vraag betreffende ingebrekestelling en aangetekende zending

baldwyn
Topic Starter

vraag betreffende ingebrekestelling en aangetekende zending

#1 , 26 aug 2017 00:22

Vraag over situatie als huurder

Na telefonisch en per email op de hoogte te brengen van verhuurder van problemen in de huurwoning (appartement) stuur ik op juridisch aanraden een aangetekend schrijven met ingebrekestelling. Ik vraag hierop enkel per aangetekende of email of iets geschreven te reageren, maar krijg vooral boze telefoons maar geen verdere aangetekende zending.

Problemen blijven aanhouden, en plan te verhuizen. Sinds ik dit meldde was het alle hens aan dek en er zou ook een aangetekende naar mij vertrekken, 1 a 2 maand na datum, maar het frappante is dat ik onmiddelijk verplicht word tot samen te zitten met verhuurder en andere huurders inzake deze problematiek - Iets wat de lokale politie al had afgeraden en gezegd steeds per schriftelijke te doen of desnoods 101 te bellen bij dringende gevallen (Problemen mijn huurappartement immers gerelateerd aan buren).

Ik werk de komende dagen en zou die aangetekende zending niet kunnen ophalen, dus word ik verplicht te vergaderen zonder dat schrijven, en ik moet tevens een doktersafspraak annuleren. Kan men dit als verhuurder, op Vrijdagavond een huurder sms'en en verplichten om de Woensdag er op alles te laten vallen en samen te zitten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2017 00:44

Ik zie niet hoe overige huurders en de verhuurder eenzijdig beslissingen kunnen nemen die tegenwerpbaar zijn aan jou.
Je kan ofwel formeel laten weten dat je verlet bent (en al dan niet bereid om op een ander ogenblik samen te zitten), of toch proberen aanwezig te zijn.
Je kan in dat geval een geluidsopname maken van de vergadering.
Neem evt. een vertrouwenspersoon mee als je niet in een situatie van één tegen allen wil belanden.
Maar het alternatief voor een oplossing in der minne, is een rechtszaak. En dan weet je niet (vooraf) of de uitkomst in jouw voor- of nadeel is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

baldwyn
Topic Starter

#3 , 26 aug 2017 00:51

Het is de politie zelf die het me afraadt, voor de redenen die je aangeeft, 1 tegen allen en moest er iets fout lopen het dan ook als provocatie kan gezien worden.

Langs de andere kant kan zoiets weigeren moest inderdaad het later bij een vrederechter komen in mijn nadeel gebruijkt worden - Zaken als 'Je bent VERPLICHT er te zijn' zetten ze in SMS maar in emails e.d. niet dus heb geen bewijs op die manier.

En inderdaad ik overweeg iemand mee te nemen. Eigen persoon of zelfs iemand betaald met juridische kennis maar als ze me amper 2 werkdagen op voorhand het laten weten wordt het krap.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2017 09:49

Wat is juist het probleem? Heb je een probleem met een andere huurder(s) of met de verhuurder?
Waarom zou je 101 moeten bellen? Dat zal wel niet zijn omdat er een lek is in een buis, maar eerder een burenruzie. Daar hoeft verhuurder zelfs niet in tussen te komen.

baldwyn
Topic Starter

#5 , 26 aug 2017 10:00

Waarom zou je 101 moeten bellen? Dat zal wel niet zijn omdat er een lek is in een buis, maar eerder een burenruzie. Daar hoeft verhuurder zelfs niet in tussen te komen.
Inderdaad. Dus dat is wat wijkagent me zei en op die zaken niet in te gaan en dat mondeling zoiezo weinig nut heeft. Heb dat ook zo gecommuniceerd dat ik mij geïnformeerd had en niet verder wou telefoon of sms krijgen en algemene regels zoals nachtrust nageleefd moeten. En dan kreeg ik dus die verplichte vergadering, en een aangetekende die ik niet kan ophalen voor die vergadering

Terug naar “Huren”