Ex-huurder met achterstal gaat in collectieve schuldregeling

vverbeke
Topic Starter

Ex-huurder met achterstal gaat in collectieve schuldregeling

#1 , 12 apr 2016 16:38

Onze ex-huurder heeft een huurachterstal van een drietal maand, veroordeeld via vredegerecht en is intussen uit de woning vertrokken. We hebben hier een deurwaarder op gezet die dit dossier een goed jaar heeft behandeld. Wij krijgen nu bericht van de deurwaarder dat de huurder in kwestie in collectieve schuldregeling is gegaan met het OCMW als beheerder. Alle deurwaarderskosten zijn intussen terugbetaald, deurwaarder heeft ons het volledige dossier opgestuurd maar de achterstallige huur staat nog open.

Welke stappen dienen wij nu te ondernemen? Aangetekende brief of iets dergelijks naar het OCMW in kwestie? Of dient het OCMW als beheerder ons in kennis te stellen dat de huurder in CSR is gegaan en dienen wij dit bericht af te wachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota

#2 , 12 apr 2016 17:01

Versta ik dit goed? U stuurt een deurwaarder om openstaande kosten van een schuldenaar te recupereren, de deurwaarder recupereert uw openstaande kosten niet, maar wel die van hem, die hij gemaakt heeft om de uwe te recupereren??

vverbeke
Topic Starter

#3 , 12 apr 2016 17:38

Huurder wordt veroordeeld tot het betalen van een huurachterstand. We stellen een gerechtsdeurwaarder aan om die huurachterstand te innen en betalen een provisie voor de kosten. Innen loopt heel moeizaam aangezien wij niet de enige schuldeisers zijn. De laatste jaren begint er echter geld binnen te komen. Nu, goed jaar nadat we de deurwaarder hebben aangesteld, gaat de huurder in collectieve schuldregeling. Deurwaarder kan dus geen schuld meer innen en maakt het dossier terug over aan ons. De provisie is intussen terugbetaald, er zijn ook geen openstaande deurwaarderskosten meer.

Wat nu? Moeten wij de dossierbeheerder van die collectieve schuldregeling aanspreken (zijnde het OCMW)? Zoja, hoe? (aangetekende brief?) Moeten zij ons "verwittigen" (met aangetekende brief?) dat huurder collectieve schuldrekening gestart is?

Reclame

simonjo

#4 , 17 apr 2016 23:38

Als de ex-huurder in collectieve schuldenregeling gaat dan moet hij aan een door de rechtbank aangestelde advokaat al zijn schuldeisers opsommen, die worden dan persoonlijk aangeschreven om hun schuldeisen over te maken (hoofdsom, kosten, interesten), gestaafd met een vonnis en/of andere bewijzen binnen een bepaalde termijn.

Zo komt u op de lijst met personen/instellingen die betaald zullen worden, maar het kan zijn dat er bevoordeelde schuldeisers zijn, die krijgen dan voorrang op de gewone mens :)

Daarna wordt er door de RB een regeling uitgewerkt in een vonnis, daar zal u dan ook een copie van krijgen, dit kan wel een maand of 6 duren.

Als u niet op de lijst van de schuldbemiddelaar staat denk ik niet dat je iets zal krijgen.

Schone deurwaarder moet ik zeggen, eerst ik en gij kunt stikken. Voorbeeld van die bevoordeelde schuldeisers vrees ik.

sloeberken

#5 , 18 apr 2016 07:16

Bij een collectieve schuldbemiddeling, worden nooit kosten en intresten betaald, enkel de hoofdsom. Dat de deurwaarder zijn kosten betaald zijn is een fabeltje.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”