Ingewikkelde problemen met huurwoning.
Geplaatst: 26 mei 2015 19:28
Betreft problemen in ons huurhuis en met de verhuurder. Alvast bedankt voor het lezen van de lange tekst, en de eventuele reacties.
Het contract van deze woning is een geregistreerd 3-6-9 contract, we wonen hier sinds 01 juni 2014.
We huurden voordien reeds een jaar een ander huis van deze verhuurder. Toen de woning waar we nu wonen vrij kwam, hebben we gevraagd om te switchen. Deze woning was namelijk veel groter en had een tuin, voor dezelfde huurprijs. Ons contact was altijd goed en hij was heel tevreden over ons als huurders, dus hij ging akkoord op voorwaarde dat we nieuwe huurders vonden voor het huis dat we op dat moment huurden. Via foto's en een oproep op facebook vonden we die, het contract werd in samenspraak opgezegd en er werd een nieuw opgemaakt voor de nieuwe woning. Aangezien de verhuurder net had gerenoveerd, vroeg hij op het laatste moment wel €50 huur extra per maand. (850 ipv 800) Aangezien alles ivm verhuis geregeld was, stonden we beetje met onze rug tegen de muur en we stemden in. We verhuisden van nummer 15 naar nummer 9, en iedereen was tevreden.
Van de vorige woning kregen we de waarborg terug. Er moest enkel nog een knop van een toilet vervangen worden, en we spraken mondeling af dat wij deze nog gingen vergoeden zodra hij de prijs van deze knop wist.
Op het moment dat we de nieuwe woonst betrokken, was deze net gerenoveerd en de kelder net behandeld tegen vocht. We wisten dus dat er in de kelder een vochtprobleem (geweest) was, maar de eigenaar verzekerde ons ook dat het grondig behandeld en dus opgelost was.
Heel kort na het betrekken van de woning begonnen we verschillende gebreken vast te stellen. Dingen die we niet konden zien toen we de PB opmaakten: de boiler lekte (die hangt in de keukenkast, met zwelling van de planken tot gevolg) en werkte niet naar behoren (viel constant uit wegens te lage druk). De kelder was wel behandeld maar het vocht kwam door de behandeling en er begon zich schimmel te vormen. Op zich vonden we dit niet zo erg, in de kelder staan toch geen belangrijke dingen, ware het niet dat mijn vriendin astma heeft en dus vlug last van schimmels en vocht. Er begon al gauw ook een zeer kwalijke schimmelgeur uit de kelder te komen. Deze werd steeds erger en is ondertussen over de hele benedenverdieping pertinent aanwezig. Ook boven in de badkamer was er een lek 'hoorbaar', je hoort duidelijk de druppels vallen ergens achter een wand.
Wij hebben alle problemen telefonisch gemeld aan de verhuurder. Hij zou 'er naar kijken'.
Maar dat bleef duren, de problemen dus ook. Ondertussen bleek dat de knop van het toilet die gebroken was in onze vorige woning, niet meer te verkrijgen was. Resultaat was dat de aannemer van de verhuurder een volledig nieuw toilet heeft moeten installeren, kostprijs: 400euro.
De eigenaar vraagt ons dit alsnog te betalen, maar het is niet dringend. Aangezien hij merkt dat we al moeite hebben met onze huur iedere maand tijdig te betalen, wil hij wel wachten.
Plots begaf de boiler het volledig. Nadat we dit (weer telefonisch) lieten weten, stemde hij er mee in dat we Bulex Service lieten komen voor een reparatie, we moesten de factuur bijhouden en die zou hij dan vergoeden. In juli kwam een technieker, en wij betaalden de rekening. Maar de boiler bleek na dat bezoek nog steeds te lekken. Hij werkte wel weer (mits we voor het gebruik bv douchen elke keer druk bij gaven). Een pot in de kast voor het lekkend water die we dagelijks leegmaakten zorgde voor geen extra waterschade aan de keukenmeubels.
In december werkte hij plots weer helemaal niet meer. We mochten van de eigenaar weer naar Bulex bellen, maar aangezien het bij Bulex Service in deze koudste periode van het jaar heel druk is, moesten we weken wachten op een afspraak ofwel veel extra betalen voor een last-minute bezoek. Met als resultaat dat wij ons niet konden douchen of verwarmen gedurdende de eindejaarsperiode. Voor de tweede keer kwam begin januari een technieker, die ook een reparatie deed en ons vertelde dat het expansievat waarschijnlijk kapot was. In de laptop die hij bij had, zag hij de geschiedenis van reparaties. De boiler was blijkbaar ook al gerepareerd door Bulex drie dagen voor wij in het huis kwamen wonen. Volgens deze technieker kan je de boiler zoveel keer tijdelijk oplappen als je wil, zolang het expansievat niet vervangen wordt, komen de problemen terug. Het is dus duidelijk dat de boiler reeds defect was toen wij er kwamen wonen.
Voor ons was het dan ook duidelijk dat de kosten voor de reparatie voor de verhuurder zijn, en weer betaalden wij de rekening in de veronderstelling dit geld terug te krijgen.
In april tenslotte is er een laatste keer een technieker moeten komen, zelfde probleem, nieuwe factuur.
Met deze rekening erbij komen we op een totaal van 635€ betaald.
Nu had de eigenaar er wel genoeg van en hij ging een nieuwe boiler laten plaatsen door zijn aannemer. Dat is ook gebeurd, helaas werkt deze weer niet zoals het hoort. Deze keer blijft de boiler de chauffages verwarmen, ook als de thermostaat op nul staat. Nu moeten we hem dus steeds aanleggen als we hem willen gebruiken. Het betreft een condensatieboiler, wat wil zeggen dat we het inwendig reservoir dus iedere keer opnieuw moeten laten opwarmen.
Aangezien het spelletje herbegint, hebben wij geen zin meer om zelf afspraken te maken en weer facturen voor te schieten. Wij stonden er op dat de verhuurder deze keer zelf een afspraak maakte op zijn naam. Zeker aangezien het een nieuw toestel betreft, en dit dus onder garantie zou moeten vallen. De eigenaar heeft nu aan de aannemer gevraagd om Bulex te contacteren, die heeft een nieuwe afspraak gemaakt begin juni.
Voor het schimmelprobleem is de eigenaar samen met zijn aannemer in oktober op bezoek geweest en ze gingen het oplossen. We moesten wel even geduld hebben, want de aannemer ging namelijk op reis. Maar hij zou na nieuwjaar het nodige doen. Volgens hem kan je in de winter geen zulke werken uitvoeren (wegens de vochtigheid van het weer) en konden we het geurprobleem oplossen door een vochtvreter in de kelder te plaatsen. Niets was minder waar. Aangezien het contact met de verhuurder altijd goed was, en we dat liefst zo wilden houden, besloten we onze goede wil en geduld te tonen en dus de geur te ondergaan. We geloofden hem op zijn woord dat hij het effectief goed ging aanpakken, we leefden zoveel mogelijk in onze slaapkamers tijdens de winter (met electrische vuurtjes) en keken er naar uit om eindelijk eens te kunnen genieten van een schimmel- en geurvrije woning, mét verwarming, in het nieuwe jaar.
Uiteindelijk bleek de aannemer pas terug te komen in februari. Er werden afspraken gemaakt, en enkele keren uitgesteld. Uiteindelijk zijn zowel aannemer als verhuurder op bezoek geweest om het probleem te bekijken en te zien wat ze konden doen. Toen maakten ze ons al duidelijk dat we het huis hadden willen huren terwijl we wisten dat er een kelder was, en dat we daarom ook hadden moeten weten dat er dan vochtproblemen kunnen zijn. Dat we dus niet konden verwachten dat de verhuurder nu grote kosten zou maken om het op te lossen, want dat andere mensen het huis zeker zouden huren (ook met vocht in de kelder, 'want dat weet je als je een huis met kelder huurt'). Maar aangezien we zo aandrongen gingen ze wel proberen er iets aan te doen.
In april, weer ettelijke telefoontjes en afspraken later, verloren we ons geduld en op een zondag deden we een boze telefoon dat we het nu echt beu waren, ons geduld op was en we hem aangetekend in gebreke gingen stellen. Toen beweerde hij dat wij altijd op de hoogte geweest waren van het probleem, dat we het huis huurden met een vochtige kelder en daardoor ook instemden om het te huren mét vochtige kelder. Als het ons niet aanstond konden we vertrekken zonder opzeg, 'even goeie vrienden'.
De week na dat gesprek kregen we plots een aangetekende brief in de bus, van de verhuurder. Hierin wees hij ons er nogmaals op dat we op de hoogte waren van het vochtprobleem en dus in principe hebben ingestemd om het huis in deze toestand te huren. Hij vermeldde er ook bij dat hij niet verantwoordelijk is voor de kosten aan de boiler, en dat hij heel inschikkelijk is tgo. ons door het plaatsen van een nieuw toestel. Hij vraagt ons om de zondagsrust te respecteren (aangezien we op zondag belden). En weer zegt hij dat wij vrij zijn te vertrekken wanneer we willen, dat we hem altijd kunnen contacteren voor een 'exit-gesprek' zonder opzegkosten.
In zijn AS vraagt hij wel niet meer naar de 400euro voor het toilet in de vorige woning.
Hierop stuurden wij vorige week ook een eerste maal een AS met ons verhaal in detail uitgelegd. Alles ivm vocht, schimmel, boiler, lek en gevraagde 400 euro staan er in. De facturen van Bulex zitten in bijlage. Deze brief heeft hij nog niet afgehaald, maar daar heeft hij nog een week voor.
Nu, eind mei, heeft de aannemer twee maal werken uitgevoerd in de kelder. Er is een 'membraam' aangebracht, een zwarte laag die de muur laat ademen waardoor hij kan uitdrogen. En er is een flesje 'anti-schimmel' verstoven in de kelder. Hiermee zouden de problemen zogezegd van de baan moeten zijn, maar twee dagen na het laatste bezoek groeit er alweer schimmel bovenop de aangebrachte laag. De zwarte schimmel is niet meer zichtbaar, maar het 'witte haar' is duidelijk zichtbaar op de zwarte laag membraan. Nu hebben we ook in de gang, die boven de kelder gelegen is, schimmel opgemerkt op ongeveer 50cm hoogte. Het is hetzelfde 'wit haar' dat we terugvinden in de kelder.
Ook het lek in de badkamer is nu geëscaleerd: door het lekkende water is een gyprocplaat van de slaapkamer onder de badkamer van het plafond gevallen. Ergens is dat wel goed, want nu ontdekten we ook daar schimmel. (Zwarte deze keer.) En aangezien er voor de eerste maal druppels uit het plafond vielen, was de matras van het bed gehaald. Weeral een geluk, want hadden we in het bed liggen slapen, zouden er enkele kilo's gezwollen gyproc op ons hoofd zijn gevallen.
Het is ook maar de vraag hoe ongezond de schimmel boven deze slaapkamer zijn. Aangezien de gyprocplaten al volledig rot waren en zwarte schimmelplekken vertoonden, kan verondersteld worden dat het probleem er al lang was en wij er dus al lang net onder slapen. (En vaak aten, aangezien dat beneden niet aangenaam was door de stank.)
Vanmorgen, net na het weekend dus, belden we de verhuurder om hem op de hoogte te brengen van het probleem. Hij zei dat de aannemer op 4 juni komt voor de boiler en er dan ook eens zal naar kijken. We drongen aan en hij zei dat hij zijn best gaat doen om de aannemer toch vlugger te sturen.
Ik moet er wel bij vertellen dat wij ook niet altijd op tijd zijn met betalen. Het is wel een feit dat wij al sinds verandering van het contract moeite hebben om op tijd te storten. Meestal wordt de huur betaald op het einde van de maand ipv in het begin, het is ook al gebeurd dat er twee maand achterstand was. Ik ben zelfstandig en de zaken lopen niet zo denderend. De verhuurder belt een drietal keer per week om te vragen of er al betaald kan worden. Telkens hebben we hetzelfde (lang) gesprek waarin ik hem zeg dat ik mijn uiterste best zal doen. Zodra ik genoeg cashflow heb zorg ik er dan ook steeds voor om meteen door te storten. Momenteel zoek ik werk zodat ik een vast inkomen heb, en mijn vriendin kan binnenkort meer uren presteren op haar werk. Het ziet er dus wel naar uit dat we in de toekomst geen problemen meer zullen hebben met betaling.
Als we de kosten van de boiler terugkrijgen, kunnen we trouwens makkelijk 200euro bijleggen waardoor we meteen effen staan en de situatie zo kunnen houden. (De eigenaar is hiervan op de hoogte, er wordt uitvoerig gecommuniceerd hierover via telefonische gesprekken en bij zijn bezoeken.)
De situatie is nu dus dat wij zowel de kelder als een slaapkamer niet kunnen gebruiken, de hele benedenverdieping nog steeds stinkt naar schimmel, de spullen die in de kelder stonden staan verspreid over tuin en huis. Daarbij komt dat de schimmel en de stank zich nog verder aan het uitbreiden zijn. En het ergste van alles is dat de verhuurder dus niet eens van plan is om het schimmelprobleem grondig aan te pakken. Hij stelt ons voor de keuze: het huren zoals het is of vertrekken.
Feit is dat, àls we vertrekken, dat zeer tegen onze zin zou zijn. Zeker na een jaar vol problemen.
Nu vragen we ons af:
Kan de verhuurder het contract éénzijdig opzeggen met als reden dat wij de huur te laat betaalden?
Wat gebeurt er met ons contract als hij het effectief verkoopt?
Kunnen wij een schadevergoeding vragen? Uiteindelijk hebben we een hele tijd zonder verwarming en warm water geleefd, grote delen van de woning niet echt kunnen gebruiken, veel energie verbruikt door het lekkende water en het gebruik van elektrische vuurtjes, en al die tijd in een ongezonde woning geleefd in de veronderstelling dat dit tijdelijk zou zijn.
De verhuurder kan niet zeggen dat hij niet op de hoogte was van het probleem, hij haalt het namelijk zelf aan in zijn AS.
Het contract van deze woning is een geregistreerd 3-6-9 contract, we wonen hier sinds 01 juni 2014.
We huurden voordien reeds een jaar een ander huis van deze verhuurder. Toen de woning waar we nu wonen vrij kwam, hebben we gevraagd om te switchen. Deze woning was namelijk veel groter en had een tuin, voor dezelfde huurprijs. Ons contact was altijd goed en hij was heel tevreden over ons als huurders, dus hij ging akkoord op voorwaarde dat we nieuwe huurders vonden voor het huis dat we op dat moment huurden. Via foto's en een oproep op facebook vonden we die, het contract werd in samenspraak opgezegd en er werd een nieuw opgemaakt voor de nieuwe woning. Aangezien de verhuurder net had gerenoveerd, vroeg hij op het laatste moment wel €50 huur extra per maand. (850 ipv 800) Aangezien alles ivm verhuis geregeld was, stonden we beetje met onze rug tegen de muur en we stemden in. We verhuisden van nummer 15 naar nummer 9, en iedereen was tevreden.
Van de vorige woning kregen we de waarborg terug. Er moest enkel nog een knop van een toilet vervangen worden, en we spraken mondeling af dat wij deze nog gingen vergoeden zodra hij de prijs van deze knop wist.
Op het moment dat we de nieuwe woonst betrokken, was deze net gerenoveerd en de kelder net behandeld tegen vocht. We wisten dus dat er in de kelder een vochtprobleem (geweest) was, maar de eigenaar verzekerde ons ook dat het grondig behandeld en dus opgelost was.
Heel kort na het betrekken van de woning begonnen we verschillende gebreken vast te stellen. Dingen die we niet konden zien toen we de PB opmaakten: de boiler lekte (die hangt in de keukenkast, met zwelling van de planken tot gevolg) en werkte niet naar behoren (viel constant uit wegens te lage druk). De kelder was wel behandeld maar het vocht kwam door de behandeling en er begon zich schimmel te vormen. Op zich vonden we dit niet zo erg, in de kelder staan toch geen belangrijke dingen, ware het niet dat mijn vriendin astma heeft en dus vlug last van schimmels en vocht. Er begon al gauw ook een zeer kwalijke schimmelgeur uit de kelder te komen. Deze werd steeds erger en is ondertussen over de hele benedenverdieping pertinent aanwezig. Ook boven in de badkamer was er een lek 'hoorbaar', je hoort duidelijk de druppels vallen ergens achter een wand.
Wij hebben alle problemen telefonisch gemeld aan de verhuurder. Hij zou 'er naar kijken'.
Maar dat bleef duren, de problemen dus ook. Ondertussen bleek dat de knop van het toilet die gebroken was in onze vorige woning, niet meer te verkrijgen was. Resultaat was dat de aannemer van de verhuurder een volledig nieuw toilet heeft moeten installeren, kostprijs: 400euro.
De eigenaar vraagt ons dit alsnog te betalen, maar het is niet dringend. Aangezien hij merkt dat we al moeite hebben met onze huur iedere maand tijdig te betalen, wil hij wel wachten.
Plots begaf de boiler het volledig. Nadat we dit (weer telefonisch) lieten weten, stemde hij er mee in dat we Bulex Service lieten komen voor een reparatie, we moesten de factuur bijhouden en die zou hij dan vergoeden. In juli kwam een technieker, en wij betaalden de rekening. Maar de boiler bleek na dat bezoek nog steeds te lekken. Hij werkte wel weer (mits we voor het gebruik bv douchen elke keer druk bij gaven). Een pot in de kast voor het lekkend water die we dagelijks leegmaakten zorgde voor geen extra waterschade aan de keukenmeubels.
In december werkte hij plots weer helemaal niet meer. We mochten van de eigenaar weer naar Bulex bellen, maar aangezien het bij Bulex Service in deze koudste periode van het jaar heel druk is, moesten we weken wachten op een afspraak ofwel veel extra betalen voor een last-minute bezoek. Met als resultaat dat wij ons niet konden douchen of verwarmen gedurdende de eindejaarsperiode. Voor de tweede keer kwam begin januari een technieker, die ook een reparatie deed en ons vertelde dat het expansievat waarschijnlijk kapot was. In de laptop die hij bij had, zag hij de geschiedenis van reparaties. De boiler was blijkbaar ook al gerepareerd door Bulex drie dagen voor wij in het huis kwamen wonen. Volgens deze technieker kan je de boiler zoveel keer tijdelijk oplappen als je wil, zolang het expansievat niet vervangen wordt, komen de problemen terug. Het is dus duidelijk dat de boiler reeds defect was toen wij er kwamen wonen.
Voor ons was het dan ook duidelijk dat de kosten voor de reparatie voor de verhuurder zijn, en weer betaalden wij de rekening in de veronderstelling dit geld terug te krijgen.
In april tenslotte is er een laatste keer een technieker moeten komen, zelfde probleem, nieuwe factuur.
Met deze rekening erbij komen we op een totaal van 635€ betaald.
Nu had de eigenaar er wel genoeg van en hij ging een nieuwe boiler laten plaatsen door zijn aannemer. Dat is ook gebeurd, helaas werkt deze weer niet zoals het hoort. Deze keer blijft de boiler de chauffages verwarmen, ook als de thermostaat op nul staat. Nu moeten we hem dus steeds aanleggen als we hem willen gebruiken. Het betreft een condensatieboiler, wat wil zeggen dat we het inwendig reservoir dus iedere keer opnieuw moeten laten opwarmen.
Aangezien het spelletje herbegint, hebben wij geen zin meer om zelf afspraken te maken en weer facturen voor te schieten. Wij stonden er op dat de verhuurder deze keer zelf een afspraak maakte op zijn naam. Zeker aangezien het een nieuw toestel betreft, en dit dus onder garantie zou moeten vallen. De eigenaar heeft nu aan de aannemer gevraagd om Bulex te contacteren, die heeft een nieuwe afspraak gemaakt begin juni.
Voor het schimmelprobleem is de eigenaar samen met zijn aannemer in oktober op bezoek geweest en ze gingen het oplossen. We moesten wel even geduld hebben, want de aannemer ging namelijk op reis. Maar hij zou na nieuwjaar het nodige doen. Volgens hem kan je in de winter geen zulke werken uitvoeren (wegens de vochtigheid van het weer) en konden we het geurprobleem oplossen door een vochtvreter in de kelder te plaatsen. Niets was minder waar. Aangezien het contact met de verhuurder altijd goed was, en we dat liefst zo wilden houden, besloten we onze goede wil en geduld te tonen en dus de geur te ondergaan. We geloofden hem op zijn woord dat hij het effectief goed ging aanpakken, we leefden zoveel mogelijk in onze slaapkamers tijdens de winter (met electrische vuurtjes) en keken er naar uit om eindelijk eens te kunnen genieten van een schimmel- en geurvrije woning, mét verwarming, in het nieuwe jaar.
Uiteindelijk bleek de aannemer pas terug te komen in februari. Er werden afspraken gemaakt, en enkele keren uitgesteld. Uiteindelijk zijn zowel aannemer als verhuurder op bezoek geweest om het probleem te bekijken en te zien wat ze konden doen. Toen maakten ze ons al duidelijk dat we het huis hadden willen huren terwijl we wisten dat er een kelder was, en dat we daarom ook hadden moeten weten dat er dan vochtproblemen kunnen zijn. Dat we dus niet konden verwachten dat de verhuurder nu grote kosten zou maken om het op te lossen, want dat andere mensen het huis zeker zouden huren (ook met vocht in de kelder, 'want dat weet je als je een huis met kelder huurt'). Maar aangezien we zo aandrongen gingen ze wel proberen er iets aan te doen.
In april, weer ettelijke telefoontjes en afspraken later, verloren we ons geduld en op een zondag deden we een boze telefoon dat we het nu echt beu waren, ons geduld op was en we hem aangetekend in gebreke gingen stellen. Toen beweerde hij dat wij altijd op de hoogte geweest waren van het probleem, dat we het huis huurden met een vochtige kelder en daardoor ook instemden om het te huren mét vochtige kelder. Als het ons niet aanstond konden we vertrekken zonder opzeg, 'even goeie vrienden'.
De week na dat gesprek kregen we plots een aangetekende brief in de bus, van de verhuurder. Hierin wees hij ons er nogmaals op dat we op de hoogte waren van het vochtprobleem en dus in principe hebben ingestemd om het huis in deze toestand te huren. Hij vermeldde er ook bij dat hij niet verantwoordelijk is voor de kosten aan de boiler, en dat hij heel inschikkelijk is tgo. ons door het plaatsen van een nieuw toestel. Hij vraagt ons om de zondagsrust te respecteren (aangezien we op zondag belden). En weer zegt hij dat wij vrij zijn te vertrekken wanneer we willen, dat we hem altijd kunnen contacteren voor een 'exit-gesprek' zonder opzegkosten.
In zijn AS vraagt hij wel niet meer naar de 400euro voor het toilet in de vorige woning.
Hierop stuurden wij vorige week ook een eerste maal een AS met ons verhaal in detail uitgelegd. Alles ivm vocht, schimmel, boiler, lek en gevraagde 400 euro staan er in. De facturen van Bulex zitten in bijlage. Deze brief heeft hij nog niet afgehaald, maar daar heeft hij nog een week voor.
Nu, eind mei, heeft de aannemer twee maal werken uitgevoerd in de kelder. Er is een 'membraam' aangebracht, een zwarte laag die de muur laat ademen waardoor hij kan uitdrogen. En er is een flesje 'anti-schimmel' verstoven in de kelder. Hiermee zouden de problemen zogezegd van de baan moeten zijn, maar twee dagen na het laatste bezoek groeit er alweer schimmel bovenop de aangebrachte laag. De zwarte schimmel is niet meer zichtbaar, maar het 'witte haar' is duidelijk zichtbaar op de zwarte laag membraan. Nu hebben we ook in de gang, die boven de kelder gelegen is, schimmel opgemerkt op ongeveer 50cm hoogte. Het is hetzelfde 'wit haar' dat we terugvinden in de kelder.
Ook het lek in de badkamer is nu geëscaleerd: door het lekkende water is een gyprocplaat van de slaapkamer onder de badkamer van het plafond gevallen. Ergens is dat wel goed, want nu ontdekten we ook daar schimmel. (Zwarte deze keer.) En aangezien er voor de eerste maal druppels uit het plafond vielen, was de matras van het bed gehaald. Weeral een geluk, want hadden we in het bed liggen slapen, zouden er enkele kilo's gezwollen gyproc op ons hoofd zijn gevallen.
Het is ook maar de vraag hoe ongezond de schimmel boven deze slaapkamer zijn. Aangezien de gyprocplaten al volledig rot waren en zwarte schimmelplekken vertoonden, kan verondersteld worden dat het probleem er al lang was en wij er dus al lang net onder slapen. (En vaak aten, aangezien dat beneden niet aangenaam was door de stank.)
Vanmorgen, net na het weekend dus, belden we de verhuurder om hem op de hoogte te brengen van het probleem. Hij zei dat de aannemer op 4 juni komt voor de boiler en er dan ook eens zal naar kijken. We drongen aan en hij zei dat hij zijn best gaat doen om de aannemer toch vlugger te sturen.
Ik moet er wel bij vertellen dat wij ook niet altijd op tijd zijn met betalen. Het is wel een feit dat wij al sinds verandering van het contract moeite hebben om op tijd te storten. Meestal wordt de huur betaald op het einde van de maand ipv in het begin, het is ook al gebeurd dat er twee maand achterstand was. Ik ben zelfstandig en de zaken lopen niet zo denderend. De verhuurder belt een drietal keer per week om te vragen of er al betaald kan worden. Telkens hebben we hetzelfde (lang) gesprek waarin ik hem zeg dat ik mijn uiterste best zal doen. Zodra ik genoeg cashflow heb zorg ik er dan ook steeds voor om meteen door te storten. Momenteel zoek ik werk zodat ik een vast inkomen heb, en mijn vriendin kan binnenkort meer uren presteren op haar werk. Het ziet er dus wel naar uit dat we in de toekomst geen problemen meer zullen hebben met betaling.
Als we de kosten van de boiler terugkrijgen, kunnen we trouwens makkelijk 200euro bijleggen waardoor we meteen effen staan en de situatie zo kunnen houden. (De eigenaar is hiervan op de hoogte, er wordt uitvoerig gecommuniceerd hierover via telefonische gesprekken en bij zijn bezoeken.)
De situatie is nu dus dat wij zowel de kelder als een slaapkamer niet kunnen gebruiken, de hele benedenverdieping nog steeds stinkt naar schimmel, de spullen die in de kelder stonden staan verspreid over tuin en huis. Daarbij komt dat de schimmel en de stank zich nog verder aan het uitbreiden zijn. En het ergste van alles is dat de verhuurder dus niet eens van plan is om het schimmelprobleem grondig aan te pakken. Hij stelt ons voor de keuze: het huren zoals het is of vertrekken.
Feit is dat, àls we vertrekken, dat zeer tegen onze zin zou zijn. Zeker na een jaar vol problemen.
Nu vragen we ons af:
Kan de verhuurder het contract éénzijdig opzeggen met als reden dat wij de huur te laat betaalden?
Wat gebeurt er met ons contract als hij het effectief verkoopt?
Kunnen wij een schadevergoeding vragen? Uiteindelijk hebben we een hele tijd zonder verwarming en warm water geleefd, grote delen van de woning niet echt kunnen gebruiken, veel energie verbruikt door het lekkende water en het gebruik van elektrische vuurtjes, en al die tijd in een ongezonde woning geleefd in de veronderstelling dat dit tijdelijk zou zijn.
De verhuurder kan niet zeggen dat hij niet op de hoogte was van het probleem, hij haalt het namelijk zelf aan in zijn AS.