Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.Bij niet geregistreerd contract kan de huurder perfect van de ene dag op de andere vertrekken (kan zelf opzegtermijn kiezen, en deze kan 1 dag zijn), zonder schadevergoeding. Bij een vrederechter maakt u geen schijn van kans. Het zo uit het niets willen aftrappen is dus wel aan de orde.
Als u het contract echter nog registreert voor de huurder aan u zijn opzeg geeft, moet hij zich wel houden aan de opzegperiode van 3 maanden, en een schadevergoeding van 3 maanden huur (of 2, indien de opzeg eindigt in het 2e jaar). En dan kan u bij de vrederechter die schadevergoeding vragen, plus de maanden huur die hij u nog moet (dus voor de opzegtermijn). Opzeg neemt dan aanvang op de 1e van de maand volgend op kennisgave.
Plots vertrekken is geen opzeg, contract blijft dan lopen, en dan zal u verbreking, achterstallige huur tot aan verbreking, en schadevergoeding bij de vrederechter moeten vragen.
Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
Die huurder is er ingetrokken begin dit jaar, dus termijn voor registratie is overschreden.
Ik moest al eerst via de buren achterhalen wat zijn nieuwe telefoon nummer was. Na hem telefonisch gesproken te hebben kwam hij daar mee af dat hij het pand ging verlaten en dat hij dus geen rekening gaat houden met het opgestelde contract.Hoe heeft deze persoon zijn intentie tot vertrekken te kennen gegeven?
De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract met de huurder.Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
Die huurder is er ingetrokken begin dit jaar, dus termijn voor registratie is overschreden.
De termijn van 2 maanden heeft voor de verhuurder (en dus nu TS) enkel voor gevolg dat hij een boete zal moeten betalen bij registratie, verder niets.
De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract.Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
De termijn van 2 maanden heeft voor de verhuurder (en dus nu TS) enkel voor gevolg dat hij een boete zal moeten betalen bij registratie, verder niets.
Voor de huurder is die termijn overschreden dat de verhuurder kan registreren, en kan hij het pand van vandaag op morgen verlaten.
In dat geval zo snel mogelijk het contract laten registreren.Ik moest al eerst via de buren achterhalen wat zijn nieuwe telefoon nummer was. Na hem telefonisch gesproken te hebben kwam hij daar mee af dat hij het pand ging verlaten en dat hij dus geen rekening gaat houden met het opgestelde contract.Hoe heeft deze persoon zijn intentie tot vertrekken te kennen gegeven?
Niks schriftelijk of wat dan ook tot op heden.
Duidelijk genoeg?7. Wat gebeurt er als ik een huurcontract niet laat registreren?
Als een huurcontract voor een woning-hoofdverblijfplaats gesloten voor een periode langer dan drie jaar niet binnen de termijn (zie "5. Wanneer moet ik het huurcontract laten registreren?") geregistreerd is, dan kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn. Dat geldt alleen zolang het huurcontract niet geregistreerd is.
Verhuurder kan het contract altijd laten registreren.De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract met de huurder.Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
Voor de huurder is die termijn in deze overschreden dat de verhuurder kan registreren, en kan hij het pand van vandaag op morgen verlaten.
Rechtspraak spreekt u tegen. Ook laattijdig registreren kan. Zolang het contract is geregistreerd voor de huurder zijn opzeg doet, is dit voldoende.De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract met de huurder.Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
Voor de huurder is die termijn in deze overschreden dat de verhuurder kan registreren, en kan hij het pand van vandaag op morgen verlaten.