Huurcontract stopzetten

Pris
Topic Starter

Huurcontract stopzetten

#1 , 04 mar 2008 22:23

Ik verhuur een appartement met een contract van 1 jaar, dat begonnen is in sep. 2006. Kan ik dit stopzetten?
Het probleem is dat de huurder al 2 (niet-opeenvolgende) maanden zijn huur niet betaald heeft. Hij leeft van een uitkering en heeft sommige maanden niet genoeg om de huur van 400 euro te betalen. Hij zou beter een goedkopere woonst zoeken.
Deze achterstand zal met de tijd alleen maar erger worden.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 05 mar 2008 09:33

Korte termijn huurovereenkomsten kunnen niet VROEGTIJDIG worden opgezegd, tenzij u anders bent overeengekomen. Bij betaalachterstand wendt U tot de vrederechter.

Pris
Topic Starter

#3 , 05 mar 2008 22:57

Ik denk dat ik het wel versta, maar ik ben niet zeker :
De oorspronkelijke huurovereenkomst van 1 jaar is dus geëindigt in sep 2007. Er is dan geen opzeg gedaan dus werd ze automatisch verlengd voor dezelfde duur (1 jaar). (Dit staat zo op de huurovereenkomst bij "facultatieve modaliteiten")
Ik zou dus nu juni 2008 (3 maanden voor sep 2008) een opzeg kunnen doen die wettelijk in orde is.
Aangezien zo'n automatische verlenging van 1 jaar maar 1 keer kan gedaan worden, is dit mijn laatste kans om een opzeg te doen, anders zit ik vast aan een contract van 9 jaar.
Is dit juist?
Alvast bedankt voor uw medewerking.

Reclame

Lex

#4 , 06 mar 2008 08:11

Art. 3. § 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar....Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
indien de huurder het goed blijft bewonen...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde...(Woninghuurwet)

De negenjarige overeenkomst begint dus te lopen vanaf september 2006 en niet in 2008.

Pris
Topic Starter

#5 , 07 mar 2008 21:17

Nogmaals bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Terug naar “Huren”