Verhuurder toont goede wil maar probleem blijft...

Peter35
Topic Starter

Verhuurder toont goede wil maar probleem blijft...

#1 , 06 jan 2008 18:45

Wij huren nu reeds 3 maanden een woning.
Al van de eerste dagen bleek er een probleem te zijn met geurhinder.
Dit is reeds enkele keren gerapporteerd en de huurbaas heeft al meerdere malen iemand gestuurd om hiervoor te kijken.
Maar na drie maanden is het probleem er nog steeds en ik krijg zo het gevoel dat het nooit opgelost zal geraken.

Kan ik , als huurder, eisen dat het probleem opgelost raakt binnen een bepaalde termijn? Of moet ik er mee leren leven dat dit nog maanden kan aanslepen terwijl ik de volle huur betaal?

P.S.: Is het mogelijk om "geurhinder" wettelijk vast te stellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2008 19:59

Geurhinder kan wettelijk vastgesteld worden. De rechter kan ter plaatse komen of hij kan een deskundige aanstellen.

De eerste vraag is: wat is de oorzaak van de geurhinder?

scorpioen

Peter35
Topic Starter

#3 , 07 jan 2008 23:27

De geur komt van de overloopput tussen WC en riool. Dit gebrek was onmogelijk vast te stellen bij het tekenen van het contract aangezien de put toen geledigd was (en dus geen geurhinder).

Reclame

akromah

#4 , 08 jan 2008 00:28

Hallo,

ik zou zeggen,
laat de put ledigen,
en vermoedelijk is dat ten laste van de huurder.
Zijn de problemen dan niet opgelost, dan is de oorzaak geen volle aalput.
Alhoewel, DRIE maand ??
Je kan de verhuurder aangetekend aanmanen om de geurhinder op te sporen en te verhelpen.

JohnD

#5 , 08 jan 2008 01:19

Hallo, ik zou zeggen, laat de put ledigen,
en vermoedelijk is dat ten laste van de huurder.
Nope

BW Art. 1756. Het ruimen van putten en van sekreten komt ten laste van de verhuurder, indien niet het tegendeel bedongen is.

En dat gaat mijn huisbaas een flink pak geld kosten om terug op te hoesten. Solidair als ik ben ga ik die vonst natuurlijk niet verzwijgen voor de andere huurders. Volgende huurders zullen dan wel pech hebben tenzij hij zo dom is om het in het vervolg ook niet in het huurkontrakt te vermelden.

MVG

akromah

#6 , 08 jan 2008 09:24

Ah JohnD,

dit wist ik niet eens. men leert elke dag bij hé..
Bedankt. :wink:

JohnD

#7 , 09 jan 2008 00:22

Ik zou zeggen tegen Peter kijk of het in je kontrakt vermeld staat, je weet nooit. Veel eigenaars weten dit niet en in mijn geval heeft hij het al steeds doorgerekend aan andere bewoners zodat die het in principe binnen een termijn van 5 jaar kunnen terugvorderen. Veel huurders weten dit ook niet. Ik en vele medebewoners worden al jaren door de eigenaar op een schandalige wijze voor vele 100 € bestolen en bedrogen voor andere zaken. Ik ben op dit ogenblik met een onderzoek bezig en was dat toevallig tegengekomen. Ik zal ten gepaste tijde later wel een en ander laten uitlekken op dit forum.

Terug naar “Huren”