Herstelling

christoph1984
Topic Starter

Herstelling

#1 , 09 nov 2007 10:58

Beste,

Enkele maanden terug is er een schadegeval opgetreden bij een huurdre van een appartement... De Bovenbuur zijn leiding was gesprongen en hierdoor was er schade bij de onderbuur.. De ondedrbuur heeft dit nooit gemeld aan zijn verzekering (is ook niet nodig denk ik). De huisbaas is wel per aangetekende verwittigd.. Eerst zei de onderhuurder dat hij een oplossing zou zoeken (op kosten van de huisbaas), maar na een maand is hij hir op terug ggekomen omdat het moeilijk was om een hersteller te vinden.. En dit heeft hij dan ook gemeld aan de huisbaas met het verzoek dat de huisbaas zelf een oplossing zou moeten zoeken (wat logisch is neem ik aan.

Enkele maanden later doet de huisbaas moeilijk over de herstelling.. De bovenbuur (bij die de schade lag) is nl verhuisd en de huisbaas wil dat de onderbuur deze schade nu betaalt.. De schade betreft een deel uit een vals plafond dat naar beneden is gevallen). Na veelvuldig gemail en telefonische gesprekken blijft de huisbaas 'in gebreke'. Mag de onderhuurder nu zijn huurbetalingen uitstellen of is dit enkel in geval dat de schade echt dringend (wegens woonomstandigheden e.d.) hersteld moet worden?

wat zijn nog 'stappen' die de onderhuurder kan ondernemen?

hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
master in law

#2 , 09 nov 2007 12:24

art.1732 B.W.:De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan , tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.
Ik neem aan dat dat wel bewezen kan worden in het voordeel van de onderbuur.

art.1722 B.W.: Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd door toeval geheel is teniet gegaan , is de huur van rechtswege ontbonden.Indien het goed slechts gedeeltelijk is teniet gegaan , kan de huurder , naargelang van de omstandigheden , ofwel vermindering van de prijs ofwel zelfs ontbinding van de huur vorderen.
damihi factum dabo tibi ius

Reclame

Terug naar “Huren”