Huur kamer cohousing opzeggen zonder huurcontract

danny01
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur kamer cohousing opzeggen zonder huurcontract

#1 , 25 jan 2018 18:56

Sedert vorig jaar in september huurt mijn zoon een kamer in een huurhuis. Zijn vrienden huurden dit huis al sedert een tweetal jaar.
Er is nooit een contract opgemaakt, er is geen periode afgesproken.
Nu wil mijn zoon naar het buitenland voor een jaar .
Hij wil weg uit dit huis maar zijn vrienden dreigen met jurische stappen.
Wat zijn zijn rechten en plichten om zonder veel miserie daar weg te gaan.
En hoeveel,opzegtermijn moet er zijn voor een kamer zonder contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 jan 2018 19:01

Vrienden hebben geen poot om op te staan: ze huren zelf dit huis en ze mogen dus zelf zomaar geen kamer doorverhuren. Iemand laten logeren mogen ze wel, maar in feite mogen ze géen onderverhuurcontract afsluiten. en daarom hebben ze dat waarschijnlijk ook niet gedaan. Je zoon kan dus weg wanneer hij wil. Vertel je zoon dat hij zijn "vrienden" laat weten dat ze zich best informeren bij een juridisch deskundige.

Franciscus

#3 , 25 jan 2018 20:41

Waar is uw zoon ingeschreven. Als hij daar niet meer woont mag en kan hij daar niet ingeschreven blijven.
Hij heeft dan geen domicilie meer in België of hji moet terug vb bij de ouders worden ingeschreven.

Reclame

danny01
Topic Starter

#4 , 26 jan 2018 07:39

Mijn zoon is nog steeds bij ons thuis gedomicilieerd.
Zijn vriend heeft een advocaat omdat hij geen watje is en volgens deze advocaat moet hij blijven betalen omdat ze kunnen aantonen dat hij huurgeld stortte gedurende 16 maanden.

Sirkii

#5 , 26 jan 2018 07:55

Er is géén sprake van cohousing want uw zoon was daar niet gedomicilieerd. Cohousing vereist dat iedereen die er woont er gedomicilieerd is. Voorts heeft huren voor cohousing wettelijk nog geen kader. Die "vriend" met advocaat doet aan onwettige kamerverhuur ;-) want volgens de vlaamse woonregelgeving mogen alleen kamers verhuurd worden in panden die daarvoor erkend zijn.

Het is de rol van advocaten om de tegenpartij te overbluffen met soms niet steekhoudende argumenten. Verlaat het pand en stop de betalingen. Je zal er niets meer van horen. Als je't superveilig wil spelen stuur dan een aangetekende brief met kopie per gewone brief waarin je aangeeft vanaf dd/mmm de kamer verlaten te hebben.

Mocht de advocaat van die "vriend" dreigbrieven sturen er gewoon niet op reageren. 't Zal wel stoppen.

Bart Vissers

#6 , 26 jan 2018 08:54

Die "vriend" met advocaat doet aan onwettige kamerverhuur ;-) want volgens de vlaamse woonregelgeving mogen alleen kamers verhuurd worden in panden die daarvoor erkend zijn.
Wat is hier de rechtsgrond?
Want als de vrienden de woning niet als hoofdverblijfplaats hebben, dan is m.i. art. 1717, lid 1 BW van toepassing, die onderverhuur mogelijk maakt.
En art. 6 van de Vlaamse Wooncode spreekt van een gemeentelijke bevoegdheid om verhuur van kamers vergunningsplichtig te maken. Wat dan betekent dat dit afhankelijk is van de gemeente waarin de zoon van TS zijn kamer had.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”