opzegging huurcontract 2 jaar

makita
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzegging huurcontract 2 jaar

#1 , 08 sep 2017 20:19

- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...); schriftelijk 2 jaar

- ingangsdatum contract; 1-11-2016

- werd het contract geregistreerd; nee

beste,

Graag had ik geweten hoe het nu zit met een contract dat niet geregistreerd is;

Wij hadden van 1-11-2015 tot 31-10-2015 een contract van 1 jaar wat geregistreerd is.
Op 1-11-2016 kregen wij een nieuw contract van 2 jaar (eindigend op 31-10-2018)
nu zouden wij graag verhuizen vanwege gebreken aan de woning (lek die elke x maar half zijn gat gemaakt word, waardoor het een paar weken later terug lekt en de badkamer onbruikbaar is, zonder dat heel de hal onder water staat)

Kunnen wij eventueel vertrekken zonder opzeg of hoe gaat dit in zijn werk?

dank je wel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 08 sep 2017 20:28

"nu zouden wij graag verhuizen vanwege gebreken aan de woning (lek die elke x maar half zijn gat gemaakt word, waardoor het een paar weken later terug lekt en de badkamer onbruikbaar is, zonder dat heel de hal onder water staat)

Kunnen wij eventueel vertrekken zonder opzeg of hoe gaat dit in zijn werk?"

Neen! Een huurder met een huurcontract van (maximaal) drie jaar kan nooit zonder meer van vandaag op morgen weg, zelfs niet als het contract niet werd geregistreerd. Geniet -in afwachting van het einde van het contract- van het gratis zwembad dat onverwacht in uw hal staat of vraag aan uw huisbaas dat hij het "gat" van de lek niet half maar volledig herstelt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

makita
Topic Starter

#3 , 08 sep 2017 20:52

dat herstellen kost te veel geld (hun woorden)
eerst was er gezegd dat het huis maar voor 1 jaar verhuurd zou worden en eventueel maximum voor 2 jaar. herstellingen worden er zo goed als niet gedaan (of echt maar half zijn gat) omdat ze het gaan afbreken als het contract eindigt. nu is het dus een contract van 2 jaar geworden (in totaal dus 3 jaar)

zwembad is leuk voor buiten, maar met een man in de bouw en een kind van 2 jaar is het echt niet praktisch dat de badkamer een week niet gebruikt kan worden tot de vader het gat (voor de 4e keer op een half jaar tijd) komt oplappen

Reclame

asperger

#4 , 08 sep 2017 20:56

Als de situatie onhoudbaar is zal u dat moeten voorleggen aan de vrederechter.
Zomaar weggaan en niet meer betalen is uit den boze.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus

#5 , 08 sep 2017 21:14

Ga eventueel langs de gemeente om een wooninspectie aan te vragen.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Bart Vissers

#6 , 08 sep 2017 21:36

Je kan wel de verhuurder aangetekend in gebreke stellen voor het lek en - na een redelijke termijn (3 weken bv.) zonder remedie - naar de Vrederechter stappen met het verzoek de huurovereenkomst te ontbinden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

makita
Topic Starter

#7 , 08 sep 2017 22:07

Ga eventueel langs de gemeente om een wooninspectie aan te vragen.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
dank je wel, ga dit eens rustig door lezen

Je kan wel de verhuurder aangetekend in gebreke stellen voor het lek en - na een redelijke termijn (3 weken bv.) zonder remedie - naar de Vrederechter stappen met het verzoek de huurovereenkomst te ontbinden.
dat gaan we ook doen, alles verliep tot nu toe via sms of telefoon, maar het blijft duren

ik heb nog een bijkomende vraag
is een contract geldig als het maar door 3 partijen is getekend ondanks dat het op 4 namen staat? (vriend heeft dat laatste contract niet getekend, hij was niet thuis)

Blaatpraat

#8 , 08 sep 2017 22:36

Ja, dat is zelfs nadelig voor u.
Moest u relatie nu stuklopen, kan u noch de verhuurder wellicht niets eisen van uw vriend omtrent de huur.

Maar zeg eens wat meer: hoezo nieuw contract?
Is dit letterlijk een nieuw contract dan? Of is dit 1 blad, waarop staat dat dit een verlenging is met een nieuwe duur?
Kleine nuance, maar het kan wel een verschil maken of u misschien nu toch direct zou weg kunnen.

makita
Topic Starter

#9 , 08 sep 2017 23:14

Moest u relatie nu stuklopen, kan u noch de verhuurder wellicht niets eisen van uw vriend omtrent de huur.

Is dit letterlijk een nieuw contract dan? Of is dit 1 blad, waarop staat dat dit een verlenging is met een nieuwe duur?
Kleine nuance, maar het kan wel een verschil maken of u misschien nu toch direct zou weg kunnen.

Vriend betaald nu de huur, dus echt iets terug eisen zou niet moeten. Maar ik ga er van uit dat na 18.5 jaar wij niet echt van plan zijn om uit elkaar te gaan ;)

dit is letterlijk een heel nieuw contract, enkel het plaatsbeschrijf is dezelfde als van 2015

Blaatpraat

#10 , 08 sep 2017 23:31

Vriend betaald nu de huur, dus echt iets terug eisen zou niet moeten. Maar ik ga er van uit dat na 18.5 jaar wij niet echt van plan zijn om uit elkaar te gaan ;)
Niets om je zorgen over te maken dus. :-)
dit is letterlijk een heel nieuw contract, enkel het plaatsbeschrijf is dezelfde als van 2015
Dan zou dit in jouw geval wel eens goed nieuws kunnen betekenen...

Een nieuw contract is immers ongeldig, enkel een verlenging is geldig.
Hierdoor kun je impliceren dat het eerste contract (die van 1 jaar) nog steeds van tel is. Deze is dan ondertussen stilzwijgend omgezet in een contract van 9 jaar.
En laat een contract van 9 jaar nu eens wel opzegbaar zijn, op ieder moment.
En op de koop toe is het contract niet geregistreerd, waardoor je geen opzeg en wederverhuringsvergoeding hebt.

asperger

#11 , 08 sep 2017 23:51

Aangezien er in totaal nog geen drie jaar zijn overschreden is het geen contract van 9 jaar.
Het is dus nog steeds een kortlopend contract. Die moeten niet verplicht worden geregistreerd.
Zie mijn antwoord #2.

Bart Vissers

#12 , 09 sep 2017 00:24

Aangezien er in totaal nog geen drie jaar zijn overschreden is het geen contract van 9 jaar.
Het is dus nog steeds een kortlopend contract. Die moeten niet verplicht worden geregistreerd.
Zie mijn antwoord #2.
Die lezing lijkt mij tegenstrijdig met art. 3, §6, vierde jo. vijfde lid WHW.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger

#13 , 09 sep 2017 00:32

waarom?

Wat mag:

- eenmaal verlengen
- in totaal niet meer dan drie jaar

TS schreef: "Wij hadden van 1-11-2015 tot 31-10-2015 een contract van 1 jaar wat geregistreerd is.
Op 1-11-2016 kregen wij een nieuw contract van 2 jaar (eindigend op 31-10-2018)"

Blaatpraat

#14 , 09 sep 2017 00:45

Zie mijn antwoord #2.
Aangezien het contract van 1 jaar niet verlengd is, is het een contract van 9 jaar geworden.
Een nieuw contract tekenen, is geen verlenging, en bijgevolg nietig, dacht ik.
Er dient geen nieuw contract getekend te worden (mag zelfs niet), noch een opzeg gegeven te worden want het gaat om een éénmalige verlenging van hetzelfde bestaande contract, aan dezelfde voorwaarden.
Quote-bron: viewtopic.php?t=66914

Bijkomstig: art. 3, §6, vierde jo. vijfde lid WHW (Bart Vissers haalde deze al aan):
... zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. ...

makita
Topic Starter

#15 , 09 sep 2017 07:37

Niets om je zorgen over te maken dus. :-)
Dan zou dit in jouw geval wel eens goed nieuws kunnen betekenen...

Een nieuw contract is immers ongeldig, enkel een verlenging is geldig.
Hierdoor kun je impliceren dat het eerste contract (die van 1 jaar) nog steeds van tel is. Deze is dan ondertussen stilzwijgend omgezet in een contract van 9 jaar.
En laat een contract van 9 jaar nu eens wel opzegbaar zijn, op ieder moment.
En op de koop toe is het contract niet geregistreerd, waardoor je geen opzeg en wederverhuringsvergoeding hebt.
Zij hebben gewoon het 1ste contract gekopieerd (inclusief hun handtekeningen) maar de datums en tijd zijn gewijzigd

Terug naar “Huren”