Ik huur sedert een antal jaren een appartement in een blok met 10 appartementen. De eigenaar woont ook in hetzelfde blok. De 10 appartementen zijn gelijkaardig. Er zijn 2 appartementen per verdiep. Er is een gemeenschappelijke trap.
De eigenaar doet zelf het onderhoud van de gemeenschappelijke trap. dit word 2x per week gedaan gedurende 1 uur
Het eerste jaar wordt mij een bedrag van 150 € aangerekend voor onderhoud gang (en ook de andere bewoners > dus normaal per appartement > van de eigenaar die dus ook een van de appartementen bewoont weet ik het niet). Het tweede jaar word dit 200 € voor diezelfde gang per appartement aangerekend.
Kan dit zomaar ? In het kontrakt staat niets vermeld over die kosten maar ik denk dat het normaal is dat de kosten voor dit soort onderhoud mogen verdeeld worden.
De eigenaar zelf zal bijna 100% zeker nooit een factuur kunnen voorleggen (volgens BW art1728ter mogen huurders inzage vragen in de fakturen).
Ik neem aan dat hij wel de gang van zijn eigen blok mag onderhouden natuurlijk maar mag hij daar dan ook een som geld voor vragen en dat dan nog telkens verhogen ? Is dit niet zwart werk en/of BTW ontduiking ? Moet dit normaal niet volgens een rolpatroon gaan ? Het is reeds gevraagd maar hij "denkt" er nog niet aan. Hij laat het beheer van het blok wel over aan een bureel dat mij en de andere bewoners dus deze afrekeningen stuurt. Ik en andere bewoners (maar niet allemaal) weigeren dit te betalen. Een aangetekend schrijven is verzonden door een van de bewoners. Nog geen reactie gehad.
1) Hoe zal die vrederechter ooit reageren ? Dat is volgens mij de enige manier waarop hij "misschien" zijn geld krijgt.
2) Kan die 5-jarige termijn voor huurgeschillen hier ingeroepen worden (vorige jaren moesten we geld terugkrijgen (er waren nog andere posten in de afrekening maar die worden niet betwist door de huurders) > saldo afrekening was positief > "U hebt betaald dus word verondersteld dat U akkoord gaat/was" kan dus al niet aangewend worden).
3) Kan zoiets gezamelijk voor een vrederechter behandeld worden ? Of moet hier telkens naar jurisprudentie van een vorige uitspraak (over hetzelfde dus) verwezen worden ?
4) Ik en de andere bewoners zijn van plan om de kosten voor het onderhoud op de prijs van 150€ van het 1ste jaar te houden > we willen dus geld terugvragen. Terwijl nu dus de eigenaar vraagt om die 200€ te betalen.