samenwonenden één verlaat huurwoning wat nu

landscamp
Topic Starter

samenwonenden één verlaat huurwoning wat nu

#1 , 09 nov 2015 11:46

Nog geen twee maand geleden ondertekenden beide huurders de huurovereenkomst. Het koppel woonde feitelijk samen. In het huurcontract heb ik volgende laten noteren.
Artikel 21: Aansprakelijkheid bij eventuele scheiding
Beide huurders zijn hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk wat betreft de te respecteren huurverplichtingen. Gehuwde of samenwonenden zullen steeds beiden het huurcontract ondertekenen.
Nu krijg ik telefoon dat de man door de vrouw is buiten gezet.
Wat moet ik doen als verhuurder?
Wat moeten de huurders doen. Ik vermoed dat de man die de woning verliet me toch met een aangetekend schrijven op de hoogte mag brengen. En dat de vrouw welke nog in de woning verblijft me eveneens via aangetekend schrijven eveneens op de hoogte brengt van het feit dat zij er nog enkel woont samen met haar dochter.
Nu maar hopen dat de huur iedere maand gestort zal worden. Vermoed dat de man zich aan zijn verplichtingen zal willen onttrekken.
Moet ik als verhuurder zelf stappen ondernemen zoals bv. aangetekend schrijven versturen? Of gewoon niks doen?
In de toekomst dus best vragen aan koppel hoe hun situatie is , getrouwd, wettelijk samenwonend of feitelijk samenwonend.
Dank bij voorbaat voor jullie advies.
Landscamp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 nov 2015 12:27

Wettelijk moeten huurders u niet op de hoogte stellen van hun breuk. Huurcontract blijft gewoon doorlopen.
U kan niets doen zolang de huur betaald word.
In de toekomst dus best vragen aan koppel hoe hun situatie is , getrouwd, wettelijk samenwonend of feitelijk samenwonend.
Een breuk gebeurd in elke soort relatie, dus dat zal niet veel oplossen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#3 , 09 nov 2015 13:35

U bent verhuurder, geen relatiebemiddelaar.
Dus u hoeft niets te doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

landscamp
Topic Starter

#4 , 10 nov 2015 12:18

akkoord wat betreft de relatie, maar wat indien geen van beide nog de huur wenst te betalen. En de verantwoordelijkheid naar elkaar door geven?

roharro

#5 , 10 nov 2015 12:20

Gewoon beiden dagvaarden. Indien in het huurcontract de formule "hoofdelijk en onverdeeld" wordt vermeld haalt u het geld bij eender wie van de twee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#6 , 11 nov 2015 10:47

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :...2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.” (Burgerlijk Wetboek).
‘Een opzegging strekt tot de beëindiging van de huurovereenkomst en dient derhalve te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6,B.W. hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is ‘[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

Het verlaten van de huurwoning door één van beide huurders heft zijn hoofdelijke verbintenis tot betaling van de hele huurprijs niet op.

Zodra er wanbetaling is kan u beide huurders aanspreken, ook al heeft een van hen het huis verlaten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

landscamp
Topic Starter

#7 , 12 nov 2015 12:36

Bedankt voor jullie advies. Rest me indien blijkt dat de huur niet voldaan is..een aangetekend schrijven te sturen naar beide huurders. Nu van één ken ik het adres de huurder...degene welke vertrokken is dat is een ander verhaal....waar haal ik zijn/adres? rekening houdende met wet op privacy.
De maand oktober is niet gestort (begint al goed)...hoeveel maanden achterstand mag er zijn vooraleer naar de vrederechter te stappen?

chantika

#8 , 12 nov 2015 12:53

Met je huurovereenkomst naar dienst bevolking gaan. Er is een kans dat ze je de huidige plaats waar hij ingeschreven is melden.

Laatste vraag zie link.

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... chterstand

Terug naar “Huren”