Registratie 1 jaar contract

Jb29
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Registratie 1 jaar contract

#1 , 19 jul 2017 04:21

Hallo,

Ik huur reeds een appartement met 1 jaar contract die ik net heb laten verlengen voor 1 jaar door middel van een email naar mijn verhuurder.
Onverwachts verhuizen wij binnen 2 maanden naar het buitenland om professionele redenen. Mijn huurcontract werdt niet geregistreerd door de verhuurder. Heeft hij hiervoor nog 2 maanden de tijd met dat we net het huurcontract hebben verlengt of is het voor hem te laat ?
Liefst zal ik dit met hem onderling regelen maar graag had ik geweten of ik kan inspelen op het feit dat de huurcontract niet werdt geregistreerd. ( 1 jaar contract met verlening )

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 19 jul 2017 08:05

Eigenlijk is die registratie wel verplicht, maar in uw geval zal het u geen baat brengen.

U hebt zelf een kortlopend contract van 1 jaar verlengd voor 1 jaar; dit valt nog perfect binnen de maximum duur van drie jaar, zodat in dit geval noch uzelf als huurder, noch de verhuurder vervroegd kan opzeggen.

Overeenkomen kan u altijd, U kan dus geen gebruik maken van de vergetelheid of nonchalance van de verhuurder.

Jb29
Topic Starter

#3 , 19 jul 2017 16:39

Eigenlijk is die registratie wel verplicht, maar in uw geval zal het u geen baat brengen.

U hebt zelf een kortlopend contract van 1 jaar verlengd voor 1 jaar; dit valt nog perfect binnen de maximum duur van drie jaar, zodat in dit geval noch uzelf als huurder, noch de verhuurder vervroegd kan opzeggen.

Overeenkomen kan u altijd, U kan dus geen gebruik maken van de vergetelheid of nonchalance van de verhuurder.
Dankuwel voor uw antwoord

Reclame

Bart Vissers

#4 , 19 jul 2017 17:26

U hebt zelf een kortlopend contract van 1 jaar verlengd voor 1 jaar
Is deze schriftelijke verlenging niet eveneens aan de vormvoorwaarden van art. 1bis WHW verbonden?
Want in dat geval is er momenteel geen schriftelijke verlenging, waardoor er - bij gebreke van een tijdig betekende opzegging - intussen een 9-jarige overeenkomst is ingegaan (art. 3, §6, vijfde lid WHW). TS zou in dat geval kunnen opzeggen zonder opzeggingstermijn noch opzegvergoeding, gezien de oorspronkelijke overeenkomst niet geregistreerd is (art. 3, §5, derde lid WHW).

Risico van het aan te kaarten zonder formele opzeg is dan wel dat de verhuurder nog snel kan registreren en zo dergelijke ontsnappingsmogelijkheid zou kunnen uitsluiten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”