verfwerken bij beëindigen huurcontract na 10 jaar

Reneee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verfwerken bij beëindigen huurcontract na 10 jaar

#1 , 22 dec 2017 13:36

Een splinternieuw appartement, volledig geverfd en opgeleverd, w verhuurd. Huurder doet niets en leeft het volledig op. Kan de verhuurder, bijvb bij het beëindigen van het huurcontract na 10 jaar, eisen dat alles terug in de oorspronkelijke staat moet hersteld worden. Ik denk dan aan het afwassen van muren , plafonds, schakelaars en alles verven, apparaten die stuk zijn vervangen, of is dit volledig ten laste van de verhuurder.
Ik weet dat de wet ons zegt dat na 9 jaar er geen vergoeding a rato kan geeist worden, maar moet dan , indien de huurder langer als 9 jaar huurt, de verhuurder steeds alles op eigen kosten laten herschilderen ??
Huurders die zo telkens een nieuw pand huren en om de 9 jaar vertrekken komen er wel goed vanaf.
Hoe moet dit in het huurcontract opgenomen worden om dergelijke feiten te vermijden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 22 dec 2017 13:51

25 APRIL 2007. - Wet houdende diverse bepalingen (IV). Publicatie Belgisch Staatsblad 8 mei 2007

Art. 101. In artikel 2 van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 20 februari 1991 en gewijzigd bij de wet van 13 april 1997, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
[...]
3° er wordt een § 2 ingevoegd, luidende :
" § 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel. ".

Dit geldt dus voor overeenkomsten afgesloten na 18 mei 2007.

De verhuurder kan dus de herstellingen die niet ten laste van de huurder zijn, in de huurovereenkomst niet ten laste van de huurder leggen. De verplichting om alles opnieuw te verven kan niet ten laste van de huurder gelegd worden. In de mate dat er sprake is van normale sleet en normaal gebruik (de huurder heeft dus zelf niet in extravagante kleuren geschilderd) kan het verven niet ten laste van de huurder gelegd worden.

Meeboo

#3 , 22 dec 2017 13:59

verfwerken is kost voor verhuurder

Reclame

asperger

#4 , 22 dec 2017 14:14

Waar staat dat?
Misschien plaatselijk gebruik, maar de praktijk die ik ken is totaal anders.

In de regio waar ik woon en verhuur is het gebruikelijk dat het buitenschilderwerk steeds ten laste is van de
verhuurder, het binnenschilderwerk ten laste van de huurder.
Nergens staat dit in de wetteksten, het is louter een gebruik. Mogelijks spelen dus lokale gebruiken....die van regio tot regio kunnen verschillen.

Indien ik als verhuurder om de x jaren schilder-en behangwerk zou moeten laten uitvoeren (mag niet in het zwart hé),
dan wordt mijn rendement negatief, en dit is geen flauwe grap.
Maar ik vraag dan ook geen huren van 1 000 EUR, ze liggen dicht bij de helft van dat bedrag.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#5 , 22 dec 2017 14:59

Waar staat dat?
Misschien plaatselijk gebruik, maar de praktijk die ik ken is totaal anders.

In de regio waar ik woon en verhuur is het gebruikelijk dat het buitenschilderwerk steeds ten laste is van de
verhuurder, het binnenschilderwerk ten laste van de huurder.
Nergens staat dit in de wetteksten, het is louter een gebruik. Mogelijks spelen dus lokale gebruiken....die van regio tot regio kunnen verschillen.

Indien ik als verhuurder om de x jaren schilder-en behangwerk zou moeten laten uitvoeren (mag niet in het zwart hé),
dan wordt mijn rendement negatief, en dit is geen flauwe grap.
Maar ik vraag dan ook geen huren van 1 000 EUR, ze liggen dicht bij de helft van dat bedrag.
Toch is het zoals sorpioen zegt. Huurder moet enkel huurschade
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#6 , 22 dec 2017 15:08

Maar nergens staan die "schilderwerken" opgelijst als zijnde ten laste van de verhuurder.
War Scorpioen zegt is dat de vertrekkende huurder niet verplicht kan worden om alles nieuw te schilderen.
Dat is niet hetzelfde alsdat de verhuurder steeds maar moet herschilderen na x jaren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105

#7 , 22 dec 2017 15:43

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... erhuurder/

Als de huurder de muren en zolderingen (en ook de toestellen) vol vet heeft achtergelaten is dat een gebrek aan onderhoud door hemzelf, en zou je minstens het afwassen aan hem kunnen aanrekenen

sloeberken

#8 , 22 dec 2017 20:46

Maar nergens staan die "schilderwerken" opgelijst als zijnde ten laste van de verhuurder.
War Scorpioen zegt is dat de vertrekkende huurder niet verplicht kan worden om alles nieuw te schilderen.
Dat is niet hetzelfde alsdat de verhuurder steeds maar moet herschilderen na x jaren.
artikel 1720 De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren. Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#9 , 22 dec 2017 21:09

artkel 1720 is het equivalent van het orakel van Delphi

Het is nogal wiedes dat de verhuurder de herstellingen moet doen die ten zijnen laste en de huurder de herstellingen die ten zijnen laste komen.
Kwestie is van te weten waarover men spreekt.
Het is zoals zeggen: "Klein is dat wat is niet groot is; en wat groot is, is dat wat niet klein is. Maar om te verhuren moet men altijd groot zijn."

Terug naar “Huren”