Wij wonen al 2 jaar op een appartement waar wij per maand ongeveer 60 euro vaste kosten hebben (syndic genaamd) Dit omvat onder andere de schoonmaak van de gang, onderhoud lift, water voor de schoonmaak, electriciteit in de hal, verzekering voor het gebouw, enz...
Nu is het zo dat wij een woningpolis hebben, die ook het gebouw verzekerd. Wij zijn dus met andere woorden goed verzekerd. De bank had dat ons zo geadviseerd. Kan de verhuurder ons verplichten ook nog eens ons deel te betalen in de verzekering die de syndic neemt?
Verder is het zo dat de schoonmaak helemaal niet naar behoren gebeurt (de spinnen in de hal wonen er al langer dan wijzelf) terwijl wij die persoon heel goed betalen. Wij hebben dit al aangekaart met onze verhuurder en hij weet dat de hal smerig is, maar als antwoord krijgen we gewoon: " het is moeilijk iemand te vinden voor zo'n werk. Als je zelf iemand kent mag je die zeker voorstellen..."
Kunnen wij weigeren deze schoonmaak verder te betalen zolang dit niet deftig gebeurt?
Wij vernemen bovendien van medehuurders dat zij slechts 30 euro per maand moeten betalen voor gemeenschappelijke kosten. Zou dit kunnen doordat de verhuurder de rest van het bedrag voor zijn rekening neemt? Of kan hiervoor een andere verklaring zijn die in ons voordeel zou kunnen spelen?
Alvast bedankt voor jullie feedback!