Immokantoor: dossierkosten?

mlb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Immokantoor: dossierkosten?

#1 , 07 jul 2017 13:56

Ik huur binnenkort een appartement als hoofdverblijfplaats, dat verhuurd wordt door een immokantoor. De huurovereenkomst is heel duidelijk over de huurprijs, waarborg en dergelijke.

Maar nu wordt er mij opeens nog gevraagd extra "dossierkosten" te betalen: "De kosten voor in en uitgaande plaatsbeschrijving, overzetten EGW en registratie van het huurcontract bedragen éénmalig 300,00 €.". Het is de eerste keer dat ik iets dergelijks tegenkom, en ik vraag me dan ook af of dit normaal/legaal is?

Alvast bedankt voor hulp/advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 07 jul 2017 15:48

Uitgaande P B kunnen ze pas vragen op einde huur. Wel factuur vragen, waarvan de verhuurder de helft dient te betalen.
Overzetten nutsvoorzieningen kan je zelf doen via PC en kost niets. Hoeft immo niet in tussen te komen.
Registratie is GRATIS en dient te gebeuren door de verhuurder. Als de immo dat wil doen in de plaats van de verhuurder zal hij hun kosten hiervoor moeten betalen.
Duidelijk een immo die van 2 walletjes wil eten. Hij is aangesteld door de verhuurder en die moet alle kosten betalen die hieruit voortvloeien, met uitzondering van de helft van de kosten van de ingaande PB

mlb
Topic Starter

#3 , 07 jul 2017 15:51

Ok, da's inderdaad wat ik al dacht. Merci!

Reclame

Terug naar “Huren”