Brand in huurwoning

MoonlandMenace
Topic Starter

Brand in huurwoning

#1 , 12 mar 2008 10:25

Op 01/01 werd een deel van mijn appartement beschadigd door brand. Deze brand was ontstaan door het vuurwerk van mijn bovenbuur. Door deze schade is het appartement, tot op heden, nog steeds onbewoonbaar.
Met de verhuurder werd afgesproken dat er 2 maanden geen huur verschuldigd was. Deze periode zou voldoende zijn om het pand in bewoonbare staat te herstellen. Dit verlies van huurinkomsten heeft de verhuurder verhaald op de verzekering.
Deze 2 maanden zijn intussen ruim voorbij, maar het door ons gehuurde appartement bevindt zich nog steeds in onbewoonbare staat.
Nu eist de verhuurder van ons dat wij minstens de helft van de oorspronkelijke huishuur betalen voor deze maand, ook al kunnen we er niet wonen.
Wat kan ik het best ondernemen hiertegen? Ik ben namelijk niet van plan huur te betalen voor een appartement waar ik niet kan verblijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 12 mar 2008 12:17

Dat hoeft u ook niet. Het essentieel element van een huurcontract is het genot van de zaak. u kan niet ongestoord van het appartement genieten, u kan beroep doen op de exceptie van niet-nakoming van de verbintenis om de huur niet te moeten betalen zolang u geen genot heeft van het goed.

MoonlandMenace
Topic Starter

#3 , 12 mar 2008 13:14

Ok, dat is al geruststellend.
En hoe doe ik dit in de praktijk? Via aangetekend schrijven?

Reclame

Beachcomber

#4 , 12 mar 2008 16:54

Dat is de eerste stap.

Een briefje met darin de vermelding dat u geenszins verplicht bent te betalen als het contract niet kan worden uitgevoerd wegens de onmogelijkheid het pand te bewonen volstaat. Alles zal daarna (in geval van verdere betwisting) voor de vrederechter moeten komen.

Je loopt natuurlijk wel het risico een huurperiode-lange vete te ontwikelen met de verhuurder, maar dat hoeft geen probleem te zijn indien u propertjes de regels naleeft.

Succces.

j.demoor

#5 , 13 mar 2008 10:13

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Deze brand was ontstaan door het vuurwerk van mijn bovenbuur’ houdt in dat uw schade veroorzaakt is door diens onrechtmatige daad(=art.1382 B.W.).

“Art.1724.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.”(B.W.).

Ook de schade die de huurder krachtens art.1724 B.W. lijdt kan hij verhalen op degene die ze door zijn onrechtmatige daad veroorzaakte.

INDIEN u een familiale verzekering MET rechtsbijstand bezit,doe dan onverwijld aangifte aan die rechtsbijstandsverzekeraar.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

MoonlandMenace
Topic Starter

#6 , 26 mar 2008 16:34

Ik heb de raadgevingen van hier op het forum gevolgd. Tevens heb ik ook een brief naar het vredegerecht gestuurd voor een voorstel tot verzoening.
Hierop heeft mijn huisbaas via aangetekend schrijven laten weten dat ik binnen 3 maanden op straat sta, omdat hijzelf het goed gaat bewonen.

j.demoor

#7 , 27 mar 2008 11:08

“Art.3.§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Terug naar “Huren”