betaling huur na opstalovereenkomst e.a.

Bruno21
Topic Starter

betaling huur na opstalovereenkomst e.a.

#1 , 30 mei 2017 00:54

Het betreft een huurovereenkomst vanaf 1 januari 2009 voor 3 jaar, die inmiddels stilzwijgend verlengd is (3-6-9), en dus effectief eindigt op 31-12-2017.
In maart deelde de eigenaar (waar ik tot hiertoe een goede verstandhouding mee had) mij mee dat hij de woning wou laten afbreken, en er nieuwe appartementen zou laten bouwen, aanvangsdatum 1 november 2017, en ik ontving in die zin ook een aangetekende opzegbrief (einde overeenkomst 31 oktober 2017). Gezien de redelijke termijn voor een andere oplossing was ik hiermee akkoord, ondanks de m.i. niet-wettelijke, vroegtijdige opzeg.
Ongeveer nu 2 weken geleden ontvang ik via mail het bericht dat deze opzegtermijn 'vervalt', gezien er een opstalovereenkomst werd getekend met een aannemer/promotor, met verzoek tegen 1 augustus de woning volledig te ontruimen, gezien de dringende afbraakwerken zouden starten vanaf 1 augustus 2017, samen met de boodschap 'dat ik toch niet moeilijk zou beginnen te doen' enz...
De dag nadien komt bedoelde opstalhouder (aannemer) met de boodschap dat hij nu de nieuwe eigenaar is, geen enkele overeenkomst heeft met mij, en eigenlijk kan bepalen hoe, wat en wanneer...
Ik wijs hem erop dat hij niet de volle eigenaar is, en dat ik ook met hem geen contract heb betreffende huur, en vraag hem toch een redelijke termijn te respecteren i.p.v. inmiddels 2 maand; dat hij in feite ook de huurovereenkomst dient over te nemen vanaf het moment van eigendomstitel, eventueel opzegtermijn die pas vanaf dan ingaat, enz. enz....., teneinde deze kwestie minnelijk te regelen, zonder veel problemen, en dat deze plannen vroeg of later toch zullen uitgevoerd worden. Mijn voorstel was dan ook 1 september (voorkeur) of 1 oktober, en hij beloofde mij (mondeling) dat dit niet onmiddellijk een probleem zou betekenen.
Vraag : aan wie zal of moet ik nu de lopende huur betalen, zonder hierover achteraf discussie ? Mijn huisbaas (huurovereenkomst) wist het ook niet zeker, maar zegt achteraf : betaal gewoon door - maar stelde wel dat huurovereenkomst beëindigd was. Aannemer (die in de plaats treedt wegens opstalovereenkomst) zegt : mij interesseert dat niet - alleen dat je tijdig vertrekt; dus optie : niks meer betalen...? Opmerking : hij sprak ook even over het pand 'onbewoonbaar' te laten verklaren indien ik dwars zou liggen, waardoor ik op zeer korte tijd toch diende te vertrekken...(???)
Of de huurovereenkomst al dan niet geregistreerd was/is weet ik niet, maar doet waarschijnlijk weinig ter zake, omdat naar ik meen na 6 maand de begindatum van het contract officieel wordt. Ik wens anderzijds ook zeker de huurwaarborg (2 maanden) te recupereren.
Maar uitermate wil ik zo weinig mogelijk moeilijkheden, discussies en problemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 30 mei 2017 09:50

laat u niet overdonderen door die opstalhouder, u opzeg is niet wettelijk.
Als je vroegen moet of wil vertrekken heb je recht op een schadevergoeding.
Indien opstalhouder het graag onbewoonbaar wil verklaren, dan zal het voor hem nog langer duren.
U betaald de huur verder aan u verhuurder, geen huur betalen is in u nadeel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#3 , 30 mei 2017 15:22

Is uw huurovereenkomst geregistreerd ?

Reclame

Bruno21
Topic Starter

#4 , 30 mei 2017 21:00

Onzeker, dit kan ik eventueel wel nagaan, maar doet dit nog iets ter zake ? Inzake begindatum overeenkomst m.i. niet, gezien deze na 6 maanden officieel geacht wordt.

sloeberken

#5 , 30 mei 2017 21:20

Onzeker, dit kan ik eventueel wel nagaan, maar doet dit nog iets ter zake ? Inzake begindatum overeenkomst m.i. niet, gezien deze na 6 maanden officieel geacht wordt.
Die registratie doet weinig ter zake in u geval.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”