probleempje met wonen in landelijke omgeving

E10ne
Topic Starter

probleempje met wonen in landelijke omgeving

#1 , 21 jul 2015 14:31

Ik verhuur 2 HOB in een landelijke omgeving. Nu kreeg ik van één van de huurders onderstaande mail:

"Wij willen je eens laten weten dat wij last hebben van vogels en nu terug van wespen nesten onder de dakpannen ... Zou het mogelijk zijn om er eens een oplossing voor te vinden want als we telkens de brandweer moeten bellen kost ons dit ook telkens 35 euro . ( vorig jaar 2 x laten komen ) "

Ergens zou ik daar wel een oplossing aan willen geven, alleen weet ik niet direct hoe?
Moet ik daar als verhuurder enerzijds iets aan doen en anderzijds zijn er forumleden met een mogelijke oplossing?
Informatief, het is een half open bebouwing met aan één zijde van het dak kantpannen geplaatst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 jul 2015 15:51

Als verhuurder ben je daar niet verantwoordelijk voor, dit zijn huurders kosten. Er is geen oplossing om dit te voorkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2015 18:37

Voor wanneer de dag dat ze willen verboden zien dat de bloemen in bloei staan en goed geuren?
Het wordt met de dag zotter.
En dan zijn die mensen verwonderd dat ze nadien geen woonst meer vinden.

Reclame

chantika

#4 , 21 jul 2015 20:55

Beste E10ne,

Wij willen je eens laten weten dat wij last hebben van mollen in onze tuin, kan je daar iets komen aan doen of moeten we terug op onze kosten een mollenvanger laten komen?

bambipower

#5 , 21 jul 2015 21:49

misschien terugsturen dat 'je last hebt van zeurende huurders' en 'of ze daar iets willen aan doen' :mrgreen:

giserke

#6 , 22 jul 2015 00:07

Beste E10ne,

Wij willen je eens laten weten dat wij last hebben van mollen in onze tuin, kan je daar iets komen aan doen of moeten we terug op onze kosten een mollenvanger laten komen?
In sommige gevallen is de huurder zelf de mol.

giserke

#7 , 22 jul 2015 00:09

Voor wanneer de dag dat ze willen verboden zien dat de bloemen in bloei staan en goed geuren?
Het wordt met de dag zotter.
En dan zijn die mensen verwonderd dat ze nadien geen woonst meer vinden.
Een typische ziekte van deze tijd. Zien we in alle regionen van de samenleving opduiken.
Mensen willen enkel de baten, nooit de lasten van hun keuzes.
Zoals tegen een vliegveld gaan wonen voor de goedkope bouwgrond, en nadien gaan janken dat er te veel lawaai is door vliegtuigen.

Vandebos

#8 , 22 jul 2015 08:51

Heb het zelf ooit meegemaakt dat een huurder boos aan mijn deur kwam omdat

'Het na zes maanden verdomme wel eens tijd was dat ge de vensters komt kuisen en dat de lamp boven de deur al drie maand gesprongen was. Ik had wel meer service verwacht voor mijn huurprijs...'

Of kijk naar de huurder die me een paar weken geleden een opzeg stuurde waarin wenst op te zeggen wanneer en hoe hij wenst, de waarborg en de 19 maanden huur terugkrijgt aangezien hij zich bedrogen voelt door de luidruchtige buren die het pand naast hem zes maand geleden betrokken hebben..

Tsja... Dat hoort erbij.

JPV

#9 , 22 jul 2015 09:08

hmm... ik vraag me af: niet-te openen ruiten op het tiende verdiep van een appartement, wie moet dat kuisen? Huurder of verhuurder (in de veronderstelling dat VME niet tussenkomt). In dat geval lijkt me nog logisch dat de verhuurder dit moet doen, omdat zo'n kuiswerken wss met langlopende contracten werkt.

giserke

#10 , 22 jul 2015 10:29

hmm... ik vraag me af: niet-te openen ruiten op het tiende verdiep van een appartement, wie moet dat kuisen? Huurder of verhuurder (in de veronderstelling dat VME niet tussenkomt). In dat geval lijkt me nog logisch dat de verhuurder dit moet doen, omdat zo'n kuiswerken wss met langlopende contracten werkt.
Huurder natuurlijk. Die ruiten op het 10de zijn er niet gekomen nadat ze er ingetrokken zijn.
Ze zien die ruiten toch ook voordat ze een huurcontract tekenen?

Vandebos

#11 , 22 jul 2015 10:44

Aangezien dat voor het gehele gebouw geldt zal het de verantwoordelijkheid van de vme zijn om daar een externe firma voor aan te stellen. Een dergelijk gebouw dient, toch zeker van in Brussel, steeds over de benodigde installatie te beschikken om het kuisen van de ramen langs de buitenkant toe te laten (in hoogte en breedte verstelbare gondel.).
De kosten van dit onderhoud zal op de bewoner verrekend worden. bij het aangaan van het contract zal deze erop gewezen dienen te worden dat dit onderdeel uitmaakt van de algemene kosten op zijn naam en zal het wenselijk ook op die wijze worden opgenomen in de huurovereenkomst.

JPV

#12 , 22 jul 2015 11:07

Ik twijfelde omdat de huurder voor dergelijke ingrepen weinig tot geen individueel beslissingsrecht heeft. Bij afwezigheid van een bepaling in de huurovereenkomst zou hij in theorie kunnen claimen dat hij dit wel zal laten wassen door een kennis een keer per jaar ofzo (ok, 10e verdieping niet, maar bvb wel 3e verdieping). Een externe firma verplichten zonder voorafgaande afspraak lijkt me dan moeilijk.

mbbs1024

#13 , 22 jul 2015 12:17

Een mogelijke oplossing is het dichtspuiten van de randen tussen de pannen en de muur, waardoor er geen vogels of bijen meer tussenkunnen.
Dat komt eveneens de isolatie ten goede (warmteverlies door ontsnappende warme lucht)

Geen idee of de verhuurder verplicht is om hierop in te gaan of op wiens kosten zoiets moet gebeuren, ik ben geen jurist.

sloeberken

#14 , 22 jul 2015 12:26

Een mogelijke oplossing is het dichtspuiten van de randen tussen de pannen en de muur, waardoor er geen vogels of bijen meer tussenkunnen.
Dat komt eveneens de isolatie ten goede (warmteverlies door ontsnappende warme lucht)

Geen idee of de verhuurder verplicht is om hierop in te gaan of op wiens kosten zoiets moet gebeuren, ik ben geen jurist.
Misschien een muskietennet over het ganse gebouw spannen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jul 2015 14:47

Had enige jaren geleden ook last van diverse wespennesten in een valse zoldering met houten planchetten boven mijn terras buiten. Brandweer is komen behandelen. Heb nadien al die spleetjes en openingen tussen muur en planchetten opgespoten met PUR schuim. Nadien mooi het uitstulpende afgesneden en beschilderd.
Sedertdien geen last meer gehad.

Terug naar “Huren”