"Babyveilig" huurappartement

mak
Topic Starter

"Babyveilig" huurappartement

#1 , 26 okt 2015 18:42

Beste,

Ik verhuur een gemeubeld appartement. De huurders hebben een jaar na aanvang van de huurovereenkomst een baby gekregen. Het appartement is niet 100% "babyproof/veilig". Namelijk een aantal van de meubelen(kleerkast, ladekast...) zijn niet bevestigd aan de muur. Is de verhuurder ,aangezien het appartement gemeubeld wordt verhuurd ,verantwoordelijk om deze meubelen babyproof te maken en zoniet kan hij of zij in het geval van een ongeval aansprakelijk beschouwd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 26 okt 2015 18:44

Waarom zou men zijn kasten aan de muur moeten bevestigen?
En meer specifiek: kunnen baby's kleerkasten omver trekken????? Neen toch?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2015 19:52

De kleerkasten van IK.. hebben nochtans een accessoire bijgeleverd om deze aan de muur te bevestigen zodat ze niet naar voor kunnen vallen, en een paar maanden geleden is er nog een kleuter gedood door een naar voren vallende commode. (Weet niet meer waar, denk GB)

Reclame

roharro

#4 , 26 okt 2015 20:15

Waarschijnlijk weten die dat hun constructies nogal labiel zijn!!!
Denk niet dat er een wettelijke verplichting is om het meubilair vast te ketenen aan de muur.
Uiteraard met uitzondering van hangkasten aangezien die niet blijven zweven.
Laatst gewijzigd door roharro op 26 okt 2015 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#5 , 26 okt 2015 20:16

Om te beginnen, wat is babyproof? Daar is denkelijk geen enkele wetgeving over wat betreft verhuring.
En laat aub I**a hierbuiten. Sommige meubels indien ze klein zijn en weinig wegen kunnen omvallen indien eraan getrokken wordt. Het lijkt mij de verantwoordelijkheid van de bewoner/huurder en ouder om daarop toe te zien.

Meeboo

#6 , 27 okt 2015 07:39

Baby proof... wat is dat?

is het niet de taak van de ouders om naar hun kroost om te kijken en te zorgen dat ze niet op kastenklimmen en dergelijke?

nogal makkelijk om de verhuurder hiervoor aan te spreken.

ik zou nogal gelachen hebben moesten ze het mij gevraagd hebben

chantika

#7 , 27 okt 2015 09:41

Moest er iets gebeuren met een kast die niet volgens de regels geplaatst is zal de plaatser uiteindelijk verantwoordelijk zijn. Niet de huurder of de eigenaar. Sommige kasten, en dan vooral ladekasten, maar ook inbouw diepvriezers vragen om bevestiging aan de wand of muur. Indien van toepassing staat dit altijd in de handleiding en bij inbouwtoestellen met een grote klever op het toestel.

Meeboo

#8 , 27 okt 2015 09:53

hangt er van af wat er voorafgaat natuurlijk.

een kast valt niet zomaar op de grond

Terug naar “Huren”