Huis (bemeubeld) verhuren tijdens reis (6 maanden)

Jill10
Topic Starter

Huis (bemeubeld) verhuren tijdens reis (6 maanden)

#1 , 06 mei 2015 13:43

Hallo allemaal,

ik heb plannen om eind dit jaar naar het buitenland te trekken voor een 6-tal maanden en voor deze periode wil ik mijn huis verhuren. Het is dus de bedoeling dat de huurder na die 6 maanden sowieso het huis opnieuw verlaat en er geen verlenging mogelijk is.
Alles wat nu in huis aanwezig is qua meubelen, servies, wasmachine e.d. blijft allemaal staan. Ook zou er op de poes gelet moeten worden.
Mijn domicilie zou daar blijven, aangezien het om zo'n korte periode gaat en ik heb liever niet dat de tijdelijke huurder zijn domicilie daar plaatst.

Moet ik een officieel huurcontract voorzien en laten registreren bij een notaris? Of is er een mogelijkheid dat ikzelf een soort van contract opstel dat zowel ikzelf als de huurder ondertekenen?
Moet ik aangeven aan de gemeente of dergelijke dat er tijdelijk andere mensen in mijn huis zullen wonen?
En waarop moet ik allemaal letten om in orde te zijn met alles en bij alle instanties?

Alvast bedankt voor de info!
mvg,
Jill

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 07 mei 2015 11:05

Je moet uw woning verhuren als 2de verblijf om onder het gemeen huurrecht te vallen. De vraag is natuurlijk of dat je een geschikte kandidaat gaat vinden. Het type mensen dat ergens 6 maanden wil wonen en dan terug vertrekken, zijn meestal van de soort die ik al niet vertrouw om een garage aan te verhuren, laat staan een gemeubelde woning.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2015 12:10

Een oppasfirma? Maar die 'oppasgasten' ervan betalen maar heel weinig ...

Reclame

WP002

#4 , 07 mei 2015 12:13

Je moet uw woning verhuren als 2de verblijf om onder het gemeen huurrecht te vallen. De vraag is natuurlijk of dat je een geschikte kandidaat gaat vinden. Het type mensen dat ergens 6 maanden wil wonen en dan terug vertrekken, zijn meestal van de soort die ik al niet vertrouw om een garage aan te verhuren, laat staan een gemeubelde woning.
Tenzij het bijv. academici zijn die in het kader van een studie 6 maanden of zo aan een buitenlandse universiteit komen studeren. Ik ken zo iemand. Mocht je in de buurt van een universiteit of hogeschool wonen zou ik zeggen om eens contact op te nemen met de dienst huisvesting.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2015 12:47

Hier in Leuven kan je uw woning aan de KUL aanbieden voor verhuring voor een dergelijke periode. Huis moet dan wel in de regio gelegen zijn.
Je kan het ook aan iemand verhuren die tijdelijk een woonst nodig heeft door overmacht (brand in eigen woning) of verbouwing.

Jill10
Topic Starter

#6 , 13 mei 2015 11:36

Bedankt voor de reacties!
Ik neem eens contact op met de universiteit in de buurt! Ik had ook zoiets in gedachten om te verhuren aan mensen die tijdelijk een woonst nodig hebben door overmacht, of eventueel zelfs een jong koppeltje die nog thuis woont en even een bepaalde periode willen testen of samenwonen wel lukt.

Terug naar “Huren”