Vraag mbt huurcontract 1jaar verlenging

Mni
Topic Starter

Vraag mbt huurcontract 1jaar verlenging

#1 , 11 sep 2015 16:16

Hallo

In febr 2014 tekende ik een huurcontract voor een huis en dit was een jaarcontract.

Pas nu deze week ontving ik van de huisbaas een nieuw contract dus al zes maand na het einde van het jaarcontract.
Hierin wordt mij een driejarig huurcontract voorgesteld , zonder opzegmogelijkheden integendeel indien ik wens te verhuizen zou ik 6 maand schadevergoeding moetne betalen omdat zij de woning dienen te renoveren deels en nieuwe ramen moeten steken.
Ik las dat een jaarcontract slechtsverlengd kan wordne met 2 jaar en dit moet tijdig gebeuren.
Klopt dit?
Normaal is bij het aflopen van het jaarcontract hzt automatisch een 3 6 9 stelsel en dit zes maand schadevergoeding lijkt me compleet illegaal?
Bedankt voor enige reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2015 16:31

Hier al eens lezen.
Volgens mij hebt u nu een 3-6-9 gezien
niet op tijd opgezegd en nu er nog steeds wonende
Wat u zegt klopt een contract van korte duur kan slechts eenmaal verlengd worden en de max termijn is 3 jaar.
Dat had moeten gebeuren voor het einde van het éénjarige contract.

In principe heeft een contract van korte termijn geen opzegmogelijkheid voor beide partijen.
Na febr 2016 zou een eventuele schadevergoeding van uwentwege nog wettelijk één maand zijn.

Als u er niet op ingaat zit u goed.
U kan de eigenaar wijzen op de vingerende huurwetgeving.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf
Van dacht ik blz 60 staan er schema's

artemis

#3 , 11 sep 2015 16:37

We weten niet wanneer uw contract van 1 jaar precies is ingegaan maar uw verhuurder had minstens 3 maanden voor het aflopen ervan het contract kunnen laten beëindigen óf het éénmalig verlengen. Vermits geen van beiden zijn gebeurd zit u nu inderdaad automatisch in een 3-6-9 met als begindatum de aanvangsdatum van uw eerste contract.

Gewoon aan uw verhuurder laten weten dat zijn voorstel totaal onwettelijk is en dat u zich nu in het tweede jaar van een 3-6-9 bevindt.

Reclame

Mni
Topic Starter

#4 , 11 sep 2015 19:47

Mijn contract is ingegaan op 14 februari 2014 voor 1 jaar en dus eindigde indien het opgezegd zou geweest zijn 13 februari 2015. We zijn al september en nu krijg ik pas een contract toegestuurd , vermoedelijk omdat na lang klagen er eindelijk wordt overgegaan tot het vervangen van ramen en defekten in schrijnwerkerij. Vandaar ook de clausule vermoed ik dat wij zes maanden schadevergoeding moeten betalen indien wij in die drie jaar zouden vertrekken, ( het huist heeft zeer lang leeggestaan en ik denk dat de huisbaas dit wilt vermijden) maar ons zes maanden willen lappen is ronduit walgelijk.
Ik teken in geen geval dit contract.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties
Groetjs

sloeberken

#5 , 11 sep 2015 20:43

Er mag geen nieuw contract opgemaakt worden, oude contract blijft behouden met dezelfde voorwaarden.
Die schadevergoeding is ook al niet wettig. Stuur dit contract met een AS terug, en vermeld dat er geen nieuw contract kan opgemaakt worden.
U heb nu een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#6 , 11 sep 2015 21:47

Niet tekenen. U heeft inderdaad nu een contract van 9 jaar, met als stardatum 14/2/14.

Terug naar “Huren”