Dispuut met huurder aangaande schade

Kalimero
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dispuut met huurder aangaande schade

#1 , 21 aug 2017 15:22

Hoi,

Mijn huurders afgelopen jaar waren tot hier toe super en wij zijn ook super huisbazen (vinden zij), maar nu het einde nadert van de overeenkomst duiken er problemen op. Het gaat om een contract van 1 jaar voor een gemeubeld app. met twee slaapkamers afgesloten met 2 personen die hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk zijn, die geregistreerd is, waarvan de huurwaarborg twv twee maanden huur op een geblokkeerde rekening is gestort en een plaatsbeschrijving van 2 pagina's inclusief 18 foto's bevat.

De huurprijs werd opgedeeld in twee stukken: de huur en forfaitaire kosten van 75 euro. Omdat we het jaar daarvoor met torenhoge elektriciteitsrekening zaten wegens een verkwister, hebben we een clausule ingebouwd met het gemiddelde verbruik genoteerd, de begin- en binnenkort de eindmeterstanden en zijn we overeengekomen dat indien het verbruik meer dan 30% bedroeg tov dit jaarlijkse gemiddelde, dit verschil integraal zou doorgerekend worden. We hebben de afrekening (behalve de laatste maand) gemaakt en het verbruik bedraagt 45% meer dan het gemiddelde (omdat het 2 personen zijn, het een strenge winter was tov 2014-2015, het pand eronder heeft leeggestaan en ze misschien meer thuis waren dat de vorige huurders,...). Ik moet nu 900 euro opleggen en omdat ik zo'n toffe huisbaas ben had ik hen voorgesteld dat ik de rekening wel zou betalen zonder dus het verschil door te rekenen, als zij ermee konden instemmen dat ze hun sofa zouden laten staan. Mijn sofa vonden ze niet mooi dus die moest ik wegdoen, wat betekent dat ik er nu een nieuwe zou moeten kopen wanneer er nieuwe huurders intrekken omdat zij de hunne gaan verkopen (wat uiteraard hun recht is). Ze wilden niet van mijn voorstel weten en waren erg boos omdat zij heel zuinig waren geweest met de elektriciteit volgens hen, dat het mijn fout was want ik had maar een betere berekening moeten maken op voorhand en ze hebben in het midden van het jaar nog gevraagd of hun verbruik ok was (en dat leek toen inderdaad zo). Dus het meerverbruik kan volgens hen onmogelijk van hen zijn en ik moet alles betalen en de meubels gaan ze verkopen ('t is te zeggen gaat mijn volgende huurder van hen overkopen). Daarnaast heb ik een schimmelprobleem ontdekt in de badkamer. Er is geen raam in de badkamer, maar als de deur altijd blijft openstaan is er nooit een probleem geweest, dat heb ik hen ook duidelijk gevraagd bij aanvang van de overeenkomst. Zij beweren nu dat ze wel altijd de deur hebben laten openstaan (hoewel ik zag de ze steeds gesloten was elke keer ik er op bezoek ging) en dat het dus niet hun fout is.
Ik zit dus nu met een rekening van 900 euro, een beschimmelde badkamer en geen sofa of bed meer (dat bed vonden ze ook niet mooi). Ze hebben me beloofd dat ze wel het appartement zouden kuisen als ze vertrekken (wat zowiezo een verplichting is) en daar moet ik het dan maar mee stellen.
Bij mijn vorige huurder moest ik 1500 euro betalen, hing het toilet vol stront, moest ik mee helpen verhuizen want dat kon ze niet en was de huurder er met mijn matrassen vandoor die ik nog geërfd had van mijn grootmoeder-zaliger.

Uiteraard niet zo fijn om opnieuw op zo'n manier te moeten afsluiten, ook al doen wij er écht alles aan om het onze huurders naar hun zin te maken en als er iets stuk gaat er meteen staan op het allemaal op te lossen.
Hoe los ik dit op op een manier waarbij alle partijen het eens worden? De overeenkomst loopt binnen twee weken af.

Kalimero

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 21 aug 2017 15:57

Als je gemeubeld verhuurd stee een omstandige inventaris en plaatsbeschrijving maken. Als huurders bepaald meubels niet willen, moeten ze ze zelf maar ergens opslagen en bij einde huur terug zetten. Heb jarenlang 2 gemeubelde studio's van mijn moeder verhuurd, en nooit problemen gehad. Als die sofa weg moest omdat hij versleten of te vuil was, is het aan verhuurder hem te vervangen (natuurlijk mits inhouding van een deel huurwaarborg)
Staan op die elektriciteitsmeter nog meer appartementen,? Kan je geen tussenmeter laten zetten?

Kalimero
Topic Starter

#3 , 21 aug 2017 17:18

Dankjewel Mava,. Is het niet zo dat slijtageschade nooit door de huurder gedragen wordt? Nee, de elektriciteitsmeter is individueel, dus daar kan geen discussie over zijn.

Reclame

mava105

#4 , 21 aug 2017 20:03

Waarom laat je die dan telkens op naam van de huurder zetten. Geen probleem meer en een zorg minder.

Kalimero
Topic Starter

#5 , 31 aug 2017 10:47

Inderdaad, dan is dit maar leerschade en vanaf nu bestaat het probleem niet meer, want de meter staat op de huurder. Bedankt!

Terug naar “Huren”