Incassobureau wegens huur 14 dagen te laat betaald?

Moemoe64
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Incassobureau wegens huur 14 dagen te laat betaald?

#1 , 28 mei 2017 17:54

Geachte,

Ik ben sedert 1998 huurster van een sociale woning.
Mijn huur werd altijd netjes op tijd betaald, nooit achterstal of problemen gehad.
Deze maand echter, heb ik mijn huishuur ipv begin van de maand op 23 mei betaald, dit wegens een vergissing van mijn werkgever waardoor ik 18 gewerkte uren niet uitbetaald gekregen heb eind april.
Intussen heb ik deze uren uitbetaald gekregen op 22 mei, en op 23 mei heb ik onmiddellijk mijn volledige huishuur netjes betaald per Homebank.
Toen ik evenwel de avond van 23 mei thuiskwam van mijn werk, stak er een brief in mijn brievenbus van een Incassobureau.
Ik moet nu een hele vragenlijst invullen, ik moet ook een bewijs van betaling naar hen opsturen en ze dreigen ook met 'sancties' indien ik niet betaal binnen de 15 dagen (vanaf 23 mei?). Dit terwijl mijn huur netjes betaald is intussen.
Kan dat Incassobureau mij nog iets maken? Moet ik toch contact met hen opnemen?
Eerlijk gezegd ben ik niet goed van de hele situatie: ik heb nog nooit voordien maar 1 dag te laat mijn huur te laat betaald.
Kan iemand mij advies geven? Ik heb echt geen zin in rompslomp, naar de bank te moeten gaan om het bewuste uittreksel van betaling (ik heb geen printer) op te sturen , noch om die hele vragenlijst van het Incassobureau in te moeten vullen.
Hartelijk dank aan iedereen die mij kan helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 mei 2017 20:10

Het incasso kan geen enkele sanctie opleggen, dit kan enkel een vrederechter. Maar voor die eenmalige late betaling zal geen enkele vrederechter u een sanctie opleggen. In vervolg verwittig je het verhuur kantoor, dat de betaling door omstandigheden iets later zal zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis

#3 , 28 mei 2017 20:12

kijk na of de huur correct terechtgekomen is op de juiste rekening - en zo ja - moet u helemaal niets doen. U moet geen lijst invullen en geen bewijs van betaling opsturen. U heeft geen enkel contract of afspraak met dat incassoburo. U moet bijgevolg niets bewijzen aan dat buro. Uw aanspreekpunt is de sociale verhuurmaatschappij en als die hun huur ontvangen hebben is er geen probleem. bij laattijdige betaling, best altijd een seintje vooraf geven!

Reclame

KJ86

#4 , 28 mei 2017 21:59

Ik denk dat TS een noorderbuur is, bij ons in België kan zoiets spijtig genoeg niet.
Iedereen weet dat het Nederlandse Volk op geld uit is.

Moemoe64
Topic Starter

#5 , 29 mei 2017 09:47

Bedankt voor de reacties.
Intussen heb ik zowel met de verhuurmaatschappij als met het Incassobureau telefonisch contact opgenomen.
Ik hoef voorlopig verder niks te doen,, incassobureau gaat mij eerstdaags een mail sturen zeiden ze.
Ik wacht af.....en zal hier het vervolg laten weten. Bedankt iedereen!

denlowie

#6 , 29 mei 2017 09:50

Als de betaling en de aanmaning elkaar gekruist heeft is dit in orde hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#7 , 29 mei 2017 11:09

Zeker geen kosten betalen aan incasso.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002

#8 , 30 mei 2017 15:03

Incasso kan maar één ding en dat is een grote mond opzetten. Zonder vonnis van een rechter hebben ze geen poot om op te staan.

KJ86

#9 , 30 mei 2017 22:50

In Nederland moet je niet naar de vrederechter voor huurachterstand, daar kan je gewoonweg een incassobureau inschakelen na een aanmaning. Kosten van incasso mogen beperkt doorgerekend worden, veel beter systeem dan bij ons.

Terug naar “Huren”