Sociale woning, werken en schade

debbie24
Topic Starter

Sociale woning, werken en schade

#1 , 03 sep 2015 14:54

Beste,

Mijn mama woont in een sociale woning die recent helemaal werd opgedaan door haarzelf. Volledig behangen en geschilderd.
Nu moeten ze van het bureau alle binnenmuren een meter hoog uitkappen om te behandelen tegen water (vloer en muren zijn vochtig) hierdoor worden natuurlijk alle schilderwerken ed kapot gemaakt.
Er wordt ons gezegd dat ze dit niet zullen herstellen, dat wij zelf moeten instaan voor de verfraaiingen!
In mijn ogen geen verfraaiing als zij het beschadigen terwijl alles nu netjes en proper is. Mijn vraag; kan dit zomaar?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2015 15:40

Wie heeft de muren behangen en geschilderd? een vakman? deze moet toch gezien hebben dat er optrekkend vocht was, en mocht de werken dus eigenlijk niet uitvoeren, gezien totaal nutteloos.

debbie24
Topic Starter

#3 , 03 sep 2015 15:57

Neen, wij hebben dit zelf gedaan.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 sep 2015 10:54

“Art.1724.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven...”(Burgerlijk Wetboek).

Wat de verhuurder door die herstellingen beschadigt - in dit geval de schilderwerken - moet hij ook herstellen. Daag hem daartoe zo nodig voor de vrederechter overeenkomstig art.1344bis Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105

#5 , 05 sep 2015 12:34

Gezien je de werken zelf hebt gedaan, kan je de schade niet verhalen op de verhuurder. Mogelijks waren deze werken al langere tijd voorzien. Je had beter vooraf verhuurder om toestemming gevraagd, en dan zou hij u wellicht gezegd hebben nog even te wachten..

chantika

#6 , 05 sep 2015 15:10

Neem van alle muren een aantal foto's . Stuur die aangetekend en per mail op. Vermeld er bij dat het gaat om pesterijen en niet om dringende herstellingen. Eis een plaatsbeschrijving voor aanvang van de werken. En een herstelling in de huidige staat.

mava105

#7 , 05 sep 2015 16:40

Bij latere schade door dit optrekkende vocht zal de verhuurmaatschappij u zien afkomen. Je kan jarenlang met uw optrekkend vocht BLIJVEN zitten, en dit zonder enig verhaal.
Huurder heeft zijn werken zonder toestemming van de verhuurder uitgevoerd, en daarmee is de kous af.

debbie24
Topic Starter

#8 , 06 sep 2015 20:04

Mijn mama woont daar 30 jaar sinds het nieuwbouw was, artikel 1755 BW lijkt me dan van toepassing niet?

sloeberken

#9 , 06 sep 2015 20:17

Niemand verplicht u deze muren te verven of te behangen, wil je dit wel doen, dan is het op eigen risico.

De herstelling is gebeurd op kosten van de verhuurder.

artikel 1755BW echter een belangrijke grens aan deze verplichtingen van de huurder. “Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de verhuurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.” De huurder moet deze huurherstellingen dus niet doen als ze te wijten zijn aan ouderdom of overmacht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

debbie24
Topic Starter

#10 , 06 sep 2015 20:54

Niemand verplicht u deze muren te verven of te behangen, wil je dit wel doen, dan is het op eigen risico.

De herstelling is gebeurd op kosten van de verhuurder.

artikel 1755BW echter een belangrijke grens aan deze verplichtingen van de huurder. “Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de verhuurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.” De huurder moet deze huurherstellingen dus niet doen als ze te wijten zijn aan ouderdom of overmacht.
Vind ik nogal een scheve interpretatie! Lijkt mij niet overdreven om te eisen dat ze bij herstellingen alles terug afleveren in oorspronkelijke staat of iets vergelijkbaars.

Er staan meubels ook in het huurhuis, ook op eigen risico dan mochten deze beschadigd raken bij werken? Want niemand verplicht mij deze te plaatsen?

Dan kan je net zo goed in een kartonnen doos gaan wonen!

sloeberken

#11 , 06 sep 2015 23:22

Appels met peren vergelijken gaat niet op. Misschien hadden ze liever vochtige muren, wat tevens enorm ongezond is.
Een sociale verhuur maatschappy verwittigd nochtans veelal een tijd op voorhand, als er werken gepland zijn.
Je kan naar de vrederechter stappen zoals Jdemoor voorstelt., en trachten u gelijk te halen, niets of niemand die u er van weerhoud.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”