Nachtlawaai buurman

JAN_1964
Topic Starter

Nachtlawaai buurman

#1 , 31 jan 2017 15:16

Naast ons is een jonge man komen wonen die uit zijn vorige woonst werd gezet door de huisbaas omdat hij 's nachts luide muziek draaide en onder invloed van alcohol en drugs luid schreeuwde en op de muren bonkte.
Volgens het immo kantoor die het pand verhuurde had de bewindvoerder die alles regelt voor de jonge man nagelaten om hun op de hoogte te stellen waarom hij moest verhuizen.
Hij woont er nu sinds de zomer van 2015 en het is een hel, wekelijks moet de politie langskomen om een pv op te stellen voor nachtlawaai.
De bewindvoerder beweert op zoek te zijn naar een nieuwe huurhuis voor hem maar zegt dat het iedere keer om één of andere reden niet kan doorgaan, in het begin geloofde ik hem wel nu denk ik dat hij ons hier mee probeert te sussen.
De eigenares die zelf advocate is wil ons wel helpen door eventueel de huur te ontbinden maar zegt daarvoor eerst moet beschikken over de PV's en vraagt of ik die wou opvragen.
De onder commissaris die op de hoogte is van het dossier liet mij weten dat ik die niet zelf kan opvragen maar hij niet begrijpt dat zij dat zelf nog niet had gedaan gezien ze eigenares is van het pand en dit als advocate toch zelf zou moeten weten.
Ondertussen heeft ze mij een kopie gestuurd van een brief waarin ze toelating vraagt aan het gerecht tot inzage van de PV's.
Volgens de politie is de eigenares de enige die een einde kan maken aan de huur en hem kan laten uit het huis zetten op basis van de nachtlawaai die hij veroorzaakt.
Ik heb op het internet het volgende gevonden:

Art. 1728 van het burgerlijk wetboek bepaalt dat de huurder de verplichting heeft het onroerend goed te betrekken als een goede huisvader. Dit impliceert een vreedzaam gebruik van de woning op een wijze die geen enkele overlast of ruzies, dan wel nadeel aan derden toebrengt.
Het niet respecteren van deze verplichting verschaft de verhuurder de mogelijkheid om voor de vrederedchter de ontbinding van de huur te vorderen ten nadele van de huurder.
Zie J.P. Verviers, 20/04/2012, T. Vred. 2012, 487.
Deze mogelijkheid tot ontbinding van de huur kan uitgebreid worden voor elk feitelijk of wettelijk misbruik, zeker ook wanneer de woning wordt gebruikt voor het plegen of organiseren van een misdrijf, dan wel om te stalken of te belagen.

Klopt dit artikel nog ?, wij zijn ten einde raad.
Wij slapen soms nachten na elkaar niet en willen dit opgelost zien.
Praten met de jonge man is niet mogelijk hebben wij al geprobeert maar helpt niet.
Indien er nog iemand andere tips heeft die ons kan helpen dan hoor ik dit graag

Vriendelijke dank

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2017 16:48

Ik denk dat inderdaad enkel de huisbaas hier actie kan ondernemen. Als zij dit niet wil, kan je haar in gebreke stellen aangezien jullie niet in alle rust kunnen genieten van jullie huurwoning omwille van het gedrag van een andere huurder van één van haar eigendommen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JAN_1964
Topic Starter

#3 , 31 jan 2017 17:35

Even ter inlichting wij zijn eigenaars van het pand naast de huurwoning waar het probleem zich situeert

Reclame

mjers

#4 , 31 jan 2017 17:52

Even ter inlichting wij zijn eigenaars van het pand naast de huurwoning waar het probleem zich situeert
Maakt niets uit, volg de raad van Tom. Stel de eigenaar van het desbetreffende pand in gebreke

Franciscus

#5 , 31 jan 2017 20:02

Hoe kan dat gezien u belanghebbende bent had men u elke keer een attest van klachtneerlegging moeten meegeven en bij melding ( geen strafbaar feit vastgesteld het meldingsnummer.
Daarbij moet politie een binding moeten maken tussen al de PV's die zijn opgesteld ...de 'voorgaanden'.
Op het laatste PV staat dan een ganse lijst van alle voor die feiten opgestelde PV's. Maar inderdaad u krijgt geen Kopie of afschrift van de Pv's zelf ..
Een advocaat kan wel bij parket ( griffie) als dossier toegankelijk is (vrijgegeven).
Drugs en is daar nog geen controle op geweest.. eventjes met de woef binnen al of niet op heterdaad - walm (geur) in de gang als het een appartement is.
Bij een huis wat moeilijker om dit zo vast te stellen maar dan kan het met een bevel.

JAN_1964
Topic Starter

#6 , 01 feb 2017 13:52

Bedankt voor de info, ik zal de eigenares nu eerst de tijd geven om het nodige te doen.
Gisteren heeft ze mij laten weten nog geen antwoord van het OM te hebben gekregen en dit meestal een tijdje duurt.
Zelf heb ik geen idee hoeveel tijd je moet rekenen wanneer je aan het gerecht de PV' opvraagt en dan een procedure moet opstarten om de huurder uit je huis te zetten.
Wanneer er echt geen vooruitgang is kan ik nog altijd de eigenaar in gebreke stellen om zo druk op de ketel te zetten.

sloeberken

#7 , 01 feb 2017 14:22

Een huurder uit huis zetten is niet zo simpel, zolang deze huur betaald.
Vrederechter zal enkel wat voorwaarden opleggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#8 , 01 feb 2017 14:52

Zoals reeds gezegd u kan wel van politie een lijst krijgen van de PV's die U hebt laten opstellen.
Hopelijk zijn er og andere buren die ook aangifte doen.
Als de drugs van buiten te ruiken zijn kan de politie ook verder - misschien niet op dat moment maar iets later en in het bezit van een bevelschrift.
Neem daarvoor contact op met de wijkteamverantwoordelijke of met het drugteam van uw lokale politie.

JAN_1964
Topic Starter

#9 , 01 feb 2017 19:42

Een huurder uit huis zetten is niet zo simpel, zolang deze huur betaald.
Vrederechter zal enkel wat voorwaarden opleggen.

Dat weet ik vandaar ik meer info vroeg in verband met artikel 1728 van het burgerlijk wetboek bepaalt dat de huurder de verplichting heeft het onroerend goed te betrekken als een goede huisvader. Dit impliceert een vreedzaam gebruik van de woning op een wijze die geen enkele overlast of ruzies, dan wel nadeel aan derden toebrengt zodat de huisbaas het contract kan verbreken en hem er laat uitzetten.
Buurman heeft zwaar dossier van drugs, drankgebruik, lawaai en slagen en verwondingen is zeer goed gekend bij politie en gerecht.

Franciscus

#10 , 01 feb 2017 19:47

Dat hij een 'zwaar dossier' heeft heeft niets te maken met huurrecht.
Vaststellingen van overlast daarentegen wel.
Trouwens hoe weet u dat hij een zwaar dossier heeft?
Er bestaat nog zoiets als beroepsgeheim en het schenden daarvan is strafbaar.

JAN_1964
Topic Starter

#11 , 01 feb 2017 22:25

Dat hij een 'zwaar dossier' heeft heeft niets te maken met huurrecht.
Vaststellingen van overlast daarentegen wel.
Trouwens hoe weet u dat hij een zwaar dossier heeft?
Er bestaat nog zoiets als beroepsgeheim en het schenden daarvan is strafbaar.

Van zijn vader

sloeberken

#12 , 01 feb 2017 23:18

Dit impliceert een vreedzaam gebruik van de woning op een wijze die geen enkele overlast of ruzies, dan wel nadeel aan derden toebrengt zodat de huisbaas het contract kan verbreken en hem er laat uitzetten.
Enkel een vrederechter kan een huurcontract ontbinden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#13 , 03 feb 2017 14:59

Maakt niets uit, volg de raad van Tom. Stel de eigenaar van het desbetreffende pand in gebreke

Het heeft geen zin om de eigenaar in gebreke te stellen.
Naar mijn weten zijn verhuurders op geen enkele manier aansprakelijk voor het gedrag, overtredingen, wanbedrijven of misdaden van hun huurders.
Wees blij dat de verhuurder in deze zaak actie wil ondernemen, als het zou aanslepen, blijf je het vriendelijk vragen want de eigenaar moet in principe niets doen.

Franciscus

#14 , 03 feb 2017 16:20

Klopt maar kan op termijn wel een grote hulp zijn om hem uiteindelijk eruit te krijgen
Het is uw buur die u het rustig genot moet geven niet de eigenaar.
Maar de eigenaar kan daarna (eventueel samen met u als getuige gezien u de PV en meldingen hebt) wel via vrederechter de ontbinding vragen.

JAN_1964
Topic Starter

#15 , 28 feb 2017 10:34

De eigenares heeft de ontbinding van het huurcontract aangevraagd aan de vrederechter op basis van mijn PV's , dit is ook in haar voordeel gezien de huurder haar eigendom aan het slopen is, het is nu afwachten hoeveel tijd er zal overgaan tot de uiteindelijke uitzetting.

Terug naar “Huren”