In 2020 kan de huurwoning ongeschikt verklaard worden als er geen dakisolatie is. Dit betekend dat je 3 maand de tijd krijgt het dak te isoleren..
Is er een verschil met de oplossingstermlijn die je krijgt indien een woning ongeschikt is of onbewoonbaar kan verklaard worden?
Ik heb enkele jaren geleden controle gehad en werd de intentie tot onbewoonbaarheid uitgeroepen na een eerste woningcontrole.
Ik kreeg wel exact 30 (!) dagen om het in orde te brengen!
De mogelijke onbewoonhaarheidsverklaring was voor volgende reden:
- Electrocutiegevaar wegens het onbreken van een stroomverliesschakelaar (installatie was nochthans van voor 1980)
- Electrocutiegevaar wegens het onbreken van een IPx-sticker op een verlichtingsarmatuur bovenaan een badkamerkastje (je kent dat met ingebouwde spiegel) dat er al 15j stond.
- Ontploffingsgevaar omdat het ingebouwde gasfornuis was aangesloten met een normale rubberen gasdarm i.p.v. een metalen (gele).
(Blijkbaar mag een losstaand gasfornuis wel met een normale rubberen aangesloten worden, maar een ingebouwd niet!)
- Kans op CO-vergifting omdat de verwarminginstallatie (gas) geen met gesloten circuit, gestuwde was en zijn verbrandingslucht van binnenuit nam i.p.v. buitenaf (afvoer was wel correct naar buiten). Deze laatste kon opgelost worden door onderaan de brander een gat naar buiten van +- 20cm te maken, maar als de huurder dit dicht maakt wegens enorme tocht (wat uiteraard normaal is), is de eigenaar toch weer verantwoordelijk, dus maar geïnvesteerd in nieuwe gestuwde branders voor ieder appartement!
Ik kan u vertellen dat het me zweet, tranen en een pak geld gekost heeft om alles klaar te krijgen binnen de 30 dagen.
Ik begrijp dat veiligheid en de kwaliteit belangrijk is, maar stel bij sommige vereisten toch enkele vragen ...
Bij de hercontrole vonden ze uiteraard nog wat kleine prullen zoals een badkamerverlichting tegen het plafond dat niet waterdicht was!
Maar deze laatsten mocht gewoon vervangen worden en foto's opsturen. Hercontrole daarop was niet meer nodig.
Ik heb uiteindelijk wel conformiteitsattesten verkregen
Ik zou wel eens willen weten hoeveel collega-verhuurders bovenstaande problemen ook hebben met wat oudere huizen (voor 1970), zoals in Antwerpen Stad veel zijn..
En intussen wordt er bij onvoldoende dakisolatie tot 1.1.2018 3 strafpunten voorzien , en dan tot 1.1.2020 9 strafpunten, en vanaf dan dus 15 punten.
Als het een pand betreft dat om een of andere reden 3 of meer strafpunten kan krijgen, heb je dus al prijs vanaf nieuwjaar 2018. Staar u niet blind op die datum van 2020 aub .
Dat heb ik intussen ook ondervonden. Wetgeving veranderd van dag tot dag. Vandaag conform, maar misschien morgen weer niet meer
Contractueel bedingen dat ze niets ondernemen rond die isolatie is geen oplossing wegens niet geldig en je geeft hen op dat ogenblik dadelijk een stok om te slaan in handen..
Daarom wil ik weten wat de consequenties zijn tussen ongeschikt en onbewoonbaar (is één van mijn vragen)?.
Bij ongeschikt kan de huurder nog blijven wonen, mits misschien huurkorting?
Wat ik zou doen is huurders zoeken die geen huursubsidie kunnen aanvragen (voldoende hoog inkomen) want subsidie=inspectie en gewoon mondeling duidelijk zijn over de isolatie, hen een korting geven op de normale huurprijs, een kortlopend contract voor 3 jaar en duidelijk maken dat geen gezeur verwacht wordt want dat de compensatie voor de extra stookkost verrekend zit in de lagere huurprijs.
Dat kortlopend doe ik nu reeds
Wat betreft de huursubsidie heeft het geen enkel nut omdat:
1) Een appartement 5 slaapkamers heeft, dus inkomensgrens gaat enorm naar boven indien er een huurder is met veel kinderen
2) Iedereen een huursubsidie kan aanvragen en dat ze eerst een woningcontrole uitvoeren en dan pas gaan zien of de aanvrager in aanmerking komt of niet.
De bovenstaande controle was naar aanleiding van een huurder die de aanvraag deed, maar nadat ik alles had opgelost, te horen kreeg dat het gezinsinkomen te hoog was...
Daarbij zullen de subsidies na 1.1 20 wel worden afgeschaft, omdat normaal gezien ze niemand meer zal nodig hebben (alle daken zijn immers al voorzien van isolatie)
Als ik het goed voor heb, zijn de subsidies voor platte daken er nu toch al niet meer of belachelijk laag...
Graag formuleer ik nogmaals mijn concrete vragen:
1) Wat zijn de consequenties voor de verhuurder wanneer zijn woning ongeschikt wordt verklaard (enkel 15 strafpunten door gebrek aan dakisolatie)?
bv: Mag er nog verder verrhuurd worden?
Heeft de huurder recht op schadevergoeding of vermindering van de huurprijs?
2) Wat als er bv reeds opvoorhand (anno 2016) een huurkorting in het huurcontract is opgenomen wegens de afwezigheid van de isolatie?
Zou de vrederechter dan nog een eventuele huurvermindering toestaan?
De effectieve betaalde huurprijs (met korting) zou ook toonbaar lager liggen dan de geschatte huurprijs (zonder isolatie) door de Vlaamse Overheid (Huurschatter)