Verbreking Handelshuurovereenkomst

joR6
Topic Starter

Verbreking Handelshuurovereenkomst

#1 , 18 jan 2008 21:01

Als verhuurder heb ik een handelshuurovereenkomst lopen met de huurder die er zelf zijn zaak uitbaat.
Door de hoge kosten die moeten uitgevoerd worden voor eind 2008, ivm brandveiligheid van het pand, had ik graag de huurovereenkomst zo vlug mogelijk beeindigd, om daarna het pand te laten afbreken en er een appartement op te zetten.
Het contract loopt voor 9 jaar, en is nu net bij het begin van het jaar aan de derde termijn voor een 3jaar-periode begonnen, maw is dit het zevende jaar dat het contract loopt.

Ik zal me zeker nog via de officiële instanties informeren, maar misschien kan er mij hier al iemand een beetje wegwijs maken, of er enigszins een mogelijkheid bestaat om vroegtijdig dit contract te beeindigen met de huurder. De huurder is op dit moment allesbehalve meewerkend, en puur op onderling overleg zal er zeker geen oplossing uit de bus komen.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 jan 2008 10:47

“Art.3.De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren...Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd.Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van elke driejarige periode, de huur te beëindigen...ten einde in het onroerend goed werkelijk zelf een handel uit te oefenen of die werkelijk te laten uitoefenen door...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

U kan de huur dus niet beëindigen wegens renovatie- of gelijkaardige werken.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 jan 2008 12:27

Mogelijks helpt de info op de volgende pagina u met het inschatten van uw probleem: http://www.ius.be/Handel/Handelshuur/Ho ... eeindigen/

Reclame

joR6
Topic Starter

#4 , 20 jan 2008 18:40

Mogelijks helpt de info op de volgende pagina u met het inschatten van uw probleem: http://www.ius.be/Handel/Handelshuur/Ho ... eeindigen/

Bedankt beiden voor jullie reactie.

Blijkbaar zal het niet simpel worden om dit probleem opgelost te krijgen aangezien ik volgens de tekst op de IUS website de beeindiging al een jaar geleden aangetekend had moeten mededelen aan de huurder omdat dit had moeten gebeuren een jaar voor het ingaan van de laatste drie-jarige periode.

Indien er iemand nog een wettelijk achterpooortje moest vinden, gelieve het me dan te laten weten.

Terug naar “Huren”