deel van woning verhuren

Hadewijch
Topic Starter

deel van woning verhuren

#1 , 10 okt 2007 20:37

Ik overweeg een deel van mijn woning (gelijkvloers) te verhuren. Sommige delen (bv garage, tuin) zullen gemeenschappelijk zijn, maar de woonruimte zelf is volledig gescheiden.
Zijn er speciale voorwaarden waaraan het te verhuren gedeelte zou moeten voldoen?
Verschilt dit van het verhuren van een volledige woning of volledig afgescheiden appartement?
Moet de woning in dit geval officieel in twee wooneenheden onderverdeeld worden?
Hoe zit het met belasting op huurinkomsten?
Waar kan ik terecht voor advies en hulp?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 10 okt 2007 23:42

Als die woning in het Vlaams Gewest ligt, heeft U een bouwvergunning (dat noemt nu stedenbouwkundige vergunnung) nodig om het aantal woongelegenheden in dat gebouw met één te verhogen (ook al verlegt U geen enkele steen).

Zijn er speciale voorwaarden waaraan het te verhuren gedeelte zou moeten voldoen?

Er bestaat een Vlaamse wooncode, waarin alle voorschriften staan. Zie op www.vlaanderen.be

Hoe zit het met belasting op huurinkomsten?

er zal een apart kadastraal inkomen moeten worden toegekend aan de aparte woongelegenheid (U wordt daar dan 'bescheiden' op belast; als u echter een vervangingsinkomen heeft, kantlt er een en ander in uw berekening van uw personenbelasting).

Reclame

Terug naar “Huren”