Toegang gelijkvloers appartement plots moeilijk toegankelijk voor invalide bewoner

stephenmartens13
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Toegang gelijkvloers appartement plots moeilijk toegankelijk voor invalide bewoner

#1 , 28 okt 2017 20:46

Situatie:
- Mijn schoonouders huren een appartement op het gelijkvloers.
- Schoonvader is invalide (kan nog slechts enkele stappen zetten met rolwagentje, maar moet andere verplaatsingen doen in rolstoel).
- Toegang langs voordeur onmogelijk vanwege trappen (en gemeente zegt dit niet te kunnen aanpassen)
- Achterdeur altijd toegankelijk geweest via de oprit.

Probleem:
- Enkele maanden geleden werd de oprit echter opnieuw aangelegd met kiezel. Meteen hebben wij gevraagd om er rekening mee te houden dat dit berijdbaar moet zijn voor rolstoelen (bijvoorbeeld: honinggraten onder de kiezel). Dit is echter niet gebeurd, in tegendeel de kiezel werd zeer dik gelegd, waardoor er geen doorkomen aan is met een rolstoel .
Enkel de electrische scooter slaagt er wel in om door te komen. Met als gevolg dat de schoonvader nu enkel nog met de elektrische scooter uit huis kan, (en hierbij telkens natuurlijk een spoor achter laat).
De elektrische rolstoel komt er niet doorheen. Met als gevolg dat hij nu telkens de elektrische scooter moet gebruiken om tot aan de wagen te gaan. daar moet overstappen en gelukkig is er dan nog de schoonmoeder die de scooter weer opnieuw binnenrijdt voor ze kunnen vertrekken.
Kortom hij is zijn zelfstandigheid voor uitstappen verloren door deze aanleg.

Poging tot bemiddeling:
Wij hebben aangeboden (met steun van onze huisbaas) om honinggraten op onze kosten te laten leggen. Dit kost de andere eigenaars dus niets, het uitzicht blijft hetzelfde , het is gewoon steviger.
onze huisbaas heeft dit aangevraagd op de algemene vergadering via de syndicus (en dus zo de procedure proberen volgen).
De huisbaas heeft echter geen garage en mag daarom blijkbaar de algemene vergadering niet bijwonen van de garage- en opriteigenaars om de vraag te behandelen. De syndicus heeft de aanvraag wel op tafel gelegd, maar de aanvrager mocht dus niet eens zijn verzoek komen verdedigen.
Het is met 3 voor-stemmen en 10 tegenstemmen geweigerd (terwijl er niet eens last voor de eigenaars zou zijn).

Heeft een invalide niet het recht op zelfstandigheid? Hoe kunnen andere eigenaars hier over de mobiliteit van mijn schoonvader beslissen?
Moeten we de syndicus in gebreke stellen?
Of de gemeente (omwille toegang langs voordeur)?
Of de eigenaars van de andere garages?

Of hebben we geen poot om op te staan en is de keuze aan mijn schoonvader om ofwel zelfstandigheid op te geven of te verhuizen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2017 09:33

Als mede-eigenaar zou uw verhuurder naar de vrederechter kunnen stappen en de beslissing van die AV kunnen aanvechten. Zelf kan je dat als huurder niet (denk ik, maar ben niet zeker)
De syndicus kan je niets verwijten.

eylis

#3 , 29 okt 2017 10:57

ik denk dat je volgende denkpiste moet volgen: je schoonouders huren deze woning omdat de toegankelijkheid makkelijk is via de oprit. Op het ogenblik van de verhuring was dit de situatie en daarom huren ze het ook. De situatie wordt nu gewijzigd waardoor er géén vlotte toegankelijkheid meer is. Ondanks het feit dat jullie dit vooraf ter spraken hebben gebracht mét zelfs het aanbod de kosten te dragen. In feite wordt het gemak en het comfort gewijzigd. en het gaat misschien wel om vrij ongewone eisen, maar voor personen met een beperking zeer ingrijpend. Ik vermoed dat je toch via de gemeentelijke dienst voor bejaarden en handicaps bemiddeling moet vragen. Desnoods via de burgemeester. Als die de zaak nog eens uitleggen aan de eigenaars, zal het wel aangepast worden. Bovendien is zo'n oprit met honingraten véél duurzamer dan kiezels....

Reclame

Terug naar “Huren”