Pand overgekocht en huurder wilt vertrekken

smalleke
Topic Starter

Pand overgekocht en huurder wilt vertrekken

#1 , 30 jun 2015 22:51

Beste forum leden,

Ik ben juist eigenaar geworden van een duplex appartementje dat ik verder wil blijven verhuren.

Begin van dit jaar is er een huurder in getrokken. Mijn bedoeling is om deze huurder verder te laten huren.

Deze persoon wilt nu het pand van de ene op de andere dag verlaten. Geen 3 maand op voorhand opzeg aan de vorige eigenaar.

Het huurcontract is voor een lange termijn opgesteld en valt nu dus onder de termijn van het eerste jaar van de 3 komende jaren.

De huurder gaat er vanuit dat hij zonder gevolgen het pand kan verlaten omdat het huur contract onder de vorige eigenaar is opgemaakt.
Normaal wordt alles toch overgenomen bij verandering van eigenaar. Via aangetekend schrijven moet ik laten weten dat ik eigenaar ben geworden en mijn rekeningnummer doorgeven.
De huurder heeft hier geen gehoor naar.

één keerzijde is misschien wel dat het contract niet geregistreerd is.

Nu is mijn vraag. Wat zijn mijn rechten en/of verplichtingen tov de huurder en heb ik recht op eventuele schade vergoeding.
Gaat dit stand houden bij de vrederechter?
Ik wil deze persoon niet de das om doen, maar zo uit het niets het willen aftrappen en onder de contracten uitmuizen is ook niet aan de orde denk ik.

Alvast bedankt voor de eventuele respons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 30 jun 2015 23:23

Een huurcontract van 9 jaar welke niet geregistreerd is kan men steeds opzeggen, zonder opzeg termijn en zonder schadevergoeding. Maar huurder dient wel een opzeg te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 30 jun 2015 23:27

Bij niet geregistreerd contract kan de huurder perfect van de ene dag op de andere vertrekken (kan zelf opzegtermijn kiezen, en deze kan 1 dag zijn), zonder schadevergoeding. Bij een vrederechter maakt u geen schijn van kans. Het zo uit het niets willen aftrappen is dus wel aan de orde.

Als u het contract echter nog registreert voor de huurder aan u zijn opzeg geeft, moet hij zich wel houden aan de opzegperiode van 3 maanden, en een schadevergoeding van 3 maanden huur (of 2, indien de opzeg eindigt in het 2e jaar). En dan kan u bij de vrederechter die schadevergoeding vragen, plus de maanden huur die hij u nog moet (dus voor de opzegtermijn). Opzeg neemt dan aanvang op de 1e van de maand volgend op kennisgave.
Plots vertrekken is geen opzeg, contract blijft dan lopen, en dan zal u verbreking, achterstallige huur tot aan verbreking, en schadevergoeding bij de vrederechter moeten vragen.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2015 08:53

Hoe heeft deze persoon zijn intentie tot vertrekken te kennen gegeven?

giserke

#5 , 01 jul 2015 09:03

Bij niet geregistreerd contract kan de huurder perfect van de ene dag op de andere vertrekken (kan zelf opzegtermijn kiezen, en deze kan 1 dag zijn), zonder schadevergoeding. Bij een vrederechter maakt u geen schijn van kans. Het zo uit het niets willen aftrappen is dus wel aan de orde.

Als u het contract echter nog registreert voor de huurder aan u zijn opzeg geeft, moet hij zich wel houden aan de opzegperiode van 3 maanden, en een schadevergoeding van 3 maanden huur (of 2, indien de opzeg eindigt in het 2e jaar). En dan kan u bij de vrederechter die schadevergoeding vragen, plus de maanden huur die hij u nog moet (dus voor de opzegtermijn). Opzeg neemt dan aanvang op de 1e van de maand volgend op kennisgave.
Plots vertrekken is geen opzeg, contract blijft dan lopen, en dan zal u verbreking, achterstallige huur tot aan verbreking, en schadevergoeding bij de vrederechter moeten vragen.
Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
Die huurder is er ingetrokken begin dit jaar, dus termijn voor registratie is overschreden.

Turaki

#6 , 01 jul 2015 09:23

Het huurcontract moet binnen de 2 maand na ondertekening geregistreerd worden door de verhuurder.
Die huurder is er ingetrokken begin dit jaar, dus termijn voor registratie is overschreden.
Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.
De termijn van 2 maanden heeft voor de verhuurder (en dus nu TS) enkel voor gevolg dat hij een boete zal moeten betalen bij registratie, verder niets.

lucas123

#7 , 01 jul 2015 09:45

Ik moest GEEN boete betalen bij registratie, hoewel ik een jaar te laat was...

sloeberken

#8 , 01 jul 2015 10:26

Dit hangt allemaal af welk huurcontract, korte duur max 3 jaar of een 9 jarig huurcontract. Geen registratie heeft enkel invloed op een 9 jarig huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

smalleke
Topic Starter

#9 , 01 jul 2015 11:59

Ik moest al eerst via de buren achterhalen wat zijn nieuwe telefoon nummer was. Na hem telefonisch gesproken te hebben kwam hij daar mee af dat hij het pand ging verlaten en dat hij dus geen rekening gaat houden met het opgestelde contract.

Niks schriftelijk of wat dan ook tot op heden.

giserke

#10 , 01 jul 2015 12:01

Ik veronderstel dat TS wel het contract zal krijgen van de verkoper, en samen met de verkoopakte zal dit voldoende zijn om nog te registreren.
De termijn van 2 maanden heeft voor de verhuurder (en dus nu TS) enkel voor gevolg dat hij een boete zal moeten betalen bij registratie, verder niets.
De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract met de huurder.
Voor de huurder is die termijn in deze overschreden dat de verhuurder kan registreren, en kan hij het pand van vandaag op morgen verlaten.

smalleke
Topic Starter

#11 , 01 jul 2015 12:04

De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract.
Voor de huurder is die termijn overschreden dat de verhuurder kan registreren, en kan hij het pand van vandaag op morgen verlaten.

Dus ik als nieuwe eigenaar heb geen enkel recht van spreken?

giserke

#12 , 01 jul 2015 12:07

U bent de nieuwe eigenaar. Niemand verplicht U dit pand te kopen?
Die huurder heeft met U geen contract getekend.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jul 2015 12:13

Ik moest al eerst via de buren achterhalen wat zijn nieuwe telefoon nummer was. Na hem telefonisch gesproken te hebben kwam hij daar mee af dat hij het pand ging verlaten en dat hij dus geen rekening gaat houden met het opgestelde contract.

Niks schriftelijk of wat dan ook tot op heden.
In dat geval zo snel mogelijk het contract laten registreren.

@Giserke:
7. Wat gebeurt er als ik een huurcontract niet laat registreren?

Als een huurcontract voor een woning-hoofdverblijfplaats gesloten voor een periode langer dan drie jaar niet binnen de termijn (zie "5. Wanneer moet ik het huurcontract laten registreren?") geregistreerd is, dan kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn. Dat geldt alleen zolang het huurcontract niet geregistreerd is.
Duidelijk genoeg?

Blaatpraat

#14 , 01 jul 2015 13:13

De verhuurder moet het registreren (als hij wil) uiterlijk 2 maanden na ondertekening van het contract met de huurder.
Voor de huurder is die termijn in deze overschreden dat de verhuurder kan registreren, en kan hij het pand van vandaag op morgen verlaten.
Verhuurder kan het contract altijd laten registreren.
Enkel in de eerste 2 maand na ondertekenen moet hij niets betalen hiervoor.

Dus als de TS nog geen officiële opzeg gekregen heeft, is het aan hem om het huurcontract vandaag nog te laten registreren, en zodoende nog huurgeld te krijgen tot en met oktober.

Turaki

#15 , 01 jul 2015 13:39

Rechtspraak spreekt u tegen. Ook laattijdig registreren kan. Zolang het contract is geregistreerd voor de huurder zijn opzeg doet, is dit voldoende.

En correct, het is geen boete, 1e 2 maanden is dit echter kosteloos.

Terug naar “Huren”