Goedemorgen,
3 weken geleden contacteerde ik onze huisbaas i.v.m. een lek in de hoofdbuis vd door ons gehuurde woning. Hij ging dit laten repareren maar de reparatie gebeurde nooit. Wel kreeg ik de week erna een sms dat hij overwoog om het huis te verkopen en of ik geïnteresseerd was. Door alle vocht- en andere problemen in dit huis zei ik "neen, wij zijn niet geïnteresseerd in aankopen van dit huis". Hij liet mij dan opnieuw per sms weten dat hij het huis zeker niet direct zou verkopen, maar als het zo was wou hij ons de eerste keuze geven.
Nu krijg ik gisterenavond laat plots een telefoontje vn een professionele fotograaf die maandag zou langskomen om foto's te nemen in opdracht vh imo-kantoor daar het huis te koop staat.
Groot was onze verbazing daar wij tot op heden niks (noch per mail, noch per schrijven, noch per telefoon) vh imo-kantoor (of huisbaas, die notabene naast ons woont!) ontvangen of gehoord hebben i.v.m. het te koop al stellen van dit huis?
Is het imo-kantoor (wij storten de huur aan hen, dus zij zijn onze tussenpersoon en aanspreekpunt) niet verplicht om ons per aangetekend schrijven op de hoogte te brengen dat het door ons gehuurde pand te koop zal gesteld worden? En moeten zij ons ook niet schriftelijk op de hoogte brengen van een bezoek van een vreemd iemand die voor hen foto's komt maken van onze woning? (die fotograaf komt nu niet langs, hij zei dat het imo-kantoor in de fout was en ons vooraf had moeten inlichten).
Nu is mijn grote vraag (en probleem) HOEVEEL OPZEG de verhuurder ons geven bij de verkoop van een gehuurd pand, wij hebben een 3-6-9 contract, gestart pas op 01/10/2013, dus we huren net iets meer dan 2 jaar pas! Kan hij dan zomaar opzeggen?
En als de nieuwe eigenaars er zelf niet inkomen zijn wij dan verplicht om te blijven huren, van hen want door alle vochtproblemen, lekken in buizen, enz zouden we toch liever iets anders zoeken.
Alleen hebben we géén idee wat onze rechten zijn en wat de wettelijke opzegperiodes zijn (staat niks van vermeld in het huurcontract, enkel bij opzeg vn huurder of intrek verhuurder, maar niks ivm verkoop vh pand).
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt iedereen die ons wil helpen!