Blokpolis ongevraagd doorgerekend aan huurder

Jamaar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Blokpolis ongevraagd doorgerekend aan huurder

#1 , 28 jun 2017 22:05

Ik ben van plan een appartement te huren. Ik heb het huurcontract nog niet getekend. In het huurcontract staat "Er wordt een blokpolis genomen voor het gebouw die tevens verzekering en tegenverzekering is". Bij navraag bij de verhuurder zegt deze van plan te zijn deze blokpolis af te sluiten vanaf ingang van het huurcontract en deze kosten (€30/maand extra) aan mij, de huurder, door te rekenen onder de vorm van algemene kosten, die hij naar eigen zeggen zonder onze toestemming kan verhogen. Mag hij dit zomaar doen?
In het huurcontract staat
"Lasten en provisies:
provisies: /
gemeenschappelijke lasten: 25 EUR per maand
verwarming, elektriciteit, internet, kabeltelevisie en andere nutsvoorzieningen zijn geheel voor de rekening van de huurder."

De verhuurder zegt dat de € 25 per maand een soort van maandelijks voorschot is, waarna op het einde van het jaar de werkelijke kosten in rekening gebracht worden op een afrekening. Klopt dit? Ik interpreteer de formulering in het huurcontract eerder als een forfaitaire kost die de verhuurder niet zomaar kan veranderen.
Een andere vraag is of ik zelf naast mijn polis verzekerd wonen voor 'inboedel' dan ook nog steeds een luik voor 'gebouw' dien te betalen.
Een laatste vraag is of ik juridisch sterk sta wanneer de verhuurder op het einde van het jaar met zijn afrekening, waarin de blokpolis vervat zal zitten, aan komt kloppen en ik deze weiger. Ik ben namelijk wel verzekerd voor rechtsbijstand, maar in de polis staat dat dit niet geldt voor contractuele geschillen met de verhuurder.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2017 08:46

En welke verzekering zal de schade betalen als jij verantwoordelijk bent voor een brand in het gebouw?

Didymus

#3 , 29 jun 2017 10:10

Als er in de blokpolis een afstand van verhaal is opgenomen t.o.v. de huurder, dan hoeft u alleen nog uw inboedel te verzekeren.

Ik kan me vergissen, maar 30 EUR / maand lijkt me wel prijzig een 1/x ste van een blokpolis. Als de verhuurder die kost niet forfaitair heeft opgenomen in het contract zal hij u toch inzage moeten geven in de factuur daarvoor.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Huren”