Vrienden van mij hebben een huis dat ze huurden verlaten. Samen met de verhuurder hebben ze een uitgaande plaatsbeschrijving gemaakt. Hierover hadden ze wel een aantal vragen :
1) Bij de uittrede bleek er water in de kelder te staan. Volgens de verhuurder zijn de huurder verantwoordelijk voor het verwijderen van het water. Klopt dit?
2) Bij de intrede hebben mijn vrienden een zeer gedetailleerde plaatsbeschrijving gemaakt. Maar de verhuurder gebruikt nu net deze gedetailleerde plaatsbeschrijving om hen allerlei kosten aan te wrijven. In de zin van "als jullie op de ene deur bij intrede een kras genoteerd hebben, hadden jullie dat op de andere deur ook maar moeten doen". Kan dit?
3) Er zijn een aantal herstellingen te doen die volgens de huurwet huurdersherstellingen zijn (zoals gekraste deuren van de hond). De verhuurder wil dit zelf herstellen. Mag hij hiervoor ook zijn werkuren aanrekenen aan de huurders of mag dit enkel het materiaal zijn? En als hij die werkuren mag aanrekenen, hoeveel mag dit zijn?
4) Bij de uittrede bleken ook twee radiatoren niet meer te werken. Mijn vrienden hebben hierop geantwoord dat zij deze nooit gebruikt hebben. Hierop heeft de verhuurder gereageerd door te stellen dat het juist daarom is dat ze niet meer werken omdat de knoppen vastzitten en als ze niet werkten bij de intrede ze dit hadden moeten noteren op de plaatsbeschrijving.
5) De verhuurder heeft op een document van de uittredende plaatsbeschrijving alle dingen genoteerd, maar voor de meeste zaken geen bedragen genoteerd. Dit zal hij nakijken en aanvullen op basis van offertes en facturen. Dit betekent ook dat het document niet ondertekend is door de partijen en dat ook het document voor de vrijgave van de waarborg niet getekend is, vermits er geen bedragen op ingevuld kunnen worden. Hiervoor zouden ze dan nog eens opnieuw moeten samenkomen. Kan dit wel of moet dit onmiddellijk in orde gebracht worden bij de uittrede?