nieuwe huurders, waarborg/documenten problemen

Craz
Topic Starter

nieuwe huurders, waarborg/documenten problemen

#1 , 25 jan 2008 15:59

Hallo,

Wij hebben in de familie een woning uit een erfenis (eigendom van mijn grootmoeder, mijn moeder en tante). Sinds november 2007 hebben we nieuwe huurders in deze woning zitten. Er werd met hen afgesproken dat ze de eerste maand vrijgesteld waren van de huur om de nodige herstellingen zelf uit te voeren. De waarborg zouden ze storten eenmaal ze de waarborg van hun vorige huurwoning teruggestort kregen (leek ons geen onredelijke vraag, dus was goed voor ons).

Nu zijn we inmiddels 2,5 maand verder, hebben ze nog steeds de huurwaarborg niet in orde gebracht, en moeten we maandag ten laatste het contract laten registreren maar hebben we de benodigde documenten hiervoor nog steeds niet.

We hebben regelmatig naar deze waarborg en de nodige documenten gevraagd, maar dit lukt maar niet blijkbaar. Als we bellen dan nemen ze veelal niet op, of bellen ze dag nadien pas terug en hebben ze altijd wel een verhaal waarom het nog niet eerder lukte. Als we afspreken om een bep document tegen die datum te geven, blijkt die dag dat ze het nog niet hebben om eoa reden.

Uiteindelijk bleek dat ze het financieel niet breed hebben en vroegen ze om de waarborg in stukken te storten. Ze hebben een aanvraag ingediend hiervoor bij de bank, om dit in stukken van 35 euro per maand te betalen. De huurprijs is 625 euro, dus 2 maanden waarborg komt neer op 1250 euro. Het zou dus 36 maanden duren voor de volledige waarborg gestort is! De huurders zijn hiervoor bij mijn grootmoeder (hoofdeigenaar van de woning) langsgegaan om dit document te tekenen. Zij heeft dit getekend. Dit is voor haar in goed vertrouwen gebeurd zonder er echt bij na te denken dat dit dan zo'n 3 jaar zou duren om de waarborg alleen betaald te krijgen. Dit is nu getekend dus op zich geen drama zolang het uiteindelijk maar betaald wordt.

Tot op vandaag nog steeds geen teken dat de zaak eindelijk in orde zou raken, dus gewoon zelf naar de bank gebeld waar de waarborg geregeld zou worden (waar dus ook de aanvraag tot betalen in delen werd ingediend). Blijkt dat daar de aanvraag verworpen is, maw we staan terug nergens. Toen er gebeld werd naar de huurders, was het antwoord dat ze dit zelf ook nog maar pas wisten (kan best), en stelden ze voor om een priveregeling los van de bank op te stellen om dit in orde te krijgen.

Wij stellen ons grote vragen hierbij. Als de huurder de waarborg al niet kan betalen, wat moet het dan geven bij de maandelijkse betaling van de huur. De eerste maand (december) werd de huur al in twee stukken betaald omdat het niet in 1x kon. Wij voelen er dus ook absoluut niets voor om dit met een prive afbetalingsplan te gaan regelen, en zouden het liefst gewoon het huurcontract opzeggen zodat we op zoek kunnen gaan naar andere huurders die het wel financieel aankunnen.
Wij hebben nu een sterk gevoel dat deze mensen boven hun stand huren, en dus beter naar een lagere huurklasse afzakken. Als ik me niet vergis zijn de huurders een gezin met 1 kind van een paar maanden dat eoa handicap heeft. De man heeft werk, de vrouw momenteel niet volgens mij, maar weet niet of ze echt werkloos is of nog in moederschapsverlof is.

Nu is onze vraag wat onze opties zijn in deze situatie.
Kunnen we het huurcontract verbreken ? Wat uitzoekwerk in de huurwetgeving gaf ons de indruk dat dit niet zomaar kan, maar we zijn er niet echt in thuis dus zeker zijn we hier niet van.
Zien we het te negatief in en zijn er eventueel andere manieren om een dergelijke situatie op te lossen ? Ons gaat het er vooral om dat de nodige documenten in orde gebracht worden, dat de huurwaarborg (volledig) gestort wordt en dat de huur elke maand netjes betaald wordt. Maar we vrezen dat dit niet zal lukken en dat we problemen zullen blijven hebben met deze huurders.

Alvast bedankt voor tips/informatie hieromtrent.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 jan 2008 12:41

Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ‘een woning uit een erfenis (eigendom van mijn grootmoeder, mijn moeder en tante)’ leid ik af dat grootmoeder voor de helft ervan volle eigenaar gebleven is en van grootvaders helft het vruchtgebruik erfde,terwijl zijn beide kinderen elk de helft van grootvaders helft in blote eigendom erfden.

Vruchtgebruik omvat verhuurrecht,zodat ALLEEN grootmoeder kan verhuren.

Zij kan de huur enkel OPZEGGEN overeenkomstig art.3 Woninghuurwet 20 februari 1991.

De rechtspleging inzake huur en uithuiszetting is omschreven in art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.).

“Art.1344septies.Voor de huur van woningen worden de hoofdvorderingen inzake...de invordering van achterstallige huurgelden of inzake de uithuiszetting verplicht vooraf aan de rechter voorgelegd overeenkomstig de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733...”(Ger.W.).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand vorder dan die ontbinding van de huur,inbegrepen het recht de huurder uit te zetten,bij de vrederechter overeenkomstig art.1344bis en volgende Ger.W..

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van de huurwoning.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Huren”