Blad aan venster huurappartement :' eieren, vlees,...te koop'

smart
Topic Starter

Blad aan venster huurappartement :' eieren, vlees,...te koop'

#1 , 13 nov 2017 07:54

Huurappartement , verhuurd aan private persoon, handelsactiviteit niet toegelaten.
Mijn huurder hangt aan zijn venster: te koop: eieren, rundvlees, kippen, konijnen...
Volgens mij mag dit niet. MIjn app is geen handelspand. Ik vraag mij af of hij dit zomaar kan? Hij kweekt deze dieren en wilt zijn produkten op deze manier kwijt??
Kan ik dit toelaten? Of wat moet hier gebeuren? Dank voor antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2017 09:25

Hopelijk voor u kweekt hij deze niet in uw appartement :lol:

denlowie

#3 , 13 nov 2017 09:31

Een keer een mailtje doen naar FAVV de voedsel veiligheid, want vlees en kippen mag hij zeker niet verkopen !

op hun web site staat een meldpunt !! zie hier de site.

http://www.afsca.be/consumenten/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken

#4 , 13 nov 2017 09:36

Een reclame affiche aan de binnen zijde van het raam kan je niet verbieden.
Dit zal een zelfstandige zijn met zijn werkplaats op een ander adres, of reclame voor iemand anders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#5 , 13 nov 2017 09:51

Een reclame affiche aan de binnen zijde van het raam kan je niet verbieden.
Dit zal een zelfstandige zijn met zijn werkplaats op een ander adres, of reclame voor iemand anders.
Als dit het geval is, kan je het idd niet verbieden. Als deze persoon die dingen ook vanuit zijn appartement verkoopt (als hij daar een frigo staan heeft met al die dingen in, en mensen kunnen dat aan de deur bij hem kopen), dan heb je natuurlijk een andere situatie. Geen idee of dit laatste ook effectief het geval is (zou me vreemd lijken, maar bon, je moet van niets meer verschieten, tegenwoordig).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

smart
Topic Starter

#6 , 13 nov 2017 09:54

De huurder 'kweekt ' oa kippen, konijnen,..in loodsen. Op andere lokatie. Gelukkig maar. Maar op een geschreven blad noteert hij...,eieren, kippen,...te koop. In de HO staat dat geen handel mag gedreven worden. Hij verkoopt er idd vlees. Ik heb manden vol vlees gezien. En idd er zijn kopers. Maar ik denk dat niet mag, ook het blad met vermelding mag niet volgens mij.

denlowie

#7 , 13 nov 2017 09:59

Hij mag daar zeker geen vlees verkopen, ook geen kippen, eieren is een grens geval.

Als je een melding doet word dit zeker binnen de 2 dagen gecontroleerd en hoef je zelf niks te doen !!

En handeldrijven heeft hij een ondernemingsnummer, BTW en belastingen zullen ook tevreden zijn !

Gebruiker21

#8 , 13 nov 2017 10:00

Hij verkoopt er idd vlees. Ik heb manden vol vlees gezien. En idd er zijn kopers.
Mag inderdaad niet. Zowel economische inspectie als voedselveiligheid, zal daar niet mee lachen. Beide instanties inlichten, dus.
Maar ik denk dat niet mag, ook het blad met vermelding mag niet volgens mij.
Blad met de vermelding mag wel. Er hangt bij ons soms ook een blad met "reclame" voor het eetfestijn van de school van de kinderen, inclusief prijzen.

Dat iemand dus een prijslijst voor zijn raam hangt, en een adres (= handelspand) waar deze zaken kunnen aangekocht worden, is niet strafbaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#9 , 13 nov 2017 10:08

Probleem blijft wel bij een eenmanszaak, daar staat de zetel steeds op de domicilie.

smart
Topic Starter

#10 , 13 nov 2017 10:15

Ik vrees dat ik als verhuurder ook in de problemen kom, daar mijn pand gebruikt wordt als handelspand. Maar ik verhuur als woonappartement. Is een andere belastingsregeling. Vandaar dat ik hem eerst schriftelijk wil verwittigen en informeren over deze gang van zaken.

Gebruiker21

#11 , 13 nov 2017 13:28

Ik vrees dat ik als verhuurder ook in de problemen kom, daar mijn pand gebruikt wordt als handelspand. Maar ik verhuur als woonappartement. Is een andere belastingsregeling. Vandaar dat ik hem eerst schriftelijk wil verwittigen en informeren over deze gang van zaken.
Aangetekend laten weten dat u deze handel niet toestaat, is een goede eerste stap. Meld ook dat u niet zal nalaten naar de vrederechter te stappen om het huurcontract te laten ontbinden, als u merkt dat deze handel blijft bestaan.

sloeberken

#12 , 13 nov 2017 14:11

Zolang er huur betaald word en de huurder de huurkosten niet ingeeft als onkosten, zal verhuurder er weinig aan kunnen doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#13 , 13 nov 2017 14:52

Zolang er huur betaald word en de huurder de huurkosten niet ingeeft als onkosten, zal verhuurder er weinig aan kunnen doen.
De meeste "standaard" huurcontracten bevatten een clausule die stelt dat een woning niet als handelspand mag gebruikt worden. Ik heb er even mijn oude huurovereenkomst bijgehaald van toen ik zelf nog huurde, en daarin stond dit:
Artikel 3:
Het gehuurde goed zal uitsluitend als privé-woning dienen voor de huurder en zijn gezin.
Bestendige bijwoning van personen vreemd aan het wettig gezin kan slechts toegestaan worden, mits uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de verhuurder. Uitoefening van een beroeps- of een handelsactiviteit is verboden en kan slechts toegestaan worden mits uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de verhuurder.
Misschien kan de TS ons even laten weten of zijn huurcontract iets gelijkaardigs bevat. Indien niet, kan je de huurder dit niet beletten, wat niet weg neemt dat je altijd eens de voedselinspectie op zijn dak kan sturen en de kans groot is dat zijn handeltje vrij snel zal stoppen.

denlowie

#14 , 13 nov 2017 14:57

Als je de FAVV zoals ik al schreef er een melding doet dat er vlees verhandelt word, dan is dit op 2 dagen opgelost, er is geen enkel dienst dat sneller werkt, en zelf hoef je u kop niet uit te steken !

Een andere vraag is wie koopt nu vlees bij zo iemand op een appartement, mij niet gezien hoor!

bosprocureur

#15 , 13 nov 2017 16:34

Een andere vraag is wie koopt nu vlees bij zo iemand op een appartement, mij niet gezien hoor!
Iemand die ook liefst halal voedsel wil :shock: ?

Terug naar “Huren”