Huur op geblokkeerde rekening ??

Eddy069
Topic Starter

Huur op geblokkeerde rekening ??

#1 , 23 sep 2015 23:19

Geachte,
Ik heb nogal wat problemen met men huisbaas.
Ik zit in een huur appartement te Brugge en zit sinds enige tijd met een serieus vochtprobleem.
Ik heb dit aangegeven aan men brandverzekering en deze heeft een expert laten langskomen om de oorzaak van het probleem te zoeken.
Het probleem ligt aan de afwatering van het platte dak, dit wordt bevestigd van een expert ten zake.
We zijn nu ondertussen 16 maand verder en mijn huisbaas doet niets aan dit probleem terwijl ik wel iedere maand mijn verplichtingen nakom.
Zijnde het betalen van de huur (687 euro)
Mijn muren staan ondertussen kletsnat en mijn papier en mijn schilderwerken zijn volledig naar de haaien.
Ook begint er zich een zeer erge schimmelvorming voor te doen in het appartement.
Als ik mijn huisbaas hiervan op de hoogte stel antwoord deze mij dat het zijn probleem niet is.
Nu is mijn vraag, kan ik mijn huur op een geblokkeerde rekening storten en deze enkel vrij geven wanneer de huisbaas de uit te voeren werken ook daadwerkelijk uitvoert of kan ik hierdoor zelf in de problemen geraken?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Eddy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 sep 2015 08:53

U zal de verhuurder aangetekend in gebreke dienen te stellen om binnen een redelijke termijn (cfr. 21 kalenderdagen na kennisname schrijven) een reparatiedatum te bekomen die dan binnen de x maanden na je schrijven ligt.
Bij niet respecteren hiervan zal u zowel de bewoonbaarheid van het pand via het gewest dienen aan te kaarten als de zaak voor het lokale vredegerecht te brengen om een ernstige beknotting van de huur te bekomen op basis van genotsderving en de reparatie tegen dwangsom bij vonnis te eisen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2015 12:38

Het storten van de huur op een afzonderlijke rekening (bijvoorbeeld de derdenrekening van een advocaat) heeft m.i. geen enkele zin.

Ik las onlangs in een vonnis (ik geef weer wat ik mij herinner, ik heb de tekst hier niet bij me): de huurder moet de huur aan de eigenaar betalen. Dit betekent dat de eigenaar het geld ontvangt en erover kan beschikken. Als de huurder geld stort op een geblokkeerde rekening of de derdenrekening van een advocaat heeft de eigenaar dat geld niet ontvangen, hij kan er niet over beschikken en dus heeft de huurder niet voldaan aan zijn verplichting om de huur te betalen.

De huur werd ontbonden in het nadeel van de huurder, omdat hij de huur niet betaald had. Ook in die zaak beweerde de huurder dat hij zo gehandeld had omdat de eigenaar bepaalde werken niet wilde uitvoeren.

Je moet verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter, vorderen dat de eigenaar de werken uitvoert en dat de huur verminderd wordt met het mingenot dat u ondervindt tot op het ogenblik dat de werken zijn uitgevoerd. U kan ook vragen dat een dwangsom wordt opgelegd als de werken niet worden uitgevoerd, of dat u gemachtigd wordt de werken zelf te laten uitvoeren op kosten van de verhuurder.

Reclame

Terug naar “Huren”