Commisie huur aangerekend

Huuderapp
Topic Starter

Commisie huur aangerekend

#1 , 29 mei 2015 09:29

Dag beste allemaal.

Type contract: 1 jaar, wat overgegaan is dan in een contract van langere duur (3/6/9?)
Ingangsdatum contract: eind 2011
Contract geregistreerd
Contract opgezegd met ingang van 1 april, dus 1ste maand opzeg april, 2de maand mei, 3de maand juni.
Vanaf 1 juni is het opnieuw verhuurd.

Hudige situatie:
Ik heb de huur dus opgezegd na meer dan 3 jaar er te wonen. Er werd mij telkens opnieuw bevestigd dat indien er binnen de opzegtermijn van 3 maanden er een nieuwe huurder gevonden werd ik huur moest betalen tot de nieuwe huurder introk in het appartement en er mijn geen extra kosten zouden aangerekend worden.

Nu kreeg ik gisteren een factuur van 323€ commisiekosten van het immokantoor. Is dit toegelaten? Kan ik hiertegen protesteren?

Er werd ook geprobeerd mij een kost van 72,6€ aan te rekenen voor de uitgaande plaatsbeschrijving, terwijl ik betaald heb voor een ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving (363€). Toen ik kon het betalingsbewijs tonen is deze kost komen te vervallen.

Ik heb ook nooit een bewijs ontvangen dat er onderhoud gebeurd is van de verwarmingsketel, volgens mij is dit ook nooit gebeurd toen ik er in trok.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 29 mei 2015 09:34

Onderhoud van de verwarmingsketel is ten last van de huurder. De verhuurder is niet verplicht om u een attest te bezorgen. U had daar in het begin wel om kunnen vragen (onder het mom van: waar gebeurde het de vorige keer, dan kan ik dezelfde nemen, bv)

Waarom zou u commissie moeten betalen aan het immokantoor? U bent hun opdrachtgever niet, maar de verhuurder. Betwist deze eis met een AS.

sloeberken

#3 , 29 mei 2015 09:35

Nu kreeg ik gisteren een factuur van 323€ commisiekosten van het immokantoor. Is dit toegelaten? Kan ik hiertegen protesteren?
Totaal onwettig. Protesteer deze factuur onmiddellijk met een AS en wijs hun dat dit onwettig is.

Kosten plaatsbeschrijving word gedeeld door huurder en verhuurder. Indien u deze reeds betaald hebt voor zowel ingaande als uitgaande kunnen ze niet opnieuw een rekening sturen.
Ik heb de huur dus opgezegd na meer dan 3 jaar er te wonen. Er werd mij telkens opnieuw bevestigd dat indien er binnen de opzegtermijn van 3 maanden er een nieuwe huurder gevonden werd ik huur moest betalen tot de nieuwe huurder introk in het appartement en er mijn geen extra kosten zouden aangerekend worden
Niet afdwingbaar daar dit niet kan opgelegd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

duma

#4 , 29 mei 2015 09:46

Niet akkoord met dat laatste: als de nieuwe huurder er intrekt, kan de verhuurder geen huur meer eisen van de oude huurder.
als de oude huurder nog huur zou betalen, zou hij nog genot moeten hebben van de woning en dat is niet het geval.
Je kan niet van beide huurders HUUR ontvangen voor hetzelfde pand.
Dit heeft natuurlijk geen invloed op de eventuele boete, maar huur kan maar van één huurder voor dezelfde periode.
En van boete is er geen spraken, dus gaat het wel degelijk over huurgeld.

Als huurder kan je dus best een papier opmaken met de verhuurder waarin staat dat de verhuurder nieuwe huurder heeft gevonden die vanaf xx/xx/xxxx in het pand zullen trekken. Dat dit nog binnen opzeg van de huurder valt, maar deze akkoord gaat vroegtijdig het pand te verlaten en door de verhuurder ontslagen wordt van de verplichting om voor die maand nog huur te betalen.
Zolang je betaalt, geef je de sleutels niet af.

Huuderapp
Topic Starter

#5 , 29 mei 2015 09:52

Om duidelijk te maken: ik heb huur betaald voor de maand april en de maand mei. Voor juni moest ik niet meer betalen aangezien er een nieuwe huurder was. Ik heb dus huur betaald tot de nieuwe huurder de sleutel kreeg. Wat mij betreft is dit allemaal correct verlopen.

Waar ik echter mijn twijfels bij heb is de aanrekening van de commissiekost van 323€, dit gaat dus niet om huur.

Om duidelijk te maken, de kost voor de uitgaande plaatsbeschrijving heb ik niet moeten betalen, maar er werd wel geprobeerd mij deze aan te rekenen.

sloeberken

#6 , 29 mei 2015 09:56

Om duidelijk te maken: ik heb huur betaald voor de maand april en de maand mei. Voor juni moest ik niet meer betalen aangezien er een nieuwe huurder was. Ik heb dus huur betaald tot de nieuwe huurder de sleutel kreeg. Wat mij betreft is dit allemaal correct verlopen.
Als je dit onderling overeenkomt is er geen probleem, wel zien dat je alles schriftelijk en ondertekend hebt.

sloeberken

#7 , 29 mei 2015 09:57

Waar ik echter mijn twijfels bij heb is de aanrekening van de commissiekost van 323€, dit gaat dus niet om huur.
Is al gezegd hierboven.

Vandebos

#8 , 29 mei 2015 12:09

Wie heeft de opdracht tot verhuur aan de makelaar gegeven U of de verhuurder?

Huuderapp
Topic Starter

#9 , 29 mei 2015 12:55

Ik heb alleen aangetekend mijn huur opgezegd. Ik heb geen opdracht gegeven om een nieuwe huurder te vinden.

Ik heb een aangetekende brief opgesteld en ga die straks versturen.

Vandebos

#10 , 29 mei 2015 13:34

Dan dient u deze commissiekosten effectief te betwisten. U mag hierbij verwijzen naar:

- het feit dat u geen enkele overeenkomst heeft gesloten met het makelaarskantoor en dan ook niet gehouden kan worden enigerlei commissiekosten te betalen,
- het feit dat zelfs indien er contractueel een beding en deze aard in het contract aanwezig zou zijn dit als nietig beschouwd dient te worden naar aanleiding van art. 5ter WHW
Art. 5ter. Bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed.
Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.
en art 12 WHW.
Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
- dat u de tuchtcommissie van het BIV op de hoogte brengt van blijvend gebruik van deze laakbare praktijk en bij volharding in het eisen van deze niet zal aarzelen om op hun kosten deze burgerrechtelijk aan te vechten.

Laat me raden; de makelaar is gevestigd in het Waasland of het Antwerpse?

Huuderapp
Topic Starter

#11 , 29 mei 2015 13:40

Nee, West-Vlaanderen.

Bedankt alvast voor al jullie antwoorden. Ik voelde al dat er een vuil luchtje aan zat, ik ben blij dat ik bevestiging krijg.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2015 14:56

Stuur de AS wel met een extra A/R (antwoordkaart - is te verkrijgen op het postkantoor. U krijgt die kaart terug met de handtekening van de ontvanger.
Vermeld eventueel ook in de AS dat u dezelfde brief verstuurd via gewone post en verwijs in de brieven naar elkaar.
Zo wordt het heel moeilijk om te zeggen we hebben niets ontvangen.

U kan ook nog een brief naar de BIV sturen waar het immo kantoor bij aangesloten moet zijn.

Huuderapp
Topic Starter

#13 , 01 jun 2015 17:06

Intussen is de aangetekende zending aangekomen (track and trace gezien). Ik ga nu geen acties meer ondernemen tot er nieuws van hun kant is. Ik hou jullie op de hoogte.

Huuderapp
Topic Starter

#14 , 22 jul 2015 10:20

Ik dacht dat het over was, maar nu kreeg ik vrijdag een herinnering in de bus (gewone post, niet aangetekend) om de factuur te betalen.. Tips?
Op mijn aangetekend schrijven heb ik nooit een reactie ontvangen.

Turaki

#15 , 22 jul 2015 10:40

Negeren. U heeft uw argumenten bewijsbaar bezorgd, en de factuur betwist, en zij hebben uw argumenten niet weerlegd. U kan wel klacht neerleggen wegens belaging bij de politie, en dit voor elke brief of telefoon (of in uiterste geval huisbezoek van uw ex-verhuurder of iemand van de immo) die u ontvangt.

En uiteraard melden bij het BIV.

Terug naar “Huren”