wespen

bosprocureur
Topic Starter

wespen

#1 , 26 aug 2016 15:57

Huurder klaagt over wespen, die langs een open dakvlakvenster binnenkomen. Vervelend probleem.

En dan de vraag waarop ik geen direct antwoord heb : is verwijderen of onschadelijk maken van wespen, met nest waarvan de ingang onder een hoge dakgoot (ong 10m) ligt, is dit een kost voor huurders of verhuurder.

Detail : wij hebben het nest, althans de wespen, opgemerkt naar aanleiding van bezoek met dakwerker, die een probleempje met de schouw zou moeten oplossen.

Met dank aan wie de moeite doet voor een antwoord, ondanks het hete weer :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2016 16:37

Mijns inziens is dit een kost voor de verhuurder.

Ik kan bv. verwijzen naar Vred. Roeselare nr. 04A214, 3 februari 2005 waar de vrederechter van mening was dat de huurder zich terecht beroept op de gemeenrechtelijke vrijwaringsplicht vanwege de verhuurder inzake gebreken van het gehuurde goed (art. 1721 B.W.), in geval van de besmetting van een gebouw door een kolonie van faraomieren.

Een wespennest is een gelijkaardig geval. Het zou anders zijn wanneer er ongedierte in het huis is gekomen door een gebrek aan onderhoud vanwege de huurder.

Erg veel kost het bestrijden van een wespennest uiteraard niet bij de lokale brandweer.

bosprocureur
Topic Starter

#3 , 26 aug 2016 17:03

Bedankt. ook voor de verwijzing nr vroeger vonnis.

Reclame

Mariette

#4 , 26 aug 2016 20:28

Hangt ervan af waar je woont: in mijn gemeente is het verwijderen van wespennesten door de brandweer (inclusie hoge ladders dus) volledig gratis.

Terug naar “Huren”