teveel spanning elektriciteit?

kwispel
Topic Starter

teveel spanning elektriciteit?

#1 , 15 jan 2016 23:27

Ik vertrek over twee weken uit de hel van een huurappartement. Toch stel ik vast dat het afgelopen jaar zo goed als elk elektrisch toestel dat ik aansloot of kocht ( wasmachine, 2 gsm's, cd speler, pc, printer) op korte tijd stuk gingen, dat je het gewoon niet meer elektrisch kon aansluiten.
Mijn vraag is of dat kan nagegaan worden zodat een oorzakelijk verband kan worden aangetoond tussen het stukgaan van mijn bezittingen en de povere kwaliteit van de elektriciteit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 jan 2016 23:36

Heeft dat appartement zijn eigen electriciteitscentrale?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwispel
Topic Starter

#3 , 16 jan 2016 06:48

Neen, is er enkel één van het restaurant. Daarom dat elektricitieit ook in de huur is inbegrepen, is maar één teller beneden. Wanneer ik soms een licht aandoe, krijg ik al elektrische trillingen van de schakelaar.

Reclame

Xenophon

#4 , 16 jan 2016 08:24

Hoe kan dat in godsnaam de fout zijn van de verhuurder? Hij gaat de spanning niet optransformeren voorbij de meter veronderstel ik!
Koop een simpele multimeter, meet het voltage aan het stopcontact. Let op wat u doet of u zal een trilling voelen zoals u nog nooit gevoeld hebt. Koop kwaliteitstoestellen die niet uit elkaar vallen bij normaal gebruik.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2016 09:33

Hoe kan een GSM stuk gaan door overspanning? Dan is het toch eerdr de tranfo die sruk gaat. Als je natuurlijk pruillen koopt, .......

sloeberken

#6 , 16 jan 2016 09:57

Hij heeft weer iets nieuw gedroomd, om hier enkele bladzijde vol te krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mbbs1024

#7 , 16 jan 2016 10:05

De reaktie van Xenophon over die toestellen die niet uit elkaar vallen vindt ik er wat over.
Ieder 230V elektrisch toestel dat hier verkocht wordt, wordt verondersteld om aansluitbaar te zijn op ons elektriciteitsnet,
en in een winkel staat niet geafficheerd welk toestel daar niet tegen kan, hoe weet je dan dat het niet zal uiteenvallen bij normaal gebruik.
en noteer dat een duur toestel niet altijd beter is dan een goedkoop, dat hebben testen al meerdere malen uitgewezen.

De multimeter is wel een goede tip, je kan die goedkoop in doe het zelf zaken halen (Gamma, Brico, Hubo,...noem maar op)
Zet de meter op wisselspanning (dikwijls aangeduid als AC) en op een bereik groter dan 300 Volt.
De normale netspanning is 230 volt, Volgens de wet mag die spanning 10 procent meer of minder zijn, tussen de 207 en de 253 volt.
Als je daarboven zit, kan je de netbeheerder kontakteren en vragen om dat aan te passen.

Als op het huis zonnepanelen staan, kan de spanning kortstondig naar 264,5V gaan.
Zonnepanelen moeten normaal gezien ontkoppelen, na 10 minuten indien de spanning 253 Volt bedraagt, en onmiddellijk wanneer er 264,5V uitkomt.

https://www.youtube.com/watch?v=Yx4jOzcmGb0

http://electronica.infonu.nl/diversen/1 ... nners.html

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Drtz5SHp1A

Terug naar “Huren”