Defecte verwarming in slaapkamer huurappartement

Erik Boers
Topic Starter

Defecte verwarming in slaapkamer huurappartement

#1 , 22 okt 2015 10:14

Ik verhuur een appartement. In de slaapkamer staat een verwarmingselement, maar dat heeft nooit gewerkt zolang ik eigenaar van het appartement ben. Volgens mij heb ik dat ook gezegd toen de huidige huurder vier jaar geleden het appartement betrok. Deze week kreeg ik telefoon dat hij graag zou hebben dat ik de verwarming laat repareren. Ben ik als eigenaar verplicht om dit te doen? Ik ken veel slaapkamers zonder verwarming en persoonlijk vind ik een verwarming in de slaapkamer niet nodig. Bovendien weet ik zelfs niet of het element kan worden gerepareerd zonder de hele verwarming in het appartement te vervangen, want alle elementen zijn aan elkaar gekoppeld via een gesloten circuit onder de vloer (een idee van de oorspronkelijke eigenaar). Ik heb net het dak laten vervangen voor meer dan 8000 euro en vorig jaar heb ik de hele badkamer vernieuwd, dus nog eens extra kosten zou ik liever een tijdje vermijden. Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 22 okt 2015 10:30

Is het in de plaatsbeschrijving opgenomen dat het verwarmingselement niet functioneert?
Als je kan bewijzen dat je het pand verhuurd hebt zonder werkende verwarming in de slaapkamer moet je niet herstellen. Verwarming in de slaapkamer is niet van toepassing om aan de elementaire vereisten te voldoen.
Ik zou in ieder geval al een mail sturen met de verduidelijking dat je het pand verhuurd hebt zonder verwarming in de slaapkamer, dat de huurder vier jaar geleden daarmee akkoord is gegaan en dat het niet uw bedoeling is om daarop terug te komen.

Xenophon

#3 , 22 okt 2015 10:46

(KJ86 is me blijkbaar voor geweest :D )

Staat die verwarming genoteerd in de plaatsbeschrijving en zo ja, staat er bij dat het element in die ruimte niet werkt? In principe lijkt dit me een herstelling die ten laste is van de verhuurder, vooral omdat het defect reeds bestond bij intrekken van de huurder en het dus beslist niet te wijten is aan een gebrek aan normaal onderhoud of een fout van hem.

Art 6 van het k.b. van 8 juli 1997 (elementaire bewoonbaarheidsvereisten):
De woning moet ten minste voorzien zijn van:
[.....]
5° voldoende verwarmingsmiddelen die geen risico inhouden bij normaal gebruik of ten minste de mogelijkheid om één of meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te sluiten
[....]

Vlaamse wooncode:
[...]
3) de verwarmingsmogelijkheden, inzonderheid de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten
met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen of de mogelijkheid deze op een veilige manier aan te sluiten;
[...]

Een slaapkamer lijkt me een woonvertrek te zijn; of u uw slaapkamer al dan niet verwarmt doet niet ter zake. Ik denk dat indien u niet kan aantonen dat de huurder bij intrek wist dat het toestel niet werkte en daarmee akkoord was, u zal dienen te herstellen. Anders kan u hem wijzen op de mogelijkheid (gesteld dat die er is) een veilig elektrisch vuurtje in te pluggen in het stopcontact.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

KJ86

#4 , 22 okt 2015 11:21

Ter verduidelijking:
Woongedeelte met een woonfunctie is gelijk aan de leefruimte (living). De verwoording is niet helemaal duidelijk maar de technische handleiding van Wonen Vlaanderen laat minder interpretatie toe (zie onderstaand artikel).
TS is volledig in zijn recht om de verwarming niet te herstellen in de slaapkamer. Het is geen inbreuk en hij heeft het appartement al 4 jaar verhuurd zonder verwarming in de slaapkamer. Hetgeen impliceert dat de huurder akkoord was en nu op zijn akkoord wil terugkomen.

VERWARMING
In de leefruimte moet de veilige en verantwoorde plaatsing van een vast verwarmingstoestel mogelijk zijn. Het
toestel zelf moet niet noodzakelijk door de verhuurder voorzien worden.

De minimale vereisten zijn als volgt:
• ofwel moet een aansluiting op een veilige, bruikbare rookgasafvoer mogelijk zijn,
• ofwel moet een afzonderlijke elektrische stroomkring voorzien zijn voor de aansluiting van elektrische
verwarmingstoestellen (met een minimumdoorsnede van 2,5 mm2
), afhankelijk van de zwaarte van de
toestellen.
Elektrische toestellen, al dan niet vast opgesteld, die niet op een afzonderlijke stroomkring aangesloten zijn,
worden beschouwd als bijverwarming.
De bewoner moet onafhankelijk van de andere woonentiteiten, zijn verwarming eigenhandig kunnen regelen
en de continue werking van de installatie moet gegarandeerd zijn.

sloeberken

#5 , 22 okt 2015 11:46

KJ86 u zet het zelf in de voorwaarden wonen Vlaanderen.
De bewoner moet onafhankelijk van de andere woonentiteiten, zijn verwarming eigenhandig kunnen regelen
en de continue werking van de installatie moet gegarandeerd zijn.
Gaat dit over een elektrische accumulatieverwarming, zo ja dan zal je deze moeten laten herstellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#6 , 22 okt 2015 11:49

Dan heb ik iets bijgeleerd. Ik interpreteerde 'woongedeelte met woonfunctie' als de delen van een woning waar personen normaliter gedurende langere tijd verblijven en die als zodanig ingericht zijn (dus bv niet de kelder, oningerichte zolder, gang, garage) en ging ervan uit dat een slaapkamer daar ook onder viel, de bewoording 'leefruimte' lost m.i. niet veel op want dat kan (in mijn lezing uiteraard) van alles zijn, niet enkel de woonkamer. Ik zie je (KJ86) redenering, vraag me enkel af of de vrederechters het ook eensgezind op die wijze interpreteren. Misschien iets om op te zoeken indien ik wat meer tijd heb.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

rogerilli

#7 , 22 okt 2015 12:10

ik heb hetzelfde voor maar als huurder, de radiator in de slaapkamer kan ik niet opendraaien, moet ik dit melden aan de verhuurder? moet de verhuurder deze dan herstellen, of mag de verhuurder dit zo laten als ik dit niet nodig acht?

ik denk niet dat het in de plaatsbeschrijving staat, maar de caloriemeter opname teller voor die radiator in de factuur factuur staat altijd op 0, en de vorige huurder kon ook nooit opendraaien. Zelf heb ik er geen belang bij omdat ik die caloriemeter opnames niet vertrouw en geen verwarming nodig heb in de slaapkamer. En als ik dit moet melden had de vorige huurder dit moeten melden, wat hij wel deed denk ik.

KJ86

#8 , 22 okt 2015 12:18

Als een radiator geen warmte afgeeft, gaat het vaak om een onderhoudsmaatregel.
Veel radiatoren zijn uitgerust met een stiftkraan, door die kraan een tijdje niet meer te gebruiken blijf ze vastzitten.
Je moet dan de kop afdraaien, de stift (metalen pin) los werken.
Als ze ook dan niet functioneert, is ze kapot!

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 okt 2015 12:55

Dacht ook al dat het de thermostatische kraan was. Bij langdurig niet gebruik komen deze al eens vast te zitten. Soms lukt losmaken door er voorzichtig op te tikken, ander knop losmaken en tegen de kop van de stift duwen. Dat kan je gemakkelijk zelf doe en daarvoor dient het water niet te worden afgelaten. Is het dat niet moet de kraan worden vervangen en dat is waarschijnlijk een werkje voor een loodgieter.

Terug naar “Huren”