Appartement verkocht

Dagobert8
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Appartement verkocht

#1 , 07 jul 2017 10:19

Beste leden,

Onlangs heeft mijn huisbaas beslist om het appartement wat ik al 17 jaar huur te verkopen.
Dit is haar volste recht natuurlijk maar toch blijf ik met enkele vragen achter!
Volgens de makelaar zou de akte van verkoop op 15 juni getekend zijn.
1. Vanaf wanneer gaat de 6 maanden termijn in die ik heb om iets anders te zoeken? (is dit vanaf dat de akte getekend is of vanaf ik een aangetekend schrijven heb ontvangen van de nieuwe eigenaar?)
2. Aan wie betaal ik de komende maanden mijn huishuur? (aan de nieuwe eigenaar of aan diegene waar ik het al jaren aan betaald heb?)
3. Vanaf wanneer kan ik mijn huurwaarborg terug vorderen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 07 jul 2017 10:28

1. Als het om opzeg voor eigen bewoning gaat: 6 maanden te rekenen vanaf de maand die volgt op het ontvangen van het aangetekend schrijven (als het contract geregistreerd is, anders 3).
2. Aan de oorspronkelijke eigenaar zolang de nieuwe eigenaar geen bewijs van eigendom voorlegt.
3. Wanneer je het pand hebt verlaten en er geen huurschade of kosten meer moeten worden verrekend.
"sowieso" schrijf je zo.

Tope

#3 , 07 jul 2017 10:36

Je vermeldt niet of je al een opzeg van jouw huidige huisbaas ontvangen hebt.
Na de verkoop treedt de koper in de rechten van de verkoper en zou je in principe kunnen verder huren tenzij de nieuwe eigenaar jou een opzeg geeft.
Na ondertekening van de authentieke akte betaal je huur aan de nieuwe eigenaar.

Reclame

Dagobert8
Topic Starter

#4 , 07 jul 2017 16:15

Ik heb nog geen opzeg gekregen van mijn huidige huisbaas.
De nieuwe eigenaar heeft het appartement gekocht voor eigen gebruik en dus niet om verder te verhuren, ik heb enkel een mail ontvangen van de nieuwe eigenaar dat indien alles verloopt zoals gewenst op 15 juni de akte getekend zou worden, maar heb er nadien niets meer van gehoord! Via de makelaar weet ik wel dat de akte effectief getekend is op 15 juni!
In verband met de borg neem ik aan dat de koper het appartement heeft gekocht in de staat waarin het zich bevindt en zou ik mijn borg toch al kunnen terugvorderen van de vorige eigenaar?

Didymus

#5 , 07 jul 2017 16:40

Nee, zo werkt het niet. Zowel het contract als de waarborg worden geacht overgedragen te zijn aan de nieuwe eigenaar. Huurschade kan altijd op u verhaald worden, ongeacht de afspraken die gemaakt zijn bij de verkoop. U bent immers geen partij bij de verkoop.
"sowieso" schrijf je zo.

artemis

#6 , 07 jul 2017 16:59

Het is aan de nieuwe eigenaar om nu eerst aan te tonen dat hij eigenaar is en u het rekeningnummer te bezorgen waarop u de huur betaalt.

Je hebt dus nog geen opzeg gekregen. Is het huurcontract geregistreerd of niet? Dit kan je nagaan in het plaatselijke registratiekantoor. Verder zie reactie Dydimus. Zolang u geen opzeg gekregen hebt kan u bij niet-registratie het contract alsnog zelf laten registreren, dan hebt u dus recht op 6 maanden opzeg ipv 3 maanden. Hou in gedachten dat u tijdens de lopende opzegperiode altijd een tegenopzeg van een maand kan geven als u een andere woning gevonden hebt, maw een opzeg van 6 maanden is veel comfortabeler voor u.

De waarborg wordt normaliter overgedragen van de oude naar de nieuwe eigenaar in de verkoopakte. De nieuwe eigenaar krijgt dan volmacht op de geblokkeerde rekening met de verkoopakte zodat de nieuwe eigenaar de waarborg kan vrijgeven.
Staat de waarborg op een geblokkeerde rekening?

mava105

#7 , 07 jul 2017 20:15

Eventuele huurschade kan enkel gevraag worden als er een ingaande plaatsbeschrijving werd opgemaakt bij aanvang. Deze wordt ook overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Het is dus niet zo dat deze het appartement heeft gekocht in de staat op de dag van de verkoop, maar eigenlijk op de dag dat jij er bent ingetrokken.( uiteraard rekening houdende met de sleet van al die jaren)

Terug naar “Huren”