Huur stoppen

steph87
Topic Starter

Huur stoppen

#1 , 18 jun 2015 10:36

Goedemorgen Allen,

Hopelijk kunnen enkelen onder jullie ons meer advies geven omtrent volgende zaak:

Wij bestaan uit een kapsalon (N.V.) en een nagelsalon (mezelf dus S.T.), en huren een pand in Tongeren samen. Zij huurt al 5 jaar deze maand, en ik sinds 2 jaar maar huur via maandelijkse facturen een gedeelte van N.V. Nu hebben we apart een pand gekocht en zullen we in december uithuizen. Echter moeten we nog huur betalen van december tot juni 2016. We hebben een verschrikkelijke huisbaas die boven ons woont, en al heel lang plaaggedrag vertoont (harde muziek, boren, ongevraagd binnenkomen etc attesten liggen hiervoor bij de politie).

Nu heeft een klant van me die rechten heeft gestudeerd, me gezegd dat als we kunnen aantonen dat we een nieuw pand 'gekocht' hebben dat we geen leegstand meer moeten betalen tot juni 2016.

Bedankt voor alle info die ik kan verkrijgen, of mensen met soortgelijke gevallen die me kunnen verderhelpen.

Met vriendelijke groeten

Stephanie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 jun 2015 10:47

U kan als huurder het contract om de 3 jaar opzeggen door een aangetekend schrijven (of betekend bij deurwaardersexploot), dat minstens 6 maanden voor de driejaarlijkse vervaldatum verstuurd moet worden naar de verhuurder. Of er moeten andere opzeg overeenkomsten in huurcontract staan, of met wederzijdse toestemming.
Of aankoop ander pand een dringende rede is betwijfel ik ten zeerste.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#3 , 18 jun 2015 10:56

U kan als huurder het contract om de 3 jaar opzeggen door een aangetekend schrijven (of betekend bij deurwaardersexploot), dat minstens 6 maanden voor de driejaarlijkse vervaldatum verstuurd moet worden naar de verhuurder. Of er moeten andere opzeg overeenkomsten in huurcontract staan, of met wederzijdse toestemming.
Of aankoop ander pand een dringende rede is betwijfel ik ten zeerste.
Art. 3. De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren.
Deze bepaling geldt ook voor de onderhuur, die echter niet mag worden aangegaan voor langer dan de looptijd van de hoofdhuur.
De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van (elke driejarige periode), mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief. <W 29-06-1955, art. 1>
Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd.
Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van (elke driejarige periode), de huur te beëindigen, mits hij één jaar tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief, ten einde in het onroerend goed werkelijk zelf een handel uit te oefenen of die werkelijk te laten uitoefenen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen of door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot. <W 29-06-1955, art. 1>
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2015 11:40

Nu heeft een klant van me die rechten heeft gestudeerd, me gezegd dat als we kunnen aantonen dat we een nieuw pand 'gekocht' hebben dat we geen leegstand meer moeten betalen tot juni 2016.
Ik denk dat die best nog eens zijn cursus "Handelshuur" nog eens ter hand neemt

Terug naar “Huren”