renovatie werken

laksmi
Topic Starter

renovatie werken

#1 , 12 jun 2015 11:08

Wat is het verschil in de wetgeving :
tussen geen huishuur betalen tijdens de renovatie
en tegen prestatie van de verhuurder :
Kwijtschelding huur -
en als hij afziet van verhoging huurprijs bij 10 procent renovatie moet ik dan wel huishuur betalen tijdens de renovatiewerken.

Hoe zit het als je kiest om niet meer terug te keren naar je woonst en blijft wonen in het appartement die de verhuurder je aanbiedt:
Wanneer start de huurprijs van dit appartement, Na de renovatiewerken?

Huisbaas wil niet de wettelijke weg volgen en wordt heel nerveus met het woord huurdersbond en wil niet dat zij er bij betrokken zijn ( grappig). Komt maandag met mij spreken! Waar moet ik opletten!

Aangetekend schrijven advocaat sprak in de brief op het einde over sabotage van het proces als ik niet binnen de bepaalde termijn reageer op hun schrijven ( termijn die mij gaf vanaf het sturen brief was drie dagen. Heb ik wel gedaan binnen het termijn. Met een heel vriendelijk aangetekend schrijven terug dat ik vraagde partij ben en helemaal niet wil saboteren. Men wil mij laten struikelen.Is er nog iets dat ik niet weet binnen de wetgeving dat men mij zou kunnen pakken onder noemer sabotage! Van intimidatie gesproken!
:D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 jun 2015 11:59

Wat staat er allemaal in u huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#3 , 12 jun 2015 15:40

Laat je niet intimideren door een agressieve advocaat. Als de verhuurder zich bij u thuis aanmeldt met die advocaat dan zeg je dat hij (de verhuurder) welkom is doch de advocaat niet en dat je de politie zal bellen voor huisvredebreuk als die advocaat niet vertrekt. Jij bepaalt immers wie in uw huis komt en wie niet.

Als je een normaal huurkontrakt hebt sta je sterk : opzeg voor renovatiewerken kan enkel voor dringende ingrijpende werken en dan nog gelden er opzegperiodes.

Je bent bereid om toegevingen te doen; het is aan de verhuurder om u een voorstel te doen waar je geen "neen" kan tegen zeggen : bv in appartement blijven wonen tegen huurgeld van x€/maand met nieuw huurkontrakt, de verhuiswagen betalen, volledige teruggave van huurwaarborg (en betaling ervan voor appartement), plaatsbeschrijving appartement door hem te betalen, geen overlappend huurgeld.

Reclame

j.demoor

#4 , 14 jun 2015 09:09

“Art.1724.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven. Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven. Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.7.Herziening van de huurprijs en de lasten. § 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien. Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter...Hij kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”