Opzeg huurcontract

Thalie
Topic Starter

Opzeg huurcontract

#1 , 27 dec 2007 11:03

Ik heb op 1 maart 2007 een klassiek huurcontract afgesloten voor een appartement.

Ik zou dit nu graag zo vlug mogelijk opzeggen, maar als ik vandaag nog mijn aangetekende opzeg verstuur is dit dan te laat om mijn opzeg te laten ingaan op 01/01/2008? Met andere woorden, is de datum van de afstempeling van de post voldoende als het deze maand plaatsvind, of moet er zoals bij een een ontslagbrief rekening gehouden worden met drie dagen van het einde van de maand te versturen???

Stel dat de opzeg toch ingaat van 01/01/2008, dan eindigt het huurcontract op 31/03/2008. Dan zal ik daar juist één jaar gewoond hebben. Zal ik dus maar 2 maand huur verliezen of toch 3 maanden doordat de opzeg al eerder begonnen is dan mijn 1 jaar verblijf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 dec 2007 12:26

Ik ga ervan uit dat ‘klassiek huurcontract’ betekent een woninghuurovereenkomst van negen jaar.

‘De kennisgeving van de beslissing van de arbeidsinspecteur die de termijnen doet lopen om beroep in te stellen bij het arbeidsgerecht,geschiedt op het ogenblik waarop de aangetekende brief AANGEBODEN wordt op het dienende adres‘(Cass. 16 september 1991,R.W. 1991-92,885).

‘In de interpretatie dat de voorzieningstermijnen tegen een beslissing waarvan bij gerechtsbrief kennisgeving wordt gedaan, ingaan op de datum van verzending van de gerechtsbrief, schenden de artikelen 32, 2o, 46, § 2, in samenhang gelezen met artikel 792, tweede lid, van het Gerechtelijk Wetboek, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. In de interpretatie dat de voorzieningstermijnen ingaan op de datum waarop de gerechtsbrief door de postdiensten TER HAND is GESTELD aan de geadresseerde in eigen persoon of aan diens woonplaats, schenden dezelfde artikelen de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet‘(Arbitragehof nr.170/2003,17 december 2003,R.W.2003-04,1145-1147,noot LAENENS,J.,De kennisgeving van een rechterlijke beslissing als vertrekpunt van een vervaltermijn:een rechtspraakommekeer).

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een EINDE neemt GEDURENDE het eerste, het tweede of het derde jaar....“(Woninghuurwet 20 februari 1991 en art.73 Wet 27 december 2006).

Het eerste jaar eindigt op 1 maart 2007 + 1 jaar = 29/02/2008.Eindigt het huurcontract op 31/03/2008 dan eindigt het GEDURENDE het tweede jaar,zodat die vergoeding dan gelijk is aan twee maanden huur .

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

JohnD

#3 , 29 dec 2007 00:58

‘De kennisgeving van de beslissing van de arbeidsinspecteur die de termijnen doet lopen om beroep in te stellen bij het arbeidsgerecht,geschiedt op het ogenblik waarop de aangetekende brief AANGEBODEN wordt op het dienende adres‘(Cass. 16 september 1991,R.W. 1991-92,885).

‘In de interpretatie dat de voorzieningstermijnen tegen een beslissing waarvan bij gerechtsbrief kennisgeving wordt gedaan, ingaan op de datum van verzending van de gerechtsbrief, schenden de artikelen 32, 2o, 46, § 2, in samenhang gelezen met artikel 792, tweede lid, van het Gerechtelijk Wetboek, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. In de interpretatie dat de voorzieningstermijnen ingaan op de datum waarop de gerechtsbrief door de postdiensten TER HAND is GESTELD aan de geadresseerde in eigen persoon of aan diens woonplaats, schenden dezelfde artikelen de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet‘(Arbitragehof nr.170/2003,17 december 2003,R.W.2003-04,1145-1147,noot LAENENS,J.,De kennisgeving van een rechterlijke beslissing als vertrekpunt van een vervaltermijn:een rechtspraakommekeer).
Bedankt j.demoor om dit hier nog eens in de verf te zetten want eerlijk gezegd denkt 90% nog steeds dat de datum van verzending van een aanget. schrijven telt. Ikzelf dacht dit logischerwijze ook en werd hiervoor zelfs door schorpioen voor nonsens verkoper gecomplimenteerd. Als ik het goed begrijp kunt ge dus zelfs de pech hebben dat uw aangetekend schrijven niet toekomt wegens een of andere reden (staking post of zo). Het zal dus alles wel wettelijk zijn maar logisch is het in ieder geval niet.
MVG

Reclame

Terug naar “Huren”