Waterschade onderbuur

Comeseebambi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Waterschade onderbuur

#1 , 18 jul 2017 09:47

Beste,

Wij zijn 30 juni verhuisd uit ons huurappartement waar we 3 jaar gewoond hebben. Op vraag van het Immokantoor werd er op 1 juli afgesproken in het appartement voor de uittredende plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht. Wij zijn toen op voorhand nog eens gaan kuisen, waarbij het leeglaten van de keukenpombak, de afvoerleiding uit de buis springt, in het keukenkastje (was ook niet vastgemaakt of deftig bevestigd, juist een losse 'darm' in een vaste, veel grotere buis).
Hierdoor stond heel onze keuken onder water en kwam de onderbuurman klagen dat er water uit zijn dampkap liep. Wij hebben op dat moment alles zo goed en zo kwaad mogelijk opgelost (darm terug in buis) en opgekuist. Bij aankomst Immo ook direct melding gemaakt van wat er gebeurd was en laten zien dat dit aan de opbouw van de afvoer lag. Immo ging hier mee akkoord, mompelt iets over 'slecht gezette appartementen' en start met de plaatsbeschrijving.
2 dagen later contacteert de buurman mij dat de dampkap nu kortsluiting geeft, ik verwijs hem door naar de Immo en zeg dat zij ervan weet.
Er wordt een heel mailverkeer in gang gezet, waarbij door Immo wordt vertelt dat dit onze schuld is en wij dit uit eigen zak zullen moeten betalen. Na telefonisch contact herinnert ze zich weer over welk geval dit gaat en zegt ze dat dit inderdaad niet door ons betaald moet worden. Verder niets meer van gehoord, tot nu. Wij krijgen nu een mailtje 'dampkap moet vervangen worden, zie kosten in bijlage. Dit wordt aangegeven aan jullie huurdersverzekering.'

Mijn vragen hierbij zijn:
- kan dit in onze schoenen geschoven worden als het puur ligt aan de slechte infrastructuur?
- gaat onze huurdersverzekering hier nog in tussenkomen als het gaat om een voorval van na einde huurcontract? Wij zijn voor het nieuwe huis overgestapt op een andere verzekeraar.
- Wat zijn hiervan de gevolgen voor ons?

Immo heeft onze waarborg trouwens ook nog steeds niet vrijgegeven, terwijl we daar wel een papier getekend hebben dat alles in orde is en het volledige bedrag wordt teruggestort...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2017 10:16

Hierdoor stond heel onze keuken onder water
??? Eén pompbak water zet héél jullie keuken onder water? Serieus grote pompbak...
kan dit in onze schoenen geschoven worden als het puur ligt aan de slechte infrastructuur?
Jullie hebben daar een héle tijd gewoond zonder dit probleem ooit gehad te hebben? Misschien is de infrastructuur niet optimaal, maar je kan moeilijk zeggen dat het enkel daaraan ligt, niet?
- gaat onze huurdersverzekering hier nog in tussenkomen als het gaat om een voorval van na einde huurcontract? Wij zijn voor het nieuwe huis overgestapt op een andere verzekeraar.
Het voorval is gebeurd VOOR het opmaken van de uittredende plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht. Dit zou normaal gezien nog onder de huurdersverzekering moeten vallen. Indien niet, kunnen jullie je familiale verzekering nog altijd aanspreken.
- Wat zijn hiervan de gevolgen voor ons?
Niet veel, denk ik. Normaal komt ofwel de huurdersverzekering of anders de familiale verzekering hierin tussen... Neem in ieder geval contact op met de respectievelijke verzekeringen om te informeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 7059

#3 , 18 jul 2017 10:32

m.i. hoogstens de franchise te uwen laste.

En daar kan je dan proberen de huisbaas (want slechte infrastructuur?) aan te spreken. Tenzij die ineens zijn eigen polis aanspreekt voor het geheel.

Reclame

Comeseebambi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2017 11:36

...
Dubbele pombak en mini-keuken, maar uiteraard ook 'bij wijze van spreken'. De vloer aan het keukenblok stond inderdaad onder water.

Wij vermoeden dat de slang net op dat moment is losgekomen omdat er verder niets meer in het kastje stond, terwijl die voordien vol stond met emmers en dergelijke, die de slang dan ietwat tegenhielden? Geen idee hoe het net is kunnen gebeuren, maar uiteraard ook voor ons balen dat dat net gebeurd op het moment dat we daar vertrekken.
Ik zie verder niet goed in wat jij bedoelt met 'je kan moeilijk zeggen dat het enkel daaraan ligt'... Als je de stop uit de pombak trekt, zoals je al 3 jaar doet en alles opeens onder water stroomt zie ik niet goed wat wij daar verder aan kunnen doen.

Alleszins al bedankt voor de concrete info, geruststellend om te weten dat de huurdersverzekering wel nog geldt op dat moment. We zullen met hen contact opnemen en de situatie uitleggen.

Comeseebambi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2017 11:39

m.i. hoogstens de franchise te uwen laste.

En daar kan je dan proberen de huisbaas (want slechte infrastructuur?) aan te spreken. Tenzij die ineens zijn eigen polis aanspreekt voor het geheel.
Bedankt! Ik vrees wat voor de inzet van de huisbaas, Immo liet iets uitschijnen van dat verzekering huisbaas nergens nog in kon tussenkomen door al te hoog bedrag, oid. Ik zal zometeen inderdaad eens naar de verzekering bellen en daar ons verhaal doen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 18 jul 2017 11:43

Stel u eigen brandverzekering aan, deze zullen wel uitmaken wie wat moet betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”