Mijn situatie is als volgt:
Vorig jaar meisje leren kennen, zij woonde toen samen met haar ex. Toen die vertrokken is, heb ik een stap naar voor gedaan om haar financieel te steunen. Het huis waar ze (we) toen woonde(n) was te duur voor ons, daarbij liep het contract ten einde. Zijn wij begin 2015 beginnen kijken voor andere woning, hebben die ook gevonden. Wij hebben beiden het contract getekend (jaarcontract dat overgaat naar 3-6-9), de brand- en familiale verzekering werd afgesloten op mijn naam, de energie- en internetrekeneningen ook.
De dag dat we naar daar verhuisden, maakte zij het ook uit met mij, sliep ik ook op mijn eigen kamertje daar. Nu hebben we wel altijd financieel overeen gekomen, elk de helft. (Zij zit tevens in collectieve schuldbemiddeling en dus ook budgetbeheer, dus het OCMW regelt maakt haar helft over aan mij zonder dat zij daar veel invloed op heeft)
Dit heeft geduurd van half maart tot en met mei, tot we meer en meer ruzie kregen waarop zij mij vroeg te vertrekken, wat ik dan ook gedaan heb. Ik ben sedert begin juni terug bij mijn ouders.
Nu heb ik telkens mijn helft van de rekeningen (brand, familiale, energie, internet, water, huur) betaald voor mei, juni en juli. Wanneer ik dan eind juli de contracten op mijn naam heb laten stopzetten en mijn domicilie heb gewijzigd naar mijn ouders. Ik heb haar hier ook tijdig van verwittigd, maar dit kwam haar niet nadelig uit want haar werkloosheidsuitkering als alleenstaande zou meer stijgen dan de kost van de rekening die ze nu zelf zou moeten betalen. Dus m.a.w. sinds augustus deel ik enkel nog een huurcontract met haar (en een 3maandelijkse waterrekening) en betaal ik ook nog steeds mijn helft daarvan (€300/maand). Hiervan wil ik nog geen probleem maken, had maar geen contract moeten tekenen met haar.
Sinds deze maand zit ik in mijn 2e jaar hoger onderwijs en studeer ik op kot wat mij nog eens €400/maand kost. Als student is dit moeilijk rondkomen, maar het lukt me net. Dus om verdere ruzie te vermijden betaal ik braaf mijn deel van de huur (tot het jaarcontract ten einde is in maart 2016, echt niet langer).
Ondertussen is het zo dat zij wel een nieuw contract heeft bij Telenet, maar nog geen bij Eandis hoewel ik haar contactgegevens opgegeven heb als 'nieuwe huurder'. Nu al bijna 2 maand verder verbruikt zij nog steeds energie (gas en electriciteit) maar heeft zij nog geen nieuw contract afgesloten. Zij dreigt nu met "juridische stappen te ondernemen", wat ze daar precies mee bedoeld zei ze niet in haar berichten, maar ik vermoed dat ze mij wil laten betalen, ook al ben ik daar niet meer gedomicilieerd. Ik kan helaas geen extra rekeningen betalen, het is al krap zoals het is.
Nu is mijn vraag in de eerste plaats of ik mij hier zorgen hoef te maken voor onaangename rekeningen? En ten tweede, in hoeverre kan ik eventueel zelf stappen ondernemen om mij van het huurcontract te laten schrappen? (Ik ben al meer dan geduldig en meegaand geweest met haar en heb steeds correct willen handelen, maar als ze het toch zo wil spelen...)
EDIT: Nog een detail vergeten, haar ex, die woont nu ook zo goed als bij haar (zonder domicilie, zonder contract, zonder rekeningen te betalen, ...)