vroegtijdig het appartement verlaten

Buzz
Topic Starter

vroegtijdig het appartement verlaten

#1 , 16 jun 2015 19:07

Hallo,
Op 01/09/2014 heb ik een huurcontract aangegaan van 1 jaar. Alles verliep steeds correct. In januari 2015 kreeg ik enkele financiële tegenslagen waardoor ik ernstig ging moeten besparen. Ik heb toen mijn verhuurder hierover ingelicht en hem gevraagd of ik het appartement vroegtijdig kon verlaten (ik kon namelijk gaan inwonen bij iemand waardoor ik mijn vaste kosten een groot stuk kon doen dalen).
Dit kon als er een nieuwe huurder werd gevonden en 3 maanden opzeg (maart, april en mei) te hebben voldaan. Al deze afspraken werden toen gemaakt per telefoon. Ik heb in FEB 2015 een aangetekend schrijven verstuurd met een opzegperiode van 3 maand. De 1e maand (maart) heb ik overgeschreven, de 2 andere maanden (april, mei) mocht ik compenseren met mijn huurwaarborg. (alles is hieromtrend correct uitgevoerd).
Ik heb het appartement verlaten begin april 2015 (alles netjes gekuist en proper achtergelaten). Ik heb uiteindelijk ook nog betaald voor april en mei zonder dat ik daar nog geweest ben.
Uiteraard hoopte ik dat er ten laatste vanaf juni 2015 een nieuwe huurder ging zijn maar dit is nog niet geval. Waardoor de verhuurder de maanden (juni, juli & aug) effectief wil opeisen. Ik ben momenteel niet in de mogelijkheid om dit te betalen en ben uiteraard aan het panikeren over wat de gevolgen nu kunnen zijn?
Ik heb geprobeerd om alles correct te laten verlopen, ik heb de situatie altijd duidelijk uitgelegd aan de verhuurder.
Wat zijn volgens jullie de gevolgen voor mij? Omdat ik zeker weet dat ik dit niet kan betalen.
Bedankt voor jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jun 2015 19:18

Heeft uzelf naar een nieuwe huurder gezocht?

U heeft de telefonisch gemaakte afspraken niet onmiddellijk op papier bevestigd?

Heeft de verhuurder schriftelijk voorwaarden hesteld nadat u hem aangetekend de opzeg heeft overgemaakt? Werden daarin eventueel de telefonische afspraken bevestigd?

Anders is de verhuurder in zijn recht.

Buzz
Topic Starter

#3 , 16 jun 2015 19:35

De gemaakte afspraken werden wel op email gezet. Voorwaarde die wel gesteld werd, is dat er nieuwe huurders moesten zijn anders moest ik de 3 laatste maanden ook nog betalen.
Dit zal nu het geval zijn, en mijn grote vraag: als ik niet in staat ben te betalen wat kan de verhuurder me aandoen?

Reclame

Vandebos

#4 , 16 jun 2015 19:42

U voor de rechtbank dagen om bij vonnis en per gerechtsdeurwaarder de openstaande bedragen te bekomen.

Beste advies dat ik u zo kan geven is met de verhuurder te spreken en te kijken of u geen afbetalingsschema kan regelen. Persoonlijk zou ik voorstellen het openstaande bedrag in tien schijven te mogen betalen. Ongeacht de uitkomst van het gesprek het resultaat schriftelijk en aangetekend bevestigen. Indien de zaak dan alsnog voor de vrederechter komt kan u op zijn minst goede wil aantonenen en is de kans groot dat deze bij vonnis uw afbetalingsvoorstel zal bevestigen.

Buzz
Topic Starter

#5 , 16 jun 2015 20:22

Bedankt voor je advies, ik zal een voorstel tot afbetaling bespreken met de verhuurder.

Sirkii

#6 , 16 jun 2015 20:46

Ben je al eens (een paar keer) gaan aanbellen om na te kijken dat het effectief onverhuurd is? Brand er licht s avonds ? Zijn de nutsvoorzieningen overgezet geweest op de verhuurder ?

Vandebos

#7 , 16 jun 2015 22:05

Niet aan gedacht... Maar het zou niet de eerste keer zijn. Effectief doen, verifiëren of het nog steeds onbewoond is.

Terug naar “Huren”