Mijn zus huurde een pand bestemd voor uitbating winkel van 1984 tot 2000. Ze vroeg de huurwaarborg telefonisch terug bij beëindigen huur. Antwoord van de verhuurder negatief owv pand niet meer in originele staat. Het pand is teruggegeven in de originele staat en er was ook geen plaatsbeschrijving bij de aanvang van de huur. Verhuurder weigerde waarborg terug te geven en verkocht het pand binnen het jaar na beëindigen huur.
Mijn zus eiste later (14 jaar) de waarborg niet op. (Ze was ervan overtuigd dat ze die toch niet zou terugkrijgen). Eind vorig jaar overleed mijn zus en mijn schoonbroer werd er bij de successie op attent gemaakt dat er nog een rekening bestond op mijn zus haar naam ivm "huurwaarborg". Daarop wordt successie betaald door mijn schoonbroer en de kinderen. Ondertss wordt de aandacht weer getrokken naar een bedrag van ong. 1900 euro dat daar al 14 jaar staat te wachten op vrijgave.
Mijn schoonbroer contacteert de bank waar ondertss het bedrag (na verschillende fusies met diff. banken) staat. De bank zou de verhuurder contacteren voor vrijgave huurwaarborg. Wat ondertss is gebeurd. Antwoord van ex eigenaar van het pand : Ik heb geen tijd om daarvoor naar de bank te komen. Ik hou me daar niet meer mee bezig. We weten ook niet goed meer om welke zaak het gaat.
Mijn schoonbroer en zijn kinderen overmand door het verdriet van het veel te vroeg heengaan van mijn zus zeggen : Laat maar het hoeft niet voor ons.
Wij willen hem helpen. Wat kunnen we doen, de kosten mogen ook niet hoger liggen dan het terug te krijgen bedrag.
PS. Ze hebben nooit een schrijven ontvangen dat het pand niet correct werd teruggegeven. Nooit iets schriftelijk ontvangen waarom er geen vrijgave van de waarborg is. Het pand werd onmiddellijk te koop aangeboden en is zeker binnen het jaar verkocht. Ondertss staan daar al meer dan 10 jaar appartementen. De verhuurder heeft niks meer met de gebouwen te maken.