Pagina 1 van 1

boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 28 mei 2015 17:21
door jjvhecke
Ik ben tot deze maand (mei) huurder van een woonst in Gent terwijl ik al een andere woonst gevonden had, ook in Gent. Ik had dus mijn opzeg gegeven in februari en mijn 3 maanden opzeg doorbetaald. Ik had echter al mijn domicilie in April verzet naar een nieuw adres aangezien ik al verhuisd ben. Nu zegt mijn verhuurder dat hij een boete heeft gekregen van de stad Gent ter waarde van 1000 euro aangezien er niemand gedomicilieerd stond. Hij wil die 1000 euro nu natuurlijk op mij verhalen aangezien in het huurcontract stond dat ik mij zou daar zou domiciliëren (wat ik dus op een maand na gedaan heb).

Is het de moeite om hier tegenin te gaan? Ik vind het zelf nogal logisch dat als ik mijn opzeg geef en iets nieuws huur ik mijn domicilie verplaats. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik wettelijk gezien geen poot heb om op te staan.

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 28 mei 2015 17:30
door Didymus
Die zogenaamde boete is de tweedeverblijfstaks van de stad Gent, zie https://stad.gent/over-gent-en-het-stad ... verblijven" onclick="window.open(this.href);return false;

De referentiedatum daarvoor is echter 1 januari en dan is er nog een vrijstelling voor woningen die tot 6 maanden daarvoor verhuurd waren. Ik denk dat de verhuurder gewoon bezwaar moet aantekenen aangezien u op 1 januari daar nog was gedomicilieerd. Het lijkt me eveneens sterk dat de stad Gent daar zo snel een aanslagbiljet voor zou sturen. Het kan gewoon een administratieve blunder zijn...

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 28 mei 2015 17:33
door Franciscus
Vraag dat eens na bij de stad Gent .... dat u van adres X verhuist naar adres Y en dat de verhuurder een boete krijgt?
Langs de andere kant u hebt wel een contractuele verbintenis
Maar de verhuurder heeft ondertussen vermoedelijk toch al affiches hangen dat het appartement/huis te huur staat?
Gent is wel streng qua tweede verblijf taksen en net zoals andere gemeenten is die € 1000

Blijkt hierboven ook al aangehaald en de referentiedatum is steeds 1 januari

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 28 mei 2015 18:10
door jjvhecke
En maakt het uit als het huurcontract niet op mijn naam staat maar op de naam van mijn vriendin? Die studeert namelijk nog, dus haar domicilieaanvraag was eerst geweigerd waarna ik, voor 1 januari 2015, een aanvraag gedaan heb om mijn domicilie daar te zetten.

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 28 mei 2015 18:13
door Franciscus
Dan zit hij helemaal fout ...u had dus geen contractuele verbintenis met de verhuurder.
Uw vriendin echter wel en dus had zij zich moeten domiciliëren.

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 28 mei 2015 20:32
door Sirkii
... En studentensteden weigeren inderdaad om studenten te domicilieren tenzij de student kan aantonen dat z n gezinssituatie volledig ontwricht is.

Als er op 1 januari,2015 niemand gedomicilieerd was zal er te betalen zijn tenzij aan decandere hierboven beschreven randvoorwaarden voldaan was.

Wanneer ging het huurcontract in en wanneer was je domicilie in orde ?

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 29 mei 2015 11:36
door mava105
En maakt het uit als het huurcontract niet op mijn naam staat maar op de naam van mijn vriendin? Die studeert namelijk nog, dus haar domicilieaanvraag was eerst geweigerd waarna ik, voor 1 januari 2015, een aanvraag gedaan heb om mijn domicilie daar te zetten.
Voor de stad Gent maakt het niet uit wie er woont, als er maar iemand woont die er is gedomicilieerd.

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 29 mei 2015 11:41
door FreelancerIT
Ik kan even niet goed volgen. tweedeverblijfstaks? Studenten wiens domicilie geweigerd wordt?

Re: boete wegens geen domiciliëring

Geplaatst: 29 mei 2015 12:06
door bosprocureur
Gent doet inderdaad onredelijk moeilijk...

zie ook eens http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=46424" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar in dit geval ga ik er toch uit van een administratief foutje.

Het is aan de eigenaar om tijdig een bezwaarschrift in te dienen; intussen kan hij het probleem alvast telefonisch of per mail bij de bevoegde diensten aankaarten.