Huren als 1 werkende en 1 student.

Stijn Van Gompel
Topic Starter

Huren als 1 werkende en 1 student.

#1 , 20 okt 2015 23:05

Ik en mijn vriendin zouden graag gaan samenwonen op een appartement.

Ikzelf heb een vaste job en zal mij ook domiciliëren op mijn nieuwe adres.
Mijn vriendin studeert momenteel nog en staat gedomicilieerd op de woonplaats van haar ouders. Ze huurt momenteel ook een kot waarvan zij het contract heeft getekend en haar ouders het geld storten.

Graag zouden we samen een contract tekenen voor het appartement.
Het contract voor haar kot kan pas opgezegd worden indien zijzelf een nieuwe huurder vind.

Haar ouders zouden mij dan zogezegd haar kothuur betalen dewelke ik dan gebruik om de huur van het appartement te betalen.

1. Kan zij het contract tekenen voor het appartement terwijl het contract voor haar kot nog lopende is?
2. Is zij, ook al is ze nog student, verplicht zich te domiciliëren op het adres van het appartement?
3. Aangezien zij nog student is, komen er voor haar extra wettelijke verplichtingen op regelgevingen aan te pas indien zij tekent voor het appartement? (Belastingen en andere zaken?)

We zouden graag zeker zijn of er voor haar nadelen aan verbonden zijn bij het tekenen van het contract.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2015 06:16

1. Ja, dat kan (op voorwaarde dat de verhuurder van het appartement akkoord is voor wat betreft jullie solvabiliteit). Ze zal natuurlijk wel moeten betalen voor beiden zolang de verhuurder van het kot geen nieuwe huurder heeft gevonden.

2. Appartement zal verhuurd worden aan jullie beiden en is bestemd als hoofdverblijfplaats vermoed ik, dus ja, ze moet zich er domiciliëren.

3. Ik vermoed dat ze fiscaal niet meer ten laste van haar ouders zal zijn aangezien ze niet langer deel uitmaakt van het gezin en het gaat om de huur van een hoofdverblijfplaats, niet van een kot. Wel kunnen haar ouders haar onderhoudsgeld uitbetalen en dat fiscaal in rekening brengen, cfr. hier: http://financien.belgium.be/nl/particul ... etaald/#q4 Dat wordt dan wel belastbaar in hoofde van uw vriendin maar indien die geen andere inkomsten heeft is het meestal voordeliger. Opgelet: alle voorwaarden vermeld in de link goed lezen en zorgen dat u eraan voldoet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Huren”