Vroegtijdige opzegging huurcontract 3-6-9 van een appartement

Robbertdf
Topic Starter

Vroegtijdige opzegging huurcontract 3-6-9 van een appartement

#1 , 01 sep 2015 06:04

Wij huren nu nog met 2 voor nog maar een 7 maand. Zij blijft er in wonen maar ik vertrek. Ik denk dat zei iemand anders heeft gevonden om de huur te delen.
Wat zijn mijn volgende stappen en gaat dit ook zo maar?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 sep 2015 07:39

Gaat het over een relatiebreuk?

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 sep 2015 08:40

huren jullie AL 7 maand of nog maar 7 maand te gaan als je het bekijkt op een duurtijd van 3 jaar?

Reclame

sloeberken

#4 , 01 sep 2015 10:22

Welk huurcontract heb je korte duur of een 9 jarig, en welke start datum.
Wie heeft het huurcontract allemaal ondertekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Robbertdf
Topic Starter

#5 , 01 sep 2015 20:13

Relatiebreuk ja
Korte tijd denk ik, als je er 3 jaar in blijft, kan je er uit zonder een opzegkost te betalen.
Start datum was 1 december 2014
En ondergetekend door ons alle 2

Turaki

#6 , 01 sep 2015 21:30

U heeft dan als optie om, met akkoord van de verhuurder, uw naam te laten vervangen (of schrappen, indien uw ex-partner toch geen nieuwe mede-huurder aanbrengt) op het contract, of om het contract te beëindigen in samenspraak met alle partijen (verhuurder zal hier waarschijnlijk wel voorwaarden stellen, die als redelijk dienen beschouwt te worden indien hij niet meer vraagt dan hij zou krijgen mocht het gaan om een contract van 9 jaar dat door u wordt opgezegd).

Kan u op geen van bovenstaande wijzen dit oplossen, dan rest er u enkel het vorderen van de verbreking van het contract wegens overmacht (relatiebreuk wordt als volgt aanvaardt) bij de vrederechter, waarbij u waarschijnlijk een schadevergoeding zal moeten betalen gelijk aan deze van een contract van 9 jaar.

Robbertdf
Topic Starter

#7 , 01 sep 2015 21:40

Iemand vertelde me dat ik nog steeds 3 maand opzeg zou moeten betalen, zelfs als mijn ex-partner er in blijft wonen, maar dat ik ook wel mijn deel van de waarborg zou terug krijgen. Dit laatste lijkt me wel raar omdat ik er het eerste jaar al uit ga.
Bedankt voor het snelle antwoord

Turaki

#8 , 01 sep 2015 22:09

Iemand vertelde me dat ik nog steeds 3 maand opzeg zou moeten betalen, zelfs als mijn ex-partner er in blijft wonen, maar dat ik ook wel mijn deel van de waarborg zou terug krijgen. Dit laatste lijkt me wel raar omdat ik er het eerste jaar al uit ga.
Hangt er van af hoe u vertrekt. Uw naam wordt eenvoudig van het contract geschrapt/vervangen? Geen opzegvergoeding. Contract wordt verbroken, en ex-partner krijgt meteen een nieuw contract? Mogelijks wel opzegvergoeding (hangt af van goodwill verhuurder). Deel van uw waarborg krijgt u wel terug (of zou u moeten terugkrijgen).

sloeberken

#9 , 01 sep 2015 22:51

Verhuurder is niet verplicht, om mee te gaan met u voorstel. Contract is contract, ofwel kom je onderling (verhuurder & huurder) tot een overeenkomst ofwel zal je naar de vrederechter moeten stappen, wat ook niet vanzelfsprekend is. Verhuurder heeft minder zekerheid met 2 handtekeningen dan met 1. Zomaar vertrekken dan blijf je mede verantwoordelijk, voor betalen huur en eventuele schade.
Om te beginnen zal je moeten gaan praten met de verhuurder, zodat je zijn standpunt kent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#10 , 03 sep 2015 10:13

‘maar ik vertrek’ beëindigt uw huurovereenkomst niet.

Een woninghuurovereenkomst eindigt overeenkomstig art.3,Woninghuurwet 20 februari 1991. Lees zelf dit artikel 3.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”